Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

20 år siden flykatastrofen

Det russiske flyet hadde med skiftarbeidere fra Barentsburg og Pyramiden og var på vei til Longyearbyen. Det var 127 voksne 3 barn og et mannskap på 11 med i flyet. Alle døde momentant. FOTO: Tore Dahlberg

20 år siden flykatastrofen

Mandag ble de 141 som mistet livet i den største flyulykken på norsk jord minnet.

Tåka ligger over Operafjellet og vinden pisker snø mot de fremmøtte ved minnesmerket ved foten av fjellet.

Sysselmannens helikopter har nettopp satt av sysselmann Kjerstin Askholt, overbetjent Ole Jakob Malmo og Tolk Anastasia Gorter. Trust Arktikugols helikopter står på bakken like nedenfor monumentet over russerne og ukrainerne som mistet livet. Ved minnesmerket pakker ansatte ved Trust Arktikugol ut kranser.

– I dag er det nøyaktig 20 år siden et russisk passasjerfly styrtet i Operafjellet. Om bord i flyet var skiftarbeidere fra Trust Arktikugol, mange på vei hjem fra ferie og fulle av glede over å skulle møte familier og venner igjen, men skjebnen ville det annerledes. På et øyeblikk ble livet til alle 141 revet bort, sier generalkonsul Vjatsjeslav Nikolajev til forsamlingen.

Lavt skydekke
Det var klokken 10.30 den 29. august 1996 at flyet av typen Tupolev 154 ble meldt savnet under innflyvning til Svalbard lufthavn.

Det var dårlig vær, med lavt skydekke i området. Sju norske luftfartøy ble satt inn i letingen etter flyet som ble funnet klokken 12.06 på Operafjellet, 14 kilometer øst for Svalbard lufthavn.

Da redningsmannskapene kom til stedet en halv time senere, kunne de raskt konstatere at det ingen hadde overlevd.

Flyet gikk inn for landing via Adventdalen og traff Operafjellet fra østsiden mot Koslådalen. En del av flyet hadde sklidd ned fjellveggen og utløst et snøskred som var 400 meter langt og 50 meter bredt.

Tore Dahlberg som var en av de første på stedet har tidligere fortalt at det så ut som ei steinrøys. Alt var stille. Ikke et skrik, ikke røyk eller flammer. Ingen som rørte på seg.

Havarikommisjonen konkluderte etter ulykken at den ikke skyldtes tekniske feil ved flyet, men feilnavigering.

Vanskelig redningsarbeid
Redningsarbeidet ble vanskelig. Det lå vrakdeler og omkomne både på fjellplatået og nedover dalsiden, til dels dekket av snøskred. Været var de første dagene var preget av sterk vind og tett tåke med sludd og snøbyger. Svalbardposten skrev i februar om redningsarbeiderne fra Longyearbyens opplevelse av ulykken.

– Det er klart at det var en forferdelig belastning over flere dager for de som var med. Det var stank av flydrifstoff og sterke syns- og lydinntrykk, sa Erik Nygaard som var sommerbetjent hos Sysselmannen denne dagen.

– Dyp medfølelse
Denne mandagen, 20 år etter, er hverken tidligere redningsarbeidere eller pårørende med på markeringen i Adventdalen.

– 20 år har gått siden denne tragedien fant sted, men alle vi som bor på Svalbard føler oss personlig berørt av den, sier syssel­mann Kjerstin Askholt.

Hun gir uttrykk for sin dypeste medfølelse til de som minnes ulykken fra hjemmene sine i Ukraina og Russland, i fellesskap med gruppen ved foten av fjellet.

– Det er mitt inderlige ønske at noe slikt aldri vil skje igjen, sier Askholt.

Se bildet større

Kjerstin Askholt holdt tale ved minnesmerket. Anastasia Gorter tolket og overbetjent Ole Jakob Malmo holder kransen som ble lagt ned. Generalkonsul Vjatsjeslav Nikolajev (t.h.) talte også til de rundt 15 fremmøtte. Etter på ble det servert mat og drikke. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Generalkonsul Vjatsjeslav Nikolajev (t.h.) holdt tale og attaché Mikhail Kharitonov tolket. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!