Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vil ha flere turister i sentrum

Onsdag i forrige uke ble det trangt i sentrum da «Costa Pacifica» lå til kai i Longyearbyen. FOTO: Eirik Palm

Vil ha flere turister i sentrum

Næringslivet er ikke særlig fornøyd med turistgrunnlaget i sentrum.

– Vi får nok bedre nytte av vanlige turister enn cruiseturister, forteller Stian Uhlen, daglig leder på Frisk Briis. Flere av Longyearbyens butikksjefer er misfornøyde med resultatene fra cruisesesongen.

– Cruiseturistene har ofte begrenset tid og andre planer for hva de skal gjøre her. De skal på sightseeing, ut i hundegårdene, sitte på en buss... Og så kjøres de ned på kaien igjen, forteller Signe Mørk i Skinnboden, som gjerne ville sett bussene stoppe i sentrum.

– Så kunne de ha tatt shuttlebusser til bykaia eller lignende, forteller hun.

– Fungerer ikke som det skal
For Ronny Brunvoll i Visit Svalbard er utfordringen å få mest mulig verdiskapning av cruiseturismen. Han mener at både reiseliv og næringsliv må gå sammen om å koordinere tilbudet. Derfor arbeider de nå med cruisenettverket, som skal være oppe og gå i januar.

– Lokale tilbud må være samordnet og optimalisert. Nå kommer mange i land samtidig, og det er vanskelig å synkronisere deres opplevelser. Jeg skal erkjenne at ting nå ikke fungerer som det skal, forteller Brunvoll.

Han ønsker å opprette en stilling for cruisenettverket, der en person skal arbeide med å samordne tilbudet til cruiseturistene, slik at de får oppleve det de vil og at alle får litt nytte av dem.

Åpningstider koordinert

– Vi har allerede startet med å koordinere åpningstidene. Butikkene - og folk - vet når cruiseskipene legger til kai, sier Brunvoll.

– På denne måten kan de selv tilpasse åpningstidene etter når det er folk i byen, forteller han.

Flere av butikkene Svalbardposten snakket med har tilpasset seg dette.

– Vi åpnet ikke før klokken 10.00 da Costa Pacifica var i byen. Det innså vi at var for dumt, så nå har vi startet med tilpassede åpningstider, forteller Terese Romild på Rabalder café & bakeri. Cruiseturistene er kanskje spesielt glade i kaféen deres, som har gratis wifi.

– Såvidt jeg kan se er det ingen som bruker vårt wifi uten å handle noe i tillegg, sier Romild, som er fornøyd med utbyttet fra cruisesesongen.

Alle ikke like fornøyde

Stian Uhlen på Frisk Briis har også forsøkt seg på åpningstider tilpasset cruisetrafikken.
– Vi har ikke gode erfaringer med å åpne tidligere for cruiseturistene. De ser ikke ut til å hjelpe noe særlig, så det har vi sluttet med, forteller Uhlen.

Reiselivsrådgiver Børre Berglund var på Svalbard i mai for å holde foredrag om cruiseturisme og hvordan den kan komme lokalsamfunnet til gode. Tilbud, tilgjengelighet og åpne dører er for han viktige faktorer.

– Cruisebåter og -gjester i seg selv betyr ingenting for Svalbard dersom ikke næringslivet og reiselivet får dem til å bruke mer penger i Longyearbyen.

Han påpekte at de aller fleste kun drar hit en gang i livet, derfor er de villige til å legge igjen en del penger her.

– Det handler ikke om turistenes innstilling, men om butikkenes evne til å tilby noe unikt, sier Berglund.

Bra med lokale suvenirer

Turistene Svalbardposten fant i sentrum denne dagen så ut til å være fornøyde med tilbudene de fant i butikkene, men enda mer fornøyde med menneskene her. Tyske Katryn Schlegel, som hadde vært her flere ganger tidligere, fotalte at hun nok ikke kom til å shoppe så mye.

– Jeg bruker mer enn nok penger på mat og drikke her, så jeg trenger ikke å shoppe så mye. Det er mye fint i butikkene da, mener hun.

– Jeg liker at det meste er veldig lokalt, og ser arktisk ut. Det er ikke bare «vanlige» suvenirer, forteller hun.

Svenskene Kent Karlsson og Ivar Jansson har tenkt å shoppe en del, men på utflukter.
– Vi vil gjerne se veldig mye, men det er klart vi skal ta med litt suvenirer hjem, forteller Kent. De høres ut til å ha et ganske fullt program, men mener de skal få tid til å handle i mellomtiden.
– Hvor mye vil dere bruke?
– Nja, kortet har jo en beløpsgrense på femti tusen, men ellers har vi ingen begrensninger, ler Ivar, før han vandrer videre oppover gata.

Nøkkelord

Siste nytt i Næringsliv

Hjelp til nyskaping

Har du en god idé, ståpåvilje og forretningsteft, er det hjelp å få.

Satser mer på reiseliv

«Nordstjernen» utvider sesongen med toppturer og nordlyssafari.

Starter butikk i Lompen

I november skal Nina Lines og Maren Bekkeheien åpne «Snøstjerna». Den ble født på flyet.

Skaper turisme av vitenskap

Svalbard skal bli en vitenskapsdestinasjon også for turister. Forrige uke fikk to italienere innsikt i frøbankenes betydning.

Bussene og millionene ruller forbi

Hvis ikke North Pole Expedition Museum blir mer brukt de neste årene vurderer eierne, Stefano Poli og Ingunn Løyning, å flytte museet til en større by.

Stor sikringsjobb i vinter

Deler av Funken skal få helt nye ben å stå på. Til sammen 92 peler skal borres ned i permafrosten, den gamle funksjonærmessa skal rustes for framtiden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!