Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Turistbåter på dypt vann

Stig Henningsen er utsatt for sterk kritikk etter flere inspeksjoner forrige uke. Han driver blant annet turistbåten "Langøysund." FOTO: Carina Ingeborg Tangeraas

Turistbåter på dypt vann

LO er misfornøyd med måten Sjøfartsdirektoratet håndterer saken om ulovlige arbeidskontrakter på MS «Langøysund» og MS «Billefjord». Rederiert bes nå ordne opp.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.07.2014 kl 12:24

Etter at LO og Norsk Sjømannsforbund (NSF) avdekket det de mener er sosial dumping på MS «Langøysund» og MS «Billefjord» har reder Stig Henningsen vært i hardt vær. Sjødirektoratet inspiserte «Billefjord» på torsdag, og har nektet skipet utferdsel med hjemmel i Kvalifikasjonsforskriften.

– Skip som er over 250 bruttotonn er pliktige til å ha en skipsfører som er EØS-borger. Dette har ikke «Billefjord,» som er 350 bruttotonn, forteller Hedda Grip Vikse hos Sjøfartsdirektoratet. «Billefjord» vil dermed måtte ligge til kai i Longyearbyen til en skipsfører med rett nasjonalitet er ordnet. «Langøysund» kan derimot fortsette midlertidig.

Misfornøyd med Direktoratet
LO og Sjøfartsdirektoratet er nå i disputt om videre reaksjoner. LO sendte et brev til Sjøfartsdirektoratet tirsdag formiddag og ba om en avklaring på hva direktoratet hadde tenkt å gjøre i denne spesifikke saken, og hva deres generelle holdning til slike saker var. Dette brevet ble besvart onsdag ettermiddag, men LO er ikke tilfredsstilt med responsen.

– Sjøfartsdirektoratet svarte ikke på spørsmålene LO stilte. Nå må LO vurdere hva de skal gjøre videre, sier Johnny Hansen, nestleder i NSF. I brevet opplyses det ikke om Sjøfartsdirektoratet fant noe som tilsa aksjon på verken «Langøysund» eller «Billefjord.»

Holder trykket oppe
– Vi fikk et veldig generelt svar. Direktoratet sa de skulle fortsette å holde kontroller på disse båtene, og gjerne i nær fremtid. Vi ser alvorlig på at de ikke gir mer spesifikke svar om hva de har funnet og hva de kommer til å gjøre, forteller Terje Olav Olsson, sekretær i LO.

LES OGSÅ: Beviset som må fram

LO vil nå ha et avklaringsmøte med Sjøfartsdirektoratet for å diskutere hvordan sistnevnte stiller seg til slike saker.

– «Billefjord» og «Langøysund» er under overvåking av Sjømannsforbundet. Direktoratet svarte svært raskt, noe vi er fornøyde med, fremholder han.

Hedda Grip Vikse i Sjøfartsdirektoratet forteller at «Billefjord» kommer til å bli tilbakeholdt til pålegget er utbedret med mindre andre forhold oppstår.

Kan bli et omdømmeproblem
Reiselivssjef Ronny Brunvoll skriver i denne ukens Svalbardposten at slike hendelser kan føre til et omdømmeproblem for Longyearbyen som destinasjon.

– Vi må avvente hva som skjer i saken frem til noen er dømt, men det er klart vi skal drive reiselivet her i forhold til lover og regler, sier Brunvoll.
– Hvis noen selskap ikke driver korrekt må de selvsagt rydde opp i det, presiserer han.

Norsk mannskap sagt opp
I følge magasinet FriFagbevegelse ble de filippinske mannskapene ansatt i vår, da de norske mannskapene ble sagt opp av Henningsen Transport og Guiding AS. Maskinist Sigbjørn Lorentsen fikk beskjed om at det var billigere for rederiet å bruke utenlandsk arbeidskraft. Lorentsen og flere av de andre tidligere ansatte arbeider nå på MS «Polargirl», som har et helt norsk mannskap.

Gerd Kristiansen i LO har gått sterkt ut mot rederiet. Hun forteller at denne type sosial dumping må slåes kraftig ned på både fra myndighetene og LO sin side i følge magasinet FriFagbevegelse.

LES OGSÅ: Føler seg lurt


Bes ordne opp
LO, Sjøfartsdirektoratet og NSF er ikke de eneste som vil ha orden på sakene. Også Spitsbergen Travel ber Henningsen om å rydde opp. Spitsbergen Travel selger reiser til sine gjester med båtene «Langøysund» og «Billefjord ».
– Vi er avhengige av at de rydder skikkelig opp, forteller administrerende direktør Knut Harald Holst-Hansen.

– Vi er ikke en del av dette, men arbeider med å finne alternative løsninger nå som «Billefjord» ikke går, sier Holst-Hansen. Dette må de også gjøre for Langøysund dersom den blir tatt i arrest. Spitsbergen Travel er et heleid datterselskap av Hurtigruten ASA, som henviser til Holst-Hansen for kommentar.

Vil ta arrest og boikotte
Sjømannsforbundet startet forrige fredag arbeidet med å ta arrest i MS «Langøysund.» Deres jurist må nå involvere Sysselmannen
for å sette i gang dette fortest mulig. NSF ønsker også å boikotte MS «Billefjord». Dette vil være en fysisk boikott, som de ikke ønsker å røpe hvordan skal gjennomføres. En slik boikott krever to ukers varsel, og kan derfor ta lengre tid enn en eventuell arrest.

– Vi ønsker å sette inn sterke tiltak for å fremtvinge en tariffavtale og sørge for norske lønns- og arbeidsforhold, forteller nestleder i NSF, Johnny Hansen. De vil også kreve at selskapet betaler tilbake utestående lønn for mannskapet.

– Ikke ulovlig

Da Svalbardposten snakket med reder Stig Henningsen på torsdag i forrige uke fortalte han at LO og NSF tok feil i sine anklagelser.

– Alt er i orden, hvis ikke hadde ikke vi fått seile. Mine arbeidere har de rette kontraktene, og betales av bemanningsbyrået i Manila, som distribuerer pengene vi sender dit, sier Henningsen, som fortalte at han ikke hadde planer om å etterfølge fagforeningenes krav om å fremlegge dokumentasjon.

– Vi har ingen antydninger til at bemanningsbyrået gjør noe ulovlig, framholdt Henningsen i forrige uke. Det har ikke lykkes Svalbardposten å få kontakt med Henningsen denne uken.

Torsdag ettermiddag sendte rederiet ut pressemelding, hvor det fremgår at det følger seg ført bak lyset og at det er sedt en formell klage (se egen sak).

Nøkkelord

Siste nytt i Næringsliv

Fra «Company town» til «normalsamfunn»

Utdrag fra Jubileums­skrift Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS 1916 – 1991, og fire gammelpeis om fremtiden.

Tidslinje: Store Norskes historie

Her er historien til gruveselskapet fra 1916 til i dag.

Miljørefs til trusten

Trust Arktikugol får klare beskjeder om å skjerpe rutiner i framtiden.

Millioner i innovasjonstøtte

Minds of Nature er ett av et titalls lokale firma som har fått tilsagn om støtte fra Innovasjon Norge i år. Fremdeles er det mye igjen av de 20 Svalbard-millionene.

Nye kjøreregler på havet

«Polarkoden» stiller strengere krav til utstyr, mannskap og belastning på miljøet. Næringen ønsker den velkommen.

Skipes bort fra Svea

Etter fem år i Store Norskes tjeneste pakker AF Arctic sammen alt utstyr og ansatte. I midten av november kommer båten som setter punktum.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!