Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

- Å finne de i live er en sann, sann glede

Etter ni timers leting, ble de tre savnede mennene funnet i god behold og plukket opp av Sysselmannens helikopter. FOTO: Trond Olsen / Sysselmannen

- Å finne de i live er en sann, sann glede

Redningsmannskapene så et lys i mørket.

Tekst:

Publisert:

Onsdag like etter klokka 14 gikk alarmen. Tre fastboende menn, alle i 30-åra, kom ikke på jobb som planlagt, etter at de hadde lagt ut på skutertur til østkysten av Spitsbergen.

Et massivt maskineri ble satt i gang. Men det var et problem: Ingen visste nøyaktig hvor følget skulle. Ingen visste om de hadde kommet fram, eller om de hadde dratt et annet sted. Longyearbyen var sist kjente posisjon, ifølge Sysselmannen.

Så lyset
Sent på kvelden fløy et av Sysselmannens helikoptrene over noen sprekker i skylaget ved Königsbergbreen, på vei mot et annet leteområde ved kysten. Plutselig fikk redningsmannen øye på et hvitt lys mellom skyene.

– Vi snudde 180 grader og prøvde å finne det igjen, men det var ikke enkelt. Det var dårlig vær og vi fløy høyt, sier Lufttransports Arne Martin Lie, fartøyssjef under operasjonen.

– I løpet av noen minutter kom vi oss under skyene, og så igjen det lille lyset. Det var mørkt, men takket være nattbrillene fikk vi manøvrert oss mot breen.

– Da oppdaget de helikoptret og skjøt opp nødraketter. Jeg tror de sendte opp tre. Vi fant dem, plukket dem opp og tok dem med hjem.

Mennene var tilbake i Longyearbyen rundt midnatt.

– En glede
Etter ni timer med intens leting under vanskelige forhold, ble mennene funnet i god behold på et av landets mest øde og farlige steder. Lie beskriver en unik følelse da de så lysglimtet.

– Du får et lite kick, for du registrerer noe som egentlig ikke skal være der. Du tror at du har funnet det du leter etter, men kan ikke være helt sikker. Så kommer nødrakettene. Så én person fram. Så en person til. Og så til slutt den tredje, sier han.

- Å finne de i live er en sann, sann glede. Det er det for hele operasjonen som ledes av Sysselmannen, legger Lufttransport-leder Hans Arne Jensen til.

Mange i aksjon
Leteområdet var enormt, og store ressurser måtte settes i sving, sier sysselmannsførstebetjent Sidsel Svarstad om den krevende operasjonen.

– Det var mange folk i aksjon og det ble flydd mange mil. Det ble jobbet med innhenting av informasjon om gruppen, turmålet, rutevalget, turerfaring en og hvilke utstyr de hadde med. Det var for eksempel viktig å finne ut om de hadde gamle spor på GPS-en, sier hun.

Hovedtraseer, alternative ruter og en rekke hytter i flee områder var blant stedene som ble gjennomsøkt.

– Vi hadde to helikoptre med fulle crew. Klokka 21 gikk to skuterpatruljer ut i tillegg, med fire i hver gruppe. Her inne satt seks personer og tenkte strategisk og jobbet med etterretning, samtidig som vi satte opp søketeiger og innhentet personalia for etter hvert å varsle pårørende. De må varsles tidlig, slik at uriktig rykter ikke når dem. Det er også viktig for dem å vite at alle tilgjengelige ressurser blir satt inn.

Gravde seg ned
Mennene hadde tilbrakt 30 timer nedgravd i en grop på Köningsbergbreen i dårlig vær , da de ble funnet. Ved siden av dem sto to havarerte skutere.

– Det som hadde skjedd, var at de på mandag la ut på hver sin skuter mot Agardh-hytta på østkysten. En av skuterne hadde brutt sammen, så de fortsatte på to, sier Svarstad.

– De kom til hytta og lå over der. Dagen etterpå var det kjempefint vær, og de kjørte nordover over Nordmannsfonna for å ta en annen trasé hjem. Men så møter de både dyp snø og dårlig vær, og får etter hvert problemer med begge skuterne.

Mennene skal deretter ha forsøkt å ta seg fram til fots for å finne en trasé hvor folk ferdes, men forholdene var dårlige. De valgte derfor å returnere til skuterne for å lage ly mot vinden, ifølge Sysselmannen.

– Gjort mye riktig
De hadde verken satellittelefon, nødpeilesender, VHF-radio eller andre alternativer for å formidle at de var i nød, men Sysselmannen vil ikke kritisere dem for å være dårlig forberedt.

– Jeg vil ikke kritisere gruppen eller være etterpåklok. Det viktige for oss er at de og andre tar lærdom. Det som er viktig, er at de har gjort mye bra etter at de havnet i en dårlig situasjon. De tok GPS-posisjonen til stedet skuterne sto, de gravde seg ned, tok vare på hverandre og tenkte riktig, sier Svarstad, og har følgende oppfordring til alle som skal ut i felt på Svalbard:

– Lærdommen er at du bør ha med seg nødpeilesender eller annen kommunikasjon som man kan varsle med. Dessuten bør du ha med utsyr for å holde seg varm over lengre tid. Bare en jervenduk kan være til stor nytte. Det siste er at man bør si ifra til noen hvor man skal.

Nøkkelord

Se bildet større

Mennene hadde gravd seg ned i en grop ved siden av de havarerte skuterne. FOTO: Trond Olsen / Sysselmannen

Se bildet større

Mennene ble funnet på Königsbergbreen ved østkysten av Spitsbergen. FOTO: Norsk Polarinstitutt

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!