Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Elektrisk i Ny-Ålesund

El-bilen og stasjonsleder Christiane Hübner og materialforvalter Steinar Aksnes. FOTO: Synnøve Haga

Elektrisk i Ny-Ålesund

El-bil skal gjøre Ny-Ålesund mer miljøvennlig.

Tekst:

Publisert:

Norsk Polarinstitutt (NP) gikk i mai til innkjøp av en el-bil. 16. mai kom bilen til Ny-Ålesund, og den skal bidra til å redusere de menneskelige forstyrrelsene på naturmiljøet.

Forstyrrer målinger

Ansatte ved Sverdrupstasjonen i Ny-Ålesund bruker bil for å frakte utstyr, og for å komme seg til forskningsstasjonen på Zeppelinfjellet.

– På vei til Zeppelinstasjonen må vi passere Gruvebadet, hvor det gjennomføres atmosfæriske målinger på samme type partikler som slippes ut ved bruk av diesel. Målingene må forkastes hver gang en dieselbil kjører forbi. Når vi nå bytter til el-bil, slipper vi det problemet, forteller stasjonsleder Christiane Hübner fra NP i en pressemelding.

El-bilen har lite utslipp ved start og bruk, mens en dieselbil som kaldstarter slipper ut mange partikler og NOx. I Ny-Ålesund kommer all energi fra et dieselkraftverk, men en kraftstasjon har en mye mer effektiv utnyttelse av diesel, ifølge NP.

Skal tåle kulda

For rundt ti år siden skaffet den japanske stasjonen i Ny-Ålesund en el-bil, men bilen tålte ikke kulde og fungerte dårlig. Siden den gang har det skjedd en stor utvikling i teknologien, og NP har stor tro på at el-bilen, en Renault Kangoo Z.E., vil takle det kalde arktiske klimaet.

– El-bilen er testet i ut i kaldere temperaturer enn hva vi har her i Ny-Ålesund, og vi tror derfor ikke at kulda blir noe problem for den daglige bruken, sier materiellforvalter Steinar Aksnes.

Se bildet større

Dagen etter ankomst, fikk el-bilen prøve seg i forskerlandsbyens 17. mai-tog. FOTO: Fabio Giardi

Siste nytt i Natur og miljø

Miljørefs til trusten

Trust Arktikugol får klare beskjeder om å skjerpe rutiner i framtiden.

Starter arktisk sikkerhetssenter

Unis har startet arbeidet for et eget studie innen arktisk sikkerhet. De vil også styrke samarbeidet med lokale myndigheter, og kurse den gjengse innbygger.

Død torsk dumpet

Ved Kullkaia ligger en rekke døde polartorsk like over flomålet. Haakon Hop fra Norsk Polarinstitutt forklarer årsaken.

Isbreene krymper kraftig

Gamle bilder fra Svalbard er gull verd for å se hvordan isbreene trekker seg tilbake.

Forventet flere og større skred

Flaks gjorde at regnstormen forrige uke ikke førte til større skader. Forskerne tror at frost øverst i bakken beskyttet byen.

Tror på lovendring

Lovverket åpner ikke for folkehøgskole på Svalbard. Det vil Espen Klungseth Rotevatn gjøre noe med.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!