Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skipes bort fra Svea

Stig Wilhelm Bråthen (t.v.) fra AF Arctic og Jan-Ole Løvli som er innleid fra Pon gjør AF Gruppens utstyr klart for båttransport til fastlandet sammen med verksmester Nils Jørgen Bratsberg. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Skipes bort fra Svea

Etter fem år i Store Norskes tjeneste pakker AF Arctic sammen alt utstyr og ansatte. I midten av november kommer båten som setter punktum.

Tekst:

Publisert:

På Kapp Amsterdam i Svea står det gule kjøretøyer med AF-logo på rekke og rad. Det er pickuper, hjullastere, tiptrucker, veidoser og skrape, utstyr for millioner.

Utenfor verkstedet i Svea «sentrum» lyser det gule AF-skiltet.

Verksmester Nils Jørgen Bratsberg tar en neve med strips ut av hylla. Han var en av dem som hoppet over til AF Arctic da de tok over etter LNS Spitsbergen i Svea 1. oktober 2011. De transporterte kull, vedlikeholdt veier, flyplassen og annen infrastruktur i Svea. Nå er det ikke mer kull å transportere, og resten av oppgavene tar Store Norske over selv.

Brattsberg har jobb fram til midten av november. Da går båten med alle AFs maskiner og eiendeler til fastlandet.

– Jeg er over 64 år, så jeg skal melde meg arbeidsledig og ta ut AFP. Det er vel ikke noen som vil ha en sånn gammel tulling i byen, sier han og smiler.

Jan-Ole Løvli og Stig Wilhelm Bråthen kommer inn porten med trekofferter i hendene.

– Det er spesialverktøy til tiptruckene våre. De skal til Oslo og et nytt anlegg. Det er vemodig å sende ned alt sammen, sier Løvli.

Sparken to ganger

I lastesesongen var de over 70 personer i Svea på det meste. 30. september gikk kontrakten med Store Norske ut, og Svea er lagt i driftshvile i inntil tre år. Nå er de fire-fem personer tilbake med ansvar for å gjøre alt utstyret klart til båten går.

– Når den drar, må vi dra også. Det må bli sånn, sier Løvli.

Bratsberg lurer en sigarettpakke opp av lomma.

– Det er ikke lov å ta seg en røyk i Store Norske sine bygninger. Men nå har jeg allerede fått sparken, sier han og fyrer opp en sigarett. De to andre humrer.

– I LNS-tida ble jeg jaget ut bestandig. Da AF kom, begynte de å jage meg inn igjen. De mente jeg ikke kunne stå ute i kulda.

Etter et par trekk forteller han at han faktisk har fått sparken to ganger allerede.

– For den ble utsatt en måned, sier han.

– Du fikk sparken men måtte vente til vinteren for å bruke den, ler Løvli.

Han legger til at det er greit for ham å dra, for han har jobb nede. Det har ikke Bråthen som i likhet med Bratsberg jobbet i Svea for LNS tidligere.

– Jeg håper det skjer noe i byen. Jeg har vært her siden 2008 som maskinfører og altmuligmann. En stor potet, sier han.

Fraktpapir i ruta

Bratsberg skal ut til kjøretøylageret på Kapp Amsterdam. Han legger bunken med strips i bilen og humper nedover.

Verksmesteren går inn i en av maskinene og klistrer et fraktpapir i ruta på døra. Så stripser han på en laminert lapp med adressen til AF Gruppen Norge.

Rett ved siden av ham står «Tassen», den store stolte doseren som var Norges største da den ble montert i Svea for ti år siden. Nå har de vært like lenge på gruvestedet, og må forlate det begge to. Doseren skal til et ukjent anlegg, Bratsberg til Tromsø der han har bodd siden 1974.

– Det har vært en fin arbeidsplass med denne skiftordningen. I alle fall for meg, sier han.

Se bildet større

Nils Jørgen Bratsberg limer fraktbrev på maskinene på Kapp Amsterdam. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Kjøretøyene klargjøres for transport hjem til morselskapet AF Gruppen. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Næringsliv

Fra «Company town» til «normalsamfunn»

Utdrag fra Jubileums­skrift Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS 1916 – 1991, og fire gammelpeis om fremtiden.

Tidslinje: Store Norskes historie

Her er historien til gruveselskapet fra 1916 til i dag.

Miljørefs til trusten

Trust Arktikugol får klare beskjeder om å skjerpe rutiner i framtiden.

Millioner i innovasjonstøtte

Minds of Nature er ett av et titalls lokale firma som har fått tilsagn om støtte fra Innovasjon Norge i år. Fremdeles er det mye igjen av de 20 Svalbard-millionene.

Nye kjøreregler på havet

«Polarkoden» stiller strengere krav til utstyr, mannskap og belastning på miljøet. Næringen ønsker den velkommen.

Må få godkjent turistsatsingen

Svea er i dag regulert til gruvedrift. Om Store Norske skal drive turisme i Svea, må de først få godkjent arealplanen til å gjelde også det.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!