Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vil ha flere turister i sentrum

Onsdag i forrige uke ble det trangt i sentrum da «Costa Pacifica» lå til kai i Longyearbyen. FOTO: Eirik Palm

Vil ha flere turister i sentrum

Næringslivet er ikke særlig fornøyd med turistgrunnlaget i sentrum.

Tekst:

Publisert:

– Vi får nok bedre nytte av vanlige turister enn cruiseturister, forteller Stian Uhlen, daglig leder på Frisk Briis. Flere av Longyearbyens butikksjefer er misfornøyde med resultatene fra cruisesesongen.

– Cruiseturistene har ofte begrenset tid og andre planer for hva de skal gjøre her. De skal på sightseeing, ut i hundegårdene, sitte på en buss... Og så kjøres de ned på kaien igjen, forteller Signe Mørk i Skinnboden, som gjerne ville sett bussene stoppe i sentrum.

– Så kunne de ha tatt shuttlebusser til bykaia eller lignende, forteller hun.

– Fungerer ikke som det skal
For Ronny Brunvoll i Visit Svalbard er utfordringen å få mest mulig verdiskapning av cruiseturismen. Han mener at både reiseliv og næringsliv må gå sammen om å koordinere tilbudet. Derfor arbeider de nå med cruisenettverket, som skal være oppe og gå i januar.

– Lokale tilbud må være samordnet og optimalisert. Nå kommer mange i land samtidig, og det er vanskelig å synkronisere deres opplevelser. Jeg skal erkjenne at ting nå ikke fungerer som det skal, forteller Brunvoll.

Han ønsker å opprette en stilling for cruisenettverket, der en person skal arbeide med å samordne tilbudet til cruiseturistene, slik at de får oppleve det de vil og at alle får litt nytte av dem.

Åpningstider koordinert

– Vi har allerede startet med å koordinere åpningstidene. Butikkene - og folk - vet når cruiseskipene legger til kai, sier Brunvoll.

– På denne måten kan de selv tilpasse åpningstidene etter når det er folk i byen, forteller han.

Flere av butikkene Svalbardposten snakket med har tilpasset seg dette.

– Vi åpnet ikke før klokken 10.00 da Costa Pacifica var i byen. Det innså vi at var for dumt, så nå har vi startet med tilpassede åpningstider, forteller Terese Romild på Rabalder café & bakeri. Cruiseturistene er kanskje spesielt glade i kaféen deres, som har gratis wifi.

– Såvidt jeg kan se er det ingen som bruker vårt wifi uten å handle noe i tillegg, sier Romild, som er fornøyd med utbyttet fra cruisesesongen.

Alle ikke like fornøyde

Stian Uhlen på Frisk Briis har også forsøkt seg på åpningstider tilpasset cruisetrafikken.
– Vi har ikke gode erfaringer med å åpne tidligere for cruiseturistene. De ser ikke ut til å hjelpe noe særlig, så det har vi sluttet med, forteller Uhlen.

Reiselivsrådgiver Børre Berglund var på Svalbard i mai for å holde foredrag om cruiseturisme og hvordan den kan komme lokalsamfunnet til gode. Tilbud, tilgjengelighet og åpne dører er for han viktige faktorer.

– Cruisebåter og -gjester i seg selv betyr ingenting for Svalbard dersom ikke næringslivet og reiselivet får dem til å bruke mer penger i Longyearbyen.

Han påpekte at de aller fleste kun drar hit en gang i livet, derfor er de villige til å legge igjen en del penger her.

– Det handler ikke om turistenes innstilling, men om butikkenes evne til å tilby noe unikt, sier Berglund.

Bra med lokale suvenirer

Turistene Svalbardposten fant i sentrum denne dagen så ut til å være fornøyde med tilbudene de fant i butikkene, men enda mer fornøyde med menneskene her. Tyske Katryn Schlegel, som hadde vært her flere ganger tidligere, fotalte at hun nok ikke kom til å shoppe så mye.

– Jeg bruker mer enn nok penger på mat og drikke her, så jeg trenger ikke å shoppe så mye. Det er mye fint i butikkene da, mener hun.

– Jeg liker at det meste er veldig lokalt, og ser arktisk ut. Det er ikke bare «vanlige» suvenirer, forteller hun.

Svenskene Kent Karlsson og Ivar Jansson har tenkt å shoppe en del, men på utflukter.
– Vi vil gjerne se veldig mye, men det er klart vi skal ta med litt suvenirer hjem, forteller Kent. De høres ut til å ha et ganske fullt program, men mener de skal få tid til å handle i mellomtiden.
– Hvor mye vil dere bruke?
– Nja, kortet har jo en beløpsgrense på femti tusen, men ellers har vi ingen begrensninger, ler Ivar, før han vandrer videre oppover gata.

Nøkkelord

Siste nytt i Næringsliv

Fra «Company town» til «normalsamfunn»

Utdrag fra Jubileums­skrift Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS 1916 – 1991, og fire gammelpeis om fremtiden.

Tidslinje: Store Norskes historie

Her er historien til gruveselskapet fra 1916 til i dag.

Miljørefs til trusten

Trust Arktikugol får klare beskjeder om å skjerpe rutiner i framtiden.

Millioner i innovasjonstøtte

Minds of Nature er ett av et titalls lokale firma som har fått tilsagn om støtte fra Innovasjon Norge i år. Fremdeles er det mye igjen av de 20 Svalbard-millionene.

Nye kjøreregler på havet

«Polarkoden» stiller strengere krav til utstyr, mannskap og belastning på miljøet. Næringen ønsker den velkommen.

Skipes bort fra Svea

Etter fem år i Store Norskes tjeneste pakker AF Arctic sammen alt utstyr og ansatte. I midten av november kommer båten som setter punktum.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!