Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hviletid for Longyearbyens busser

De fleste bussene som kjører rundt i Longyearbyen er kjøpt brukt fra et busselskap i Trondheim. Derfor er de utsmykket med motiver fra Trondheim. FOTO: Birger Amundsen

Hviletid for Longyearbyens busser

Kun et par av Longyearbyens tjue busser er for tiden i bevegelse. Resten venter på sommeren og strømmen av cruiseturister.

Tekst:

Publisert:

Longyearbyen er ikke som norske småsteder flest, heller ikke når det gjelder antallet busser i forhold til innbyggertallet. Pent regnet bør det være et halvt sete per innbygger, i overkant av 1.000 seter fordelt på 19 busser.

– Det er ei rolig tid nå utover. Det skulle absolutt vært mer trafikk, for å få utnyttet bussparken bedre, sier daglig leder Rune Moen i Svalbard Busservice AS, et av selskapene i LNS-gruppen.

Busselskapet er den største aktøren med sine 14 busser. Kai Edgar Trædal stiller med fire busser i sitt selskap Spitsbergen Buss. Kun to av hans busser er skiltet og godkjent av Biltilsynet.


Hjelper hverandre

I tillegg til de to hovedaktørene har Stig Henningsen, gjennom sitt selskap Henningsen Transport & Guiding, én buss til bruk for egne turister. Henningsen har i tillegg samarbeidsavtale med Svalbard Busservice AS.

– Han leier tjenester hos oss. Vi hjelper hverandre når det kreves. Det gjelder også Trædal, sier Rune Moen.

I dag er stort sett bare to av de 19 bussene i bruk – som flybusser. Fra november settes to busser i sving med å kjøre elever til og fra skolen. Ellers er det bare hver gang en eller annen delegasjon gjester byen, at det blir turer for de andre bussene.

– Hadde det ikke vært for cruiseskipene sommerstid, ville vi hatt færre busser. Sesongen er kort, og det er en alvorlig sak å få det hele til å gå rundt, sier Moen.


Trondheims-motiver

Flere av bussene tilhørende Svalbard Busservice er utsmykket med bymotiver i hekken, som til alt overmål ser ut til å være fra Trondheim.

Moen forteller at det skyldes at bussene er kjøpt brukt fra Klæburuten AS, et busselskap med hovedsete nettopp i Trondheim, og som har ansvaret for flybussene til Værnes.

– Jeg har kjøpt ti av bussene av dem. Jeg kjenner ingen busselskap på fastlandet som følger opp servicen på bussene sine bedre enn Klæburuten. De har godt vedlikehold, og derfor er bussene også i svært god stand, forklarer Moen.

Så får det være som så at bussene durer rundt på veiene i Longyearbyen med trondheimsmotiv i hekken.


Utrangert

Tre utrangerte busser står henslengt på Hotellneset. Bussene har tilhørt Svalbard Busservice, men Rune Moen bedyrer at bussene ikke lenger tilhører ham.

– Bussene skulle vært hugget opp og skipet sørover. Det er selskapet som kutter opp skrotet som er ansvarlig for bussene, forklarer han.

Ifølge Moen skulle det vært en båt oppe i høst og hentet metallskrot, men at det først vil skje neste år på grunn av at skrotmengden på Hotellneset er for liten.

I tillegg til de 19 bussene, er det nok et selskap som har planer om å etablere seg i Longyearbyen. Muligens med en buss som er mer enn 15 meter lang, altså en leddbuss.

For tre-fire år siden ble det gjort forsøk på turisttrafikk med en buss utstyrt med ski, trukket av en tråkkemaskin. Prosjektet ble imidlertid skrinlagt da Sysselmannen ikke ville gi sin velsignelse.

Nøkkelord

Se bildet større

Busser tilhørende Svalbard Busservice holder seg i ro inntil sommeren. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Kai Edgar Trædals selskap Spitsbergen Buss har fire busser, her parkert i Sjøområdet. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Tre utrangerte busser står parkert på Hotellneset og venter på å bli hugget opp. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

En av de gamle «snutebussene» som kjørte gruvearbeidere til gruva, er havnet som dekorasjon foran Mary-Anns Polarrigg i Sjøområdet. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Planen om å kjøre turister rundt i terrenget vinterstid med en buss på ski trukket av en tråkkemaskin, måtte skrinlegges etter manglende velsignelse fra Sysselmannen. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Magasin

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Gammel bus tilbake til start

Håvar Fjerdingøy skal tilbake til denne «hængfetta» og Gruve 3 hvor han lærte å krype på nytt i 1982. Kanskje blir han gruvesjef denne gangen.

100-åringens godt bevarte hemmelighet

Ny-Ålesund er mye mer enn verdens nordligste bygd med en tragisk gruveulykke.

Spent trio klar med fersk CD

En fornøyd gjeng er tilbake etter CD-lansering i Oslo. Rundt hundre personer var med på slippfesten av «Det blå loftet» på den brune puben Asylet på Grønland.

Oppdaget «gull» i Sverdrups dagbøker

Og skrev boka «Kongen av Spitsbergen»

Optimister i hviletid

Örjan Bäcklund tar farvel med fjellet etter 2,5 år. På sitt siste skift åpner han busens oppholdsrom for turistene.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!