Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Nærmer seg oppstartspris

Siden i fjor sommer har prisen på kull økt fra 52 til 62 dollar tonnet. Det er gode nyheter for administrerende direktør Wenche Ravlo i Store Norske. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Nærmer seg oppstartspris

Kullprisene er på vei opp. Nå har Store Norske snart den prisen de trenger for å ta ut mer kull i Svea.

Tekst:

Publisert:

– Med den prisutviklingen vi har nå, har vi begynt å tenke oppstartscenarier, sier administrerende direktør Wenche Ravlo i Store Norske.

Framtidsprisene for kull ligger på 62 dollar tonnet, tre dollar under det selskapets kalkyler høsten 2015 viste at de trengte for å gå i null.

60 prosent av kullet i Lunckefjell er av så god kvalitet at det kan brukes av metallurgisk industri. Prisen på industrikullet er høyere enn for kull generelt, og har steget mye mer enn Store Norske regnet med da de lagde kalkylene sine.

– Vi vurderer situasjonen hele tiden. Vi har sagt at vi kan vurdere oppstart når vi får i snitt mellom 65 til 70 dollar for kullet, avhengig av dollarkurs, sier Ravlo.

Trenger oppstartspenger
I tillegg til høye nok kullpriser, trenger Store Norske finansiering av arbeidskapital for å få kullet ut av fjellet og klart til salg. Inntektene skal så dekke disse kostnadene.

– Denne typen finansiering kan man skaffe når man har en forretningsplan som tilsier at man skal få noe igjen for det, sier Ravlo.

Det ligger mye politikk i videre gruvedrift, og Store Norske nå er avhengig av politisk vilje for å overleve. I forslaget til statsbudsjett bevilger regjeringen 144 millioner driftshvilekroner til Store Norske for neste år, og har gitt lovnad om samme sum i inntil tre år.

– Om Norge skjemmes av gruvevirksomheten, så er det kanskje verre at vi importerer kull fra Colombia, enn å produsere det selv? spør gruvedirektøren.

Hun legger til at mange tenker på kullkraftverk og svart energi, når de hører om kulldrift.

– Men kull er også et råstoff industrien trenger som ikke kan erstattes i overskuelig framtid, sier hun.

Risikerte konkurs
Fra Store Norske bestemmer seg for å gjenoppta driften i Svea til de kommer i gang, regner Ravlo med at det vil gå rundt seks måneder.

– Det er et samfunn med stor bygningsmasse og mye som skal vedlikeholdes som vannrenseanlegg, flyplass, lastekai og sikring av infrastruktur i gruva og veien over Marthabreen. I disse strøkene forfaller ting fort. Nærmere 3 milliarder kroner er investert i infrastrukturen her, sier direktøren.

Hun understreker igjen viktigheten av driftshvilemillionene.

– Om vi ikke hadde fått det, hadde selskapet blitt avviklet nå. Det hadde betydd full stopp, sier Ravlo.

En konkurs ville fått konsekvenser for utmålsforvaltningen til selskapet.

– Da ville vi ikke kunnet opprettholde arbeidsplikten og vi ville mistet utmålsrettigheter. Da ville det vært fritt fram for alle andre å gjøre krav på dem, sier Ravlo.

– Klarer Store Norske seg bare med driftshviletilskudd?

– Det blir tøft, men det skal vi få til. Vi har også lån som må avklares med banken, sier Ravlo.

Har sparket 170
I dag har Store Norske 108 fast ansatte i tillegg til ti vikarer. Alle oppsigelser er gitt, men noen er fremdeles i oppsigelsestiden. Når den er ute, skal tallet på ansatte totalt ligge på rundt 100.

I driftshvileperioden vil det være i overkant av 40 personer i Gruve 7 og i underkant av 50 personer i Svea. Administrasjonen består av 5 personer. I tillegg kommer ansatte knyttet til bolig og eiendom, Gruve 3 og reiselivsselskapet Svea Svalbard.

170 personer har måttet gå etter at Ravlo startet i 2015.

– Jeg kom ikke inn for å si opp folk, men for å se hva vi kunne få til. Situasjonen var kritisk og det kom forslag på bordet som vi jobbet med. Vi mente at vi skulle klare å gå i null med en kullpris på 65 dollar etter å ha gjennomført kostnadsreduksjoner, men klarte ikke det da kullprisene sank, sier Ravlo.

Sensommeren 2015 forholdt Store Norske seg til framtidspriser for kull på 51 til 52 dollar tonnet. Da så ikke selskapet andre løsninger enn å foreslå driftshvile til kullprisene steg igjen.

Nøkkelord

Siste nytt i Næringsliv

Fra «Company town» til «normalsamfunn»

Utdrag fra Jubileums­skrift Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS 1916 – 1991, og fire gammelpeis om fremtiden.

Tidslinje: Store Norskes historie

Her er historien til gruveselskapet fra 1916 til i dag.

Miljørefs til trusten

Trust Arktikugol får klare beskjeder om å skjerpe rutiner i framtiden.

Millioner i innovasjonstøtte

Minds of Nature er ett av et titalls lokale firma som har fått tilsagn om støtte fra Innovasjon Norge i år. Fremdeles er det mye igjen av de 20 Svalbard-millionene.

Nye kjøreregler på havet

«Polarkoden» stiller strengere krav til utstyr, mannskap og belastning på miljøet. Næringen ønsker den velkommen.

Skipes bort fra Svea

Etter fem år i Store Norskes tjeneste pakker AF Arctic sammen alt utstyr og ansatte. I midten av november kommer båten som setter punktum.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!