Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Nesten til å gråte av

MS «Fram» er et av skipene som påvirkes av endringene. Her ligger det ved Torellneset på Nordaustlandet. FOTO: Anders Fjellestad

– Nesten til å gråte av

Nærings- og fiskeridepartementet har nå bestemt at alle havner på Svalbard er å regne som norske. Dette betyr omregistrering og store konsekvenser for flere skip.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.07.2014 kl 10:02

– Dette kom svært overraskende på oss, forteller Erik Mathisen i Norbjørn AS. MS «Norbjørn» er et av skipene som vil merke konsekvensene av at Svalbards havner nå er å regne som norske.

Dette er nytt denne uka, og utgjør en endring i fortolkningen av regelverket. Den største konsekvensen blir at skip som er registrert i NIS ikke vil kunne føre passasjerer eller last til Svalbards havner. Det vil blant annet gå ut over kjente båter som MS «Langøysund», MS «Fram» og MS «Norbjørn».

– Sjøfartsdirektoratet vil be rederiene vurdere registreringen av sine skip, og er innstilt på en dialog med næringen for å finne gode løsninger. Direktoratet har også startet arbeidet med å gjennomgå regelverket for å identifisere hvor det bør gjøres endringer basert på den nye tolkningen, forteller Bente Amandussen i Sjøfartsdirektoratet.

Reagerer sterkt på endringer
– Dette er nesten til å gråte av. Her tror jeg man beveger seg inn på områder man bør holde seg langt unna, sier Mathisen. Selskapet hans har en tillatelse fra 2002 som fastslår at de kan seile med frakt mellom Tromsø, Barentsburg og Longyearbyen under NIS-flagg.

Dersom «Norbjørn» må omregistreres fra NIS, forteller Mathisen at de ikke kommer til å velge å registrere seg i NOR.

– Da velger vi heller en annen nasjonalitet, som dansk, russisk, eller et annet utenlandsk flagg, sier han.

– Kuvending
Advokat Bettina Banoun, som representerer Norbjørn AS, forteller at de aldri har hatt problemer med å seile under NIS-flagg tidligere.

– Selskapet har mottatt skriftlig administrativ uttalelse på at anløp av havn på Svalbard er å likestille med utenlandsk havn, forteller hun.

– Veldig lite tilsier at departementet lovlig sett bare kan velge å gjøre en kuvending nå. Dersom NIS-loven skal endres, vil det kreve lovendring. I tillegg legger Svalbard-traktaten begrensninger på hva norske myndigheter kan bestemme, mener Banoun.

Påvirker Barentsburg
Etter den nye tolkningen av loven vil også Barentsburg bli regnet som norsk havn. Dette vil likevel ikke påvirke kulltransport til Russland.

– I følge NIS-loven er det lov å frakte last fra norsk til utenlandsk havn, så dette vil være uproblematisk for skip som er registrert i NIS, forteller Amandussen.

Endringen vil da kun påvirke norske skip som reiser mellom Barentsburg og Norge, slik som MS «Norbjørn».

Gjelder også Hurtigruten
Skipet MS «Fram», en del av Hurtigruten AS, er også registrert i NIS.

– Vi har fått varsel fra Sjøfartsdirektoratet om endring av Svalbards status når det gjelder NIS-loven. Nå må vi sette oss ned og se på hvilke konsekvenser det får for oss, forteller Stein Lillebo i Hurtigruten. Han er glad for at Sjøfartsdirektoratet åpner for dialog om disse endringene, men avventer mer informasjon.

– Dette omfatter explorerskipet MS «Fram» på seilingene rundt og ved Spitsbergen, samt seilingene som går fra Longyearbyen til Bergen. Svalbard er en viktig del av explorerproduktet MS «Fram», forteller han.

De ønsker likevel ikke å registreres i NOR.

– MS «Fram» har en kombinert besetning. Vårt utgangspunkt er at vi vil drive skipet på samme måte som i dag innenfor NIS, og har forhåpninger til at dialogen med Sjøfartsdirektoratet vil vise at dette er mulig, forteller Lillebo.

Fakta:

• Alle norskeide skip av en viss størrelse har plikt til å registrere seg i et skipsregister. Da kan de velge NIS-flagg, NOR-flagg eller å seile under utenlandsk flagg. Ulike regler gjelder for de ulike flaggene.

• Skip som er registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister kan ikke frakte passasjerer eller last mellom norske havner. Norsk Ordinært Skipsregister har ikke slike begrensninger, men har svært ulike regler for drift av skipet, inkludert arbeideres lønn og rettigheter.

• Rederiene står fritt til å velge hvilket flagg de ønsker, men må da operere under de regler som gjelder for det spesifikke flagget.

Kilde: Sjøfartsdirektoratet.

Siste nytt i Næringsliv

Hjelp til nyskaping

Har du en god idé, ståpåvilje og forretningsteft, er det hjelp å få.

Satser mer på reiseliv

«Nordstjernen» utvider sesongen med toppturer og nordlyssafari.

Starter butikk i Lompen

I november skal Nina Lines og Maren Bekkeheien åpne «Snøstjerna». Den ble født på flyet.

Skaper turisme av vitenskap

Svalbard skal bli en vitenskapsdestinasjon også for turister. Forrige uke fikk to italienere innsikt i frøbankenes betydning.

Bussene og millionene ruller forbi

Hvis ikke North Pole Expedition Museum blir mer brukt de neste årene vurderer eierne, Stefano Poli og Ingunn Løyning, å flytte museet til en større by.

Stor sikringsjobb i vinter

Deler av Funken skal få helt nye ben å stå på. Til sammen 92 peler skal borres ned i permafrosten, den gamle funksjonærmessa skal rustes for framtiden.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!