Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tente lys: Koristene får med hvert ord fra dirgenten. FOTO: Eirik Palm

"Æ mene du e gal"

– Stopp! Nå tar vi det samme én gang til for å være sikker på at det ikke var flaks!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.01.2014 kl 13:30

45 korister står som tente lys inne i Svalbard kirke og tar imot instruksjon. Fremst i kirkerommet bruker Jan Helge Trøen, produsent i Den norske opera, armene ivrig. Og fra veggen bak følger Guds sønn med på at tonene i «Messias», Georg Frideric Händels storverk fra 1742 sitter som de skal.

– Det er et stort løft av et blandakor. «Messias» er korenes storverk. Det er mye å lære og vanskelig å synge. Det har vært en lang ferd og stor, stor fremgang, sier Trøen, som mener valget av «Messias» er dristig gjort av blandakoret.

Og på toppen av alt har koristene på Svalbard valgt å ta med to satser som blant annet ble valgt bort under oppsetningen i London, angivelig fordi det er krevende.

– Vanskeligst? Ja… . Det er nok de raske fugene, framholder han.


Lemmy og Messias
Kraftfylt fylles kirkerommet med musikk, mens dirigenten loser dem igjennom fugene og taket er i ferd med å løftes. Longyearbyen blandakor er helt i innspurten med den største oppsetningen noensinne. 17. til 19. januar er er den siste hele øvingshelga før oppløpet i februar. Så braker det løs med pomp og prakt i salen på Huset, med symfoniorkester, solister og ekstra korister fra fastlandet som forsterkning. Totalt blir det nesten 70 på scenen. Fram til da er det ikke rent lite som skal stemme. Trøen terper på setninger, tonefall og diksjon, og krydrer med anekdoter for å løse opp stemningen.

Nede i tenorrekka står en 24-åring og synger så Lemmy Kilminster, Motörheads tannløse bassist og tungrockens badboy, dirrer på t-skjorta. Alexander Flygel setter helst på Ace of Spades, men «Messias» liker han.

– Egentlig liker jeg all musikk. Jeg ble hyret inn i koret for to år siden, etter noen overtalelser, og var litt skeptisk i starten. Jeg visste ikke om det kunne være noe for meg. Men etter hvert ble jeg overbevist, forteller Flygel.

Nå synger han i tenorrekka sammen med faren, som har ett år lengre fartstid i koret.


«Æ mene du e gal»
Koret ble dannet i 1989 etter initiativ fra Gunnar Kile. For to år siden satte koret opp Carmina Burana, som krevde mye arbeid og store ressurser. Oppturen var stor fram til premieren i Longyearbyen, som ble den første og eneste forestillingen. Det ble et antiklimaks for koristene. Derfor, etter den vel tre og en halv time lange forestillingen på Huset, skal blandakoret med orkester, solister og forterkninger opptre i Bøler kirke i hovedstaden.

Ideen med «Messias» kom for halvannet år siden da det dukket opp en promotering på Facebook. Koret var på leting etter en ny oppsetning, forteller korleder Anne Lise Sandvik, som ble umiddelbart inspirert. Da hun foreslo Händel storverk i Longyearbyen kom det bare én respons: «Æ mene du e gal».

Laurits Finjord gliser når hun minner ham på det. Også han er en del av tenorrekka.

– Jeg hadde aldri hørt om det, og ikke syntes jeg det hørtes pent ut heller, sier han.


– Sammen blir det stort
Erfaringen med musikk er også varierende når de nær 70 menneskene inntar scenen på Huset den siste lørdagen i februar. Flere av medlemmene er ferske. Selv avslører Anne Lise Sandvik at hun må ta det hele på hukommelsen, siden hun ikke kan noter.

– Jeg har prøvd å lære meg det lenge, men jeg har nok ei sperre. Det faller ned en klaff når det kommer noter, ler korlederen som alltid har sunget og som med mindre avbrekk, har vært med siden oppstarten.

Janet Holmén hører også til blant dem som «alltid» har sunget. Allerede før hun flyttet opp til Svalbard for to år siden, hadde hun bestemt seg for å være med i koret. Og hun rakk akkurat Carmina Burana.

– Vet du, jeg er vokst opp med barokk. Bach var vår husgud hjemme, men Händel var en god nummer to.

– Hva er det med kor?

– Jeg liker best fellesskapet. Vi er mange sammen, hvor alle bidrar med noe, og til sammen blir det noe stort.

Etter helga handler det mye om egenøving før de treffer sangerne og symfonimusikerne fra fastlandet. Og, ja, det meste er i rute.

– Ja, jeg tror da det. Så lenge Jan Helge er fornøyd, så er vi i rute, sier Sandvik.

Nøkkelord

Se bildet større

Én gang til: Jan Helge Trøen, til daglig produsent i Den norske ballett og opera, sørger for at detaljene sitter i koret. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Oppvokst med barokk: Händel var en god nummer to etter «husguden» Bach, hjemme hos oss, sier Janet Holmén. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Løfter taket: Sopranene Elisabeth Eines og Eva Therese Jenssen dypt konsentrert om Händel. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Ace of Spades: Alexander Flygel setter helst på Motörhead når han skal høre musikk, men «Messias» har han sans for. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Travelt: Anne Lise Sandvik begynner så smått å puste ut. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!