Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Leier inn kriserådgiver

Stein Henningsen (bildet) opplyser at Billefjord igjen er i drift FOTO: Christopher Engås

Leier inn kriserådgiver

Stig Henningsen har engasjert PR- og kriserådgiver Jarle Aabø for å takle mediastormen rundt rederiet hans den siste tiden. Nå er også MS «Billefjord» i drift igjen.

Tekst:

Publisert:

Reder Stig Henningsen har vært i hardt vær etter at Norsk Sjømannsforbund og LO oppdaget det de mener er sosial dumping på MS «Langøysund» og «Billefjord» for to uker siden.

Nå kommer Henningsen med sterke anklager mot myndighetene da han mener han er blitt urettferdig behandlet, og han har leid inn PR- og kriserådgiver Jarle Aabø.

– Jeg bistår aktører med formidling av informasjon, og krisehåndtering i slike saker som dette, forteller Aabø. Han forteller at mange selskaper i dag er uten informasjonsrådgiver, og han bidrar med håndtering av informasjon i slike selskaper.

Har sendt offisiell klage
Henningsen og hans jurist har sendt inn offisiell klage til direktoratet. Henningsen hevder at selskapet først fikk klarsignal for å kunne seile på Svalbard under NIS-flagg, og dermed kunne bruke hjemlandets tariff som utgangspunkt, og at sjøfartsmyndighetene siden har gjort en kuvending og gått bort fra godkjenningen.

I følge Skipsregistrene hos Sjøfartsdirektoratet er «Langøysund» og «Billefjord» registrert i Norsk Ordinært Skipsregister, altså under NOR-flagg, som krever norsk tariff. Før 21. mai 2014 var «Billefjord» registrert i NIS.

«Billefjord» i drift igjen
Skipet «Billefjord» er nå i drift igjen etter at det ble tilbakeholdt fra drift av Sjøfartsdirektoratet torsdag for to uker siden. Det tok rederiet rundt en uke å få ordnet opp i pålegget fra direktoratet.

– Vi hadde en situasjon der vår kaptein ikke var EØS-borger. Det måtte han være dersom vi skulle få seile videre, forteller Stein Henningsen, som arbeider med guiding på båtene.

– Nå har vi fått inn en kaptein som arbeidet hos oss tidligere. Han er EØS-borger, så vi har startet normal drift igjen.

Beklager situasjonen
I en pressemelding sier selskapet at det beklager situasjonen og den negative oppmerksomheten som har oppstått. Selskapet medgir også at det har skapt negativ oppmerksomhet for Svalbard som turistmål, men avviser at selskapet har gjort noe galt.

Rederiet kommer denne uken til å legge frem dokumentasjon på at deres ansatte er lønnet, og forteller at de løpende vil forholde seg til de lover og regler som gjelder, men er svært spente på klagebehandlingen.

Katastrofe for arbeidslivet
– Vi har fått skriftlig bekreftelse fra fiskeri- og næringsdepartementet om at Longyearbyen er en norsk havn, og at han da ikke kan bruke NIS-flagg, forteller nestleder i NSF, Johnny Hansen.

Han mener også at dersom dette skulle tillates ville det vært en katastrofe for norsk arbeidsliv.
– Dersom myndighetene lar dette gå betyr det at alle lignende rederier kan ansette internasjonale arbeidstakere under internasjonal lov. Det vil gå hardt ut over den norske arbeidskraften, og svekke deres rettigheter til norske lønns- og arbeidsvilkår, forteller han.

I følge Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet vil saksbehandlingen av klagen vare i rundt en måned.

Nøkkelord

Siste nytt i Næringsliv

Fra «Company town» til «normalsamfunn»

Utdrag fra Jubileums­skrift Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS 1916 – 1991, og fire gammelpeis om fremtiden.

Tidslinje: Store Norskes historie

Her er historien til gruveselskapet fra 1916 til i dag.

Miljørefs til trusten

Trust Arktikugol får klare beskjeder om å skjerpe rutiner i framtiden.

Millioner i innovasjonstøtte

Minds of Nature er ett av et titalls lokale firma som har fått tilsagn om støtte fra Innovasjon Norge i år. Fremdeles er det mye igjen av de 20 Svalbard-millionene.

Nye kjøreregler på havet

«Polarkoden» stiller strengere krav til utstyr, mannskap og belastning på miljøet. Næringen ønsker den velkommen.

Skipes bort fra Svea

Etter fem år i Store Norskes tjeneste pakker AF Arctic sammen alt utstyr og ansatte. I midten av november kommer båten som setter punktum.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!