Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Giganten satser på nytt hotell

Spitsbergen Travel og direktør Knut Harald Holst-Hansen har pusset opp alle rommene her på Polarsenteret som hører til Polarhotellet. Selskapet har også Spitsbergen Hotel (Funken) og et gjestehus i Nybyen. Nå vil de bygge ytterligere et hotell. FOTO: Geir Barstein

Giganten satser på nytt hotell

Spitsbergen Travel ønsker å bygge nytt, stort hotell, men trenger tomt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.02.2015 kl 11:29

De neste årene er det planlagt tre nye hoteller i Longyearbyen. Spitsbergen Travel-konsernet frykter ikke konkurrentene, men planlegger å bygge selv.

– Vi skal også øke og bygge ut. Vi har planer om et nytt hotell, og har kommet ganske langt i planleggingen. Det finansielle er i orden, men vi mangler tomta og det jobber vi med, sier administrerende direktør Knut Harald Holst-Hansen i Spitsbergen Travel.

Han forteller at selskapet er i kontakt med Longyearbyen lokalstyre om tomt i forbindelse med rulleringen av arealplanen.

Spitsbergen Travel har tegninger på nytt hotell, men vil ikke offentliggjøre dem før de vet hva som skjer på tomtesiden. Holst-Hansen røper imidlertid at de tenker seg mellom 150 til 200 rom.

– Skal vi øke totalomsetningen på turisme i Longyearbyen, må det flere senger til, sier han.

Frykter ikke Thon
Spitsbergen Travel-direktøren frykter ikke Thon, som nå har bestemt seg for å bygge hotell på Elvesletta.

– Vi ønsker Thon-hotellet velkommen på alle måter. Jeg tror vi klarer å håndtere våre forretninger, og Thon sine. I tillegg er jeg av den oppfatning at vi blir bedre av å samarbeide, ikke motarbeide, sier han.

I tillegg til å bygge nytt hotell, har Spitsbergen Travel pusset opp hotellrommene på Polarsenteret på Polarhotellet. Resten av hotellet skal også pusses opp og bygges ut.

– Våre investeringer er avhengig av tilgang på tomter og et godt samarbeid med både Longyearbyen lokalstyre og Sysselmannen. Hvis alt ligger til rette, vil nok mye avgjøres i løpet av våren med tanke på hvor mye som skal investeres og når. Personlig har jeg stor tro på at vi vil iverksette planene ganske raskt, sier direktøren.

De kommende årene vil selskapet investere rundt 300 millioner kroner, om alt går som planlagt.

Spitsbergen Travel er også i full gang med å pusse opp Spitsbergen Guesthouse i Nybyen, som nå har byttet navn til «Coal Miners´ Cabins» og har utbyggingsplaner også for Spitsbergen Hotel (Funken) på sikt. Der har de imidlertid litt grunnarbeid som skal gjennomføres først.

– Spa-prosjektet vårt der er fremdeles aktuelt. Det er noe vi må ta med Longyearbyen lokalstyre i arealplanprosessen, sier Holst-Hansen.

Utfordrende med fly
I tillegg til Thon skal også Po Lin Lee bygge hotell på Elvesletta. Svalbard Adventure Group er i gang med sitt nye hotell ved Kroa. Hotelldirektør Anne-Margrethe Tveit i Spitsbergen Travel mener det er marked for flere store hoteller i Longyearbyen.

– Jeg synes det er spennende at det kommer nye konkurrenter hit. Det gir en økt satsing på Svalbard som turistdestinasjon, og skaper økt interesse fra et bredere publikum. Utfordringen er kapasitet på fly og tilgjengeligheten for å komme seg hit. Men det å få flere aktører skaper også større press på å få flere flyvninger hit på sikt, sier hun.

Ifølge hotelldirektøren er det ikke bare oppdagerturistene som kommer til Svalbard lenger.

– Jeg tror fremtidens turister til Svalbard vil representere et bredere marked enn det som har vært til nå. Flere som tradisjonelt har reist på pakketurer sydover, ønsker nå andre mer eksotiske reisemål. Dette burde også være en spennende destinasjon for familier, vennegjenger og firmaer. Det er også i tiden å være sporty, og ha aktive ferier. Et eksempel er skimaraton hvor det er en enorm interesse, sier Tveit.

Noe for alle
Hun mener prisene på overnattinger er verdt det de blir solgt for i dag. I høysesong betyr det fra 3000 kroner for et dobbeltrom på Polarhotellet.

– Det er vel slik her som på andre destinasjoner. I en startfase blir det overkapasitet på senger, og da er det alltid noen som vil dumpe priser. Men i det lange løp er det de som tror på og satser på produktet sitt som vinner. Det er alltid lett å dumpe en pris, men vanskelig å bygge den opp igjen. Det er livsfarlig å prostituere seg på priser, sier Tveit.

Hun legger til at Spitsbergen Travel har flere overnattingssteder, og har noe å tilby både prissensitive kunder og de som er villige til å betale.

– Det er en av våre store fordeler, sier hun.

Siste nytt i Næringsliv

Hjelp til nyskaping

Har du en god idé, ståpåvilje og forretningsteft, er det hjelp å få.

Satser mer på reiseliv

«Nordstjernen» utvider sesongen med toppturer og nordlyssafari.

Starter butikk i Lompen

I november skal Nina Lines og Maren Bekkeheien åpne «Snøstjerna». Den ble født på flyet.

Skaper turisme av vitenskap

Svalbard skal bli en vitenskapsdestinasjon også for turister. Forrige uke fikk to italienere innsikt i frøbankenes betydning.

Bussene og millionene ruller forbi

Hvis ikke North Pole Expedition Museum blir mer brukt de neste årene vurderer eierne, Stefano Poli og Ingunn Løyning, å flytte museet til en større by.

Stor sikringsjobb i vinter

Deler av Funken skal få helt nye ben å stå på. Til sammen 92 peler skal borres ned i permafrosten, den gamle funksjonærmessa skal rustes for framtiden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!