Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

42 kroner skiller fra pluss

Fra oppredningverket i Svea. Prisen per tonn ligger 42 kroner under det Store Norske trenger for å gå i pluss. FOTO: Eirik Palm

42 kroner skiller fra pluss

Store Norske kan ha kull til 15 års drift i Svea-området, men trenger mye høyere priser for å unngå underskudd når Lunckefjellet er i drift.

Forrige uke lå prisen på 468 kroner tonnet. Store Norske trenger 510 kroner for å få overskudd når Lunckefjell er i vanlig drift. Men kullprisene er vanskelig å forutse, og det blir underskudd i 2014 også.

– Dersom vi lykkes med det vi har planlagt og prisutviklingen blir som analytikerne spår, skal vi klare å komme i pluss i 2015, sier administrerende direktør Per Andersson. Selskapet er om kort ti dnede i vel 304 ansatte, samtidig som driften effektiviseres.

To Ispaller
Samtidig kan gruveselskapet ha nok kull til 15 års drift i Svea-området etter at storgruva Svea Nord er stengt. Den såkalte Randsonen og Svea Øst kan inneholde henholdsvis rundt 8 og 2 millioner tonn kull. Randsonen alene kan altså være nesten like stor som Lunckefjellet og skal produseres når Lunckefjellet er tømt. Til sammen er de antatte forekomstene like store som Ispallen. Spørsmålet er hvor mye som kan produseres. Store Norske borer nå for å bli sikrere på hvordan forekomsten ser ut og hvordan kullet kan hentes ut. Til sist blir det et spørsmål om lønnsomhet.

I forrige nummer skrev Svalbardposten at Store Norske har levert inn forhåndsmelding for Ispallen på andre siden av Braganzavågen. Dette er starten på en prosess som skal føre til en søknad om utbygging.

– Vi ser det som naturlig at vi får hente ut kullet fra Ispallen så lenge vi forholder oss til de kravene myndighetene stiller. Ispallen er en forekomst som fortsatt vil utnytte infrastrukturen i Svea gjennom driftsperioden, og det er disse forutsetningene vi baserer planleggingen på, sier Andersson.

– Og om dere får nei?

– Ut fra signalene som er gitt selskapet om at vi skal drive kulldrift, vil jeg bli overrasket. Vi kjører prosessen under forutsetning av at vi får et ja.

«Alt» på én gang
Men 2014 blir også et av de mest krevende årene for Store Norske.

– Det er tøft å være i Store Norske nå, med mange utfordringer på én gang.
Samtidig som selskapet er i ferd med å avslutte nedbemanningen og klargjøring av ny gruve i Lunckefjellet, er Svea Nord i sluttfasen med et steininnhold på rundt 30 prosent. Det betyr at alt kullet nå må renses og at bruttoproduksjonen må øke, noe som gir høyere driftskostnader.

Samtidig jobbes det for å ha en lavstrosse på plass i Lunckefjellet i mars 2015 for å sikre uavbrutt produksjon mellom Svea og Lunckefjellet.

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!