Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Bussene og millionene ruller forbi

En italiensk klasse som reiser med Stefano Poli (framme) sitt eget reiseselskap besøker museet. Ingunn Løyning i midten, bak til høyre. FOTO: Hilde Røsvik

Bussene og millionene ruller forbi

Hvis ikke North Pole Expedition Museum blir mer brukt de neste årene vurderer eierne, Stefano Poli og Ingunn Løyning, å flytte museet til en større by.

Tekst:

Publisert:

Poli og Løyning har bygd opp en større samling om ekspedisjonene til Nordpolen fra Svalbard. De mener det er like viktig å ta vare på og utvikle det som allerede er i Longyearbyen, som å spytte penger inn i nye satsinger i turistnæringen.

– I den omstillingsfasen Longyearbyen er i, er det enda viktigere enn før å bruke det vi allerede har. I stedet hører vi bare om hva nytt som bør skapes, sier Løyning.

Økonomi
Poli og Løyning ønsker først og fremst å fortsette museumsdriften her, men de ser at det kan bli vanskelig på sikt dersom de ikke blir inkludert i de ulike aktørene sine produkt, i offentlig representasjon og at lokalbefolkningen ikke benytter seg av samlingene. Dersom økonomien ikke bedrer seg de nærmeste årene vurderer de å flytte museet til en større by i Europa der det vil bli enklere å øke besøkstallet.

– Vi har flyttet samlingen en gang før og vi gjør det gjerne igjen hvis vi finner en god løsning. Det er viktig for å få museet opp på neste nivå, sier Løyning.

Fritid
Poli og Løyning, som eier og driver North Pole Expedition Museum, sier at de har bygd opp samlingen i kjærlighet til Svalbard. Siden starten i 2008 har de brukt all sin fritid på museet. De ser ikke for seg å fortsette på denne måten til pensjonsalderen, helt uten statlig støtte og helt på siden av alle tilbud i reiselivsnæringen i Longyearbyen.

De synes det er rart at ikke de som bor her viser større interesse. Ingen offisielle besøk blir lagt til museet. Skolen og barnehagene bruker det ikke aktivt, ingen av turoperatørene har museet med i sin portefølje. De som kommer innom er enkeltturister som finner fram på egenhånd eller grupper som reiser med Poli sitt eget reiselivsselskap Poli Arctici.

– Har dere vært flinke nok til å markedsføre dere?

– Nei, det har vi kanskje ikke vært. Vi har i grunnen mer enn nok med å drive dette. Plakater og skilt lager vi selv. Vi har hverken tid eller økonomi til å investere i markedsføring. En enkel webside, en facebookside og markedsføring gjennom det nasjonale luftfartsmuseet i Bodø er alt, sier Løyning.

Samlingene

Det er i hovedsak historiene rundt de tre luftskipene som ble startet fra Svalbard til Nordpolen museet forteller om. Luftskipet America i 1906, 1907 og 1909, luftskipet Norge i 1926 og luftskipet Italia i 1928. Utstillingen er over to etasjer og inneholder originale ekspedisjonsfilmer, foto, gjenstander, kart, telegrammer og avisoppslag fra ulike land om dramatikken og polarheltene.

Viktig historie
Ronny Brunvoll i Visit Svalbard mener museet viser fram en viktig del av polarhistorien.

– Museet er både unikt og interessant. De er uansett et viktig tilskudd i Longyearbyen som belyser en del av svalbardhistorien, sier Brunvoll. Han forteller at guideopplæringen også innbefatter museet og at de er promotert på lik linje med alle andre på aktivitetsoversiktene Visit Svalbard har.

Besøkende
3-4.000 besøkende er innom museet årlig i perioden februar til september. Poli og Løyning tror at hvis samlingene var i en større by i Europa, ville det ikke vært noe problem å ha 20-30.000 besøkende per år.

Antall utenlandske turister stiger år for år. Det er flest tyskere og briter som besøker museet, men det siste året er det spesielt antall franske turister som har økt.

– Samlingene er nok mer kjent i utlandet enn i Norge. Det er ofte artikler i utenlandske aviser om museet. Vi får også mange gode tilbakemeldinger fra turister på Tripadvisor, sier Poli.

Nøkkelord

Se bildet større

Avisoppslag om polarheltene henger på veggene. FOTO: Hilde Røsvik

Se bildet større

Flere autentiske filmer om forberedelsene til polferdene er å se i museet. FOTO: Hilde Røsvik

Siste nytt i Natur og miljø

Longyearbyen regner bort

Uken ble ikke som de hadde tenkt, hverken for konferansedeltakerne eller turistene som er på bryllupsreise. Les historiene og se bildegalleri her.

Fangstmannsskifte til sommeren

Sysselmannen søker nye fangstfolk på Austfjordnes. Sysselmannen har allerede fått flere henvendelser fra folk som ønsker å overvintre.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

 
Slik kan byen skredsikres

Det er fullt mulig å sikre de skredutsatte områdene i Longyear­byen permanent, men det vil koste. Å sikre byen mot skred, kan få en prislapp på over 180 millioner kroner.

Evakuering kan bli løsningen

NVE skal anbefale hva slags skredsikring Longyearbyen skal ha. Det er ikke sikkert at konklusjonen blir permanente tiltak.

Breene åpnet – isen kan stenges

Oppdatert forskrift åpner for at turister kan kjøre via breene til Pyramiden, og at Sysselmannen kan stenge fjorder av hensyn til dyrelivet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!