Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Elektrisk i Ny-Ålesund

El-bilen og stasjonsleder Christiane Hübner og materialforvalter Steinar Aksnes. FOTO: Synnøve Haga

Elektrisk i Ny-Ålesund

El-bil skal gjøre Ny-Ålesund mer miljøvennlig.

Tekst:

Publisert:

Norsk Polarinstitutt (NP) gikk i mai til innkjøp av en el-bil. 16. mai kom bilen til Ny-Ålesund, og den skal bidra til å redusere de menneskelige forstyrrelsene på naturmiljøet.

Forstyrrer målinger

Ansatte ved Sverdrupstasjonen i Ny-Ålesund bruker bil for å frakte utstyr, og for å komme seg til forskningsstasjonen på Zeppelinfjellet.

– På vei til Zeppelinstasjonen må vi passere Gruvebadet, hvor det gjennomføres atmosfæriske målinger på samme type partikler som slippes ut ved bruk av diesel. Målingene må forkastes hver gang en dieselbil kjører forbi. Når vi nå bytter til el-bil, slipper vi det problemet, forteller stasjonsleder Christiane Hübner fra NP i en pressemelding.

El-bilen har lite utslipp ved start og bruk, mens en dieselbil som kaldstarter slipper ut mange partikler og NOx. I Ny-Ålesund kommer all energi fra et dieselkraftverk, men en kraftstasjon har en mye mer effektiv utnyttelse av diesel, ifølge NP.

Skal tåle kulda

For rundt ti år siden skaffet den japanske stasjonen i Ny-Ålesund en el-bil, men bilen tålte ikke kulde og fungerte dårlig. Siden den gang har det skjedd en stor utvikling i teknologien, og NP har stor tro på at el-bilen, en Renault Kangoo Z.E., vil takle det kalde arktiske klimaet.

– El-bilen er testet i ut i kaldere temperaturer enn hva vi har her i Ny-Ålesund, og vi tror derfor ikke at kulda blir noe problem for den daglige bruken, sier materiellforvalter Steinar Aksnes.

Se bildet større

Dagen etter ankomst, fikk el-bilen prøve seg i forskerlandsbyens 17. mai-tog. FOTO: Fabio Giardi

Siste nytt i Natur og miljø

Snøskred farligere enn isbjørn

Vi tror kanskje at isbjørnangrep er den største faren på Svalbard. Men snøskred tar flere liv enn isbjørn gjør. Snøskredforskere og teknologer jobber med å finne løsninger på problemet.

Longyearbyen regner bort

Uken ble ikke som de hadde tenkt, hverken for konferansedeltakerne eller turistene som er på bryllupsreise. Les historiene og se bildegalleri her.

Fangstmannsskifte til sommeren

Sysselmannen søker nye fangstfolk på Austfjordnes. Sysselmannen har allerede fått flere henvendelser fra folk som ønsker å overvintre.

 
Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Slik kan byen skredsikres

Det er fullt mulig å sikre de skredutsatte områdene i Longyear­byen permanent, men det vil koste. Å sikre byen mot skred, kan få en prislapp på over 180 millioner kroner.

Evakuering kan bli løsningen

NVE skal anbefale hva slags skredsikring Longyearbyen skal ha. Det er ikke sikkert at konklusjonen blir permanente tiltak.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!