Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Seiler fra Vardø til Island

Artikkelen sto på trykk i Svalbardposten nr. 4, 22. september 1978. FOTO: Svalbardposten (faksimile)

Seiler fra Vardø til Island

Man møter mange spennende mennesker på Svalbard. Her er et møte med en eventyrer på kaia i Longyearbyen, ført i pennen av Lilleba Knudsen.

Tekst:

Publisert:

– Jeg ropte høyt av glede. Jeg jublet. Pakket ullteppet godt rundt skuldrene mine og kunne for første gang på over ett døgn slappe av. Endelig var jeg ute av pakkisen.

Det er den 36 år gamle, sjarmerende Axel Czuday fra München som sier dette i en samtale med Svalbardposten. For tiden ligger han med sin 24 fots havseiler «SOLARIS» i havna i Longyearbyen.

Det var en pratsom, ung mann vi fikk snakket med. Men så hadde han heller ikke snakket med andre enn seg selv siden 22. august. Det var den dagen han satte seil utenfor Vardø for å dra den nordlige ruten til Island. Han er kommet langt på disse fire ukene, og like frisk og sprek, tross is og kulde.

Fra Vardø dro han nord for Novaja Semlja, derfra videre til Frans Josefs land. Her var han imidlertid ikke i land, men fotograferte fra cirka 12 sjømils avstand.

Videre mot Kong Karls land. Det var her han laget uro over eteren! Han har nemlig amatørradio med seg. Cirka 50 mil sydvest for Frans Josefs land, mot Kong Karls land, mente han det skulle være en cirka 30 mil stripe med is som han ble nødt til å forsere. Han gikk ut fra at det skulle gå bra, men det ble både 30, 40 og 70 mil før han skjønte at her var det noe som ikke stemte.

Han fikk kontakt med en radioamatør, og omsider tatt posisjonen. Det viste seg at dårlig navigasjon og lite kjennskap til strøm hadde ført ham på villspor. Dette gikk utover eteren, slik at det nesten ble redningsaksjon av det, noe som Axel fremdeles er sint for. Han var jo aldri i fare, sier han. Inne i isen skjønte han at det var nyttesløst å vende tilbake, og etter cirka 95 mil kom han igjen ut i åpen sjø. Det var da han jublet.

Omsider nådde han Nord-Austlandet hvor han hadde tenkt seile nordenom. Me da han kom til Kapp Leigh Smith, trodde han isen var nærmere enn den egentlig var, og bestemte seg for Hindlopenstredet. Her ble han møtt av nordavind og brukte faktisk seks døgn fra han kom inn i isen til han ankret opp i Faksevågen i Lomfjorden.

– Stadig vekk syntes jeg at jeg så mennesker. Stener og fjell ble til mennesker, og jeg skjønte at jeg var overtrøtt og at mulighetene for feilberegning var til stede.

Czuday sier at dette ikke var den lengste tiden han var uten søvn. For noen år siden gikk ha et par ganger elleve døgn uten søvn.

Etter to døgns hvil fortsatte han via Muffen til Kobbefjorden. Kobbefjorden er den eneste fjorden der han er sikker på at isbreene ikke kalver. Han har stor respekt for de flytende iskossene. Kobbefjorden ligger ved Danskøya, og det er bra at det ikke gikk med ham som med de to uheldige som møtte sin skjebne der i 1923. Han måtte nå ha mer diesel for å nå Island. Etter to døgn i Kobbefjorden seilte han til Longyearbyen, en bra strekning, som han brukte to døgn på.

– Hva med proviant, kan jeg ikke unnlate å spørre om, der jeg sitter med et tørt brød med nellikost!

– Jeg har proviant nok til to måender. Men fersk mat hadde jeg lyst på ute på havet. Det var det imidlertid lite å se. Fuglene var forsvunnet, jeg så bare noen små ender. Selen var for sky, og fisking gikk ikke. Folk spiser for mye, sier Axel Czuday videre.

– Spiser jeg for mye, blir jeg dorsk og reaksjonsevnene svekkes.

– Det er alltid tid til filosofering, svarer han på mitt spørsmål om hva han tenker på i sin ensomhet. Han har nok med å ivareta sine gjøremål når han er våken.

«Vaktene» forsøker han så godt som mulig å ta tre timer søvn og tre timer vakt. Autosystemet for seilene er helt nytt og fungerer utmerket.

500 liter diesel hadde han da han startet. Da han kom til Longyearbyen, hadde han bare 50 liter igjen.

– Vi måtte bruke store deler av oljen da vi lå i isen og under de dårlige vindforholdene i Hindlopenstredet. Han sier alltid «vi». Han selv, og båten, fem tonn med 40 kvadratmeter seil og en 20 hk motor. De er avhengig av hverandre, de to.

Både strøm og varme drives med diesel, og det har til sine tider vært temmelig kaldt. Hadde han vært sikker på gode vind- og isforhold hadde han sat kursen rett mot Island, sier han.

100 miles, det vil ta cirka ti døgn, men for sikkerhets skyld «tanker» han opp. I skrivende stund har han ennå ikke bestemt om han skal seile til Island eller ikke.

Hva bringer et menneske til å foreta slike strabasiøse turer?

Han mener selv at det ikke er noe annerledes enn et hvilket som helst annet arbeid. Han har til hensikt å skrive en bok, men først må han «leve» den. Han sier at han aldri virkelig har vært i ordentlig fare. Han stoler på seg selv og sin båt, og skulle den komme inn i isen, vet han hva han har å gjøre.

Axel Czuday har levd dette livet i tre år nå. Først var han flyver i ti år. Han har fløyet alle typer fly, men sykdom satte en stopper for det yrket. Nå forsyner han TV og magasiner med bilder og stoff og tjener på det.

Artikkelen sto på trykk i Svalbardposten nr. 4, 22. september 1978.

Nøkkelord

Siste nytt i Magasin

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Gammel bus tilbake til start

Håvar Fjerdingøy skal tilbake til denne «hængfetta» og Gruve 3 hvor han lærte å krype på nytt i 1982. Kanskje blir han gruvesjef denne gangen.

100-åringens godt bevarte hemmelighet

Ny-Ålesund er mye mer enn verdens nordligste bygd med en tragisk gruveulykke.

Spent trio klar med fersk CD

En fornøyd gjeng er tilbake etter CD-lansering i Oslo. Rundt hundre personer var med på slippfesten av «Det blå loftet» på den brune puben Asylet på Grønland.

Oppdaget «gull» i Sverdrups dagbøker

Og skrev boka «Kongen av Spitsbergen»

Optimister i hviletid

Örjan Bäcklund tar farvel med fjellet etter 2,5 år. På sitt siste skift åpner han busens oppholdsrom for turistene.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!