Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

1.400 turer i året på elendig vei

Viggo Knutsen kjører veien til Gruve 7 14 ganger hver eneste dag når han henter kull. FOTO: Eirik Amb Nysveen

1.400 turer i året på elendig vei

Veien i Adventdalen er nå så dårlig at det er risiko for helsen til de ansatte som har veien som arbeidsplass.

Klokken nærmer seg to mandag ettermiddag, og lastebilsjåfør Viggo Knutsen kjører innover Adventdalen. Det er arbeidsveien for alle som jobber i Gruve 7, men det er nok ingen som kjører så ofte som Knutsen. Dette er hans sjette tur for dagen, og én av de 1.400 turene han kommer til å kjøre til og fra Gruve 7 i år.

Går på helsa løs
Veien inn Adventdalen har vært gjenstand for kritikk gjennom lang tid, og i begynnelsen av måneden sendte HMS-sjef i Store Norske, Oddmund Rønning et brev til Longyearbyen lokalstyre hvor han gjorde det helt klart at den dårlige veien påfører både ansatte og kjøretøy betydelige belastninger. Rønning forteller at veistandarden i Adventdalen har vært dårlig over lengere tid, og at det er nødvendig med betydelige løft av standarden, på store deler av veien.

Ikke på sitt verste
Knutsen begynte å kjøre lastebil til og fra Gruve 7 for fem år siden, og har opplevd veien i forskjellige tilstander. Han forteller at det nå er langt bedre enn hva det var tidligere i år.

– Det er ikke på sitt verste nå, men du kan jo se hullene i veien, sier Knutsen, samtidig som han viser med hånden i lysene foran lastebilen.

Snøen som har falt den siste tiden har gjort dekket fastere, men det er ikke vanskelig å se hva Knutsen viser til.

Sikter for å unngå hull
Ikke lenge etter man har passert hundegården, blir det tydelig hvor dårlig stand veien er i. Det rister og humper, og man kjenner sikkerhetsbeltet stramme over skulderen mellom dumpene. Med så mange store hull i veien sitter sjåføren konstant på vakt og leter etter den beste måten å ta seg frem, og jobber konstant med å finne det beste sporet å kjøre i.

– Man være konsentrert hele tiden, korrigere og bremse opp for den ujevne veien. Man kan ikke kjøre for fort, så man må bare finne et greit tempo, men det blir man jo vant til. I tillegg har man snøskutere og hundekjøring når det er mørkt på vinteren, så man må hele tiden være på vakt, sier Knutsen.

Rønning forteller i sitt brev til Longyearbyen lokalstyre at spesielt ristingen under lastebiltransporten utgjør en påkjenning som over tid ikke er forenelig med en levelig arbeidssituasjon. Knutsen foteller også at han har merket at det sliter på ryggen å kjøre kjøre på veien.

Slitasje på kjøretøy
Veien er også en utfordring for kjøretøyene, hyppige punkteringer, støtdempere som ødelegges og havari på akslinger, skriver Rønning.

Knutsen er en av to sjåfører som daglig kjører på veien. De har hver sin lastebil, i tillegg til en i reserve. Ingen av bilene har enda vært på verksted samtidig, men påkjenningene fra veien fører til at man ikke skal avskrive at det kan skje i fremtiden.

Vil utbedre fra 2015
Einar Olsen, som er driftsingeniør for vei, vann og avløp i Longyearbyen lokalstyre, forteller at er fult klar over at veien i Adventdalen er for dårlig, men at det er utfordringer forbundet med å utbedre veien.

– Problemet er at for å utbedre veien så må vi ha mer grus, og det er det ikke penger til på det vanlige driftsbudsjettet. I det forslaget vi anbefaler i Hovedplan vei 2015-2022 skal det bevilges omlag 2,2 millioner neste år. Det er det man trenger for å utbedre og vedlikeholde veien, forteller Olsen.

Anbefalingen i Hovedplan vei er at det skal bevliges i overkant av 6,7 millioner kroner til grusing, som hovedsaklig gjelder for veien i Adventdalen.

En av utfordringene for Longyearbyen lokalstyre er at det ikke er mer grus på øya som er egnet til å utbedre veien. Dette er også en av årsakene til at dette ikke har blitt tatt tak i tidligere.

Tirsdag ble det vedtatt i Teknisk utvalg at Hovedplan vei 2015-2012 skal legges ut på høring.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!