Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hver vinter flyr rødnebbterna til Antarktis

Etter å ha hekket på Svalbard fly rødnebbterna til Antarktis og Australia. Ingen annen trekkfugl legger bak seg opptil 80.000 kilometer i året. FOTO: Ole Magnus Rapp

Hver vinter flyr rødnebbterna til Antarktis

I løpet av sitt liv flyr rødnebbterna en distanse tilsvarende tur-retur månen tre ganger.

Tekst:

Publisert:

Den flotte lille fuglen er beryktet på Svalbard for å være hissig, og bruker gjerne nebbet så blodet spruter på nærgående mennesker. Ny forskning kan fortelle at fuglen også har andre ferdigheter: Den lille terna er høyst sannsynlig den trekkfuglen som har verdensrekord i årlig vandring.

Rødnebbterne som hekker på Svalbard drar helt sør til Antarktis og Australia når det er vinter her nord, sier fugleforsker Kjetil Sagerup ved AkvaplanNiva. Han deltar i det internasjonale prosjektet Seatrack der man benytter ny teknologi for å spore fuglene.
2,4 millioner kilometer

En liten og lett lyslogger festes til fuglenes bein. Når de gjenfanges, kan loggeren fortelle med ganske stor nøyaktighet hvor fuglen har vært.Til nå er polarmåke, alkekonge, tyvjo og polarlomvi blant de fuglene som er merket, og som man nå får helt ny kunnskap om.

– Via gammeldags ringmerking visste vi at enkelte av «våre» rødnebbterner fløy til Afrika. Men at de dro betydelig lenger, er nytt. Fuglen veier kun 125 gram, og er en fantastisk flyver. I løpet av et år tilbakelegger den mellom 60 og 80.000 kilometer, sier Sagerup. Denne sjøfuglen blir over 30 år gammel, og gjennom et liv flyr den mer enn 2,4 millioner kilometer.

40 døgn

Forskningen viser at rødnebbterne bruker i gjennomsnitt 93 døgn på sin ferd sørover, de har pause midt i Atlanterhavet der de spiser småfisk og krill. På tur hjem til Svalbard og hekking har de det mer travelt; Her bruker terna i snitt 40 døgn på den ca. 35.000 kilometer lange turen.

Forskningen viser også at polarmåke er betydelig mer hjemmekjær. Den forlater Svalbard på senhøsten, og mange oppholder seg først ved de store breene øst på øygruppen. Her kommer det ut mye næring fra breelvene, og store mengder fugl vet om dette. Når vinteren nærmer seg oppholder polarmåken seg lenger sør i Barentshavet, og stikker innom kysten av Troms og Finnmark.

– Kunnskap om hvor fuglene befinner seg er viktig i disse tider med mindre is, og økt mennekelig aktivitet som oljeboring og skipsfart, påpeker forskeren.

Sommerferie

En annen fugl som trekker langt, er tyvjo. 20 tyvjo som ble merket med lyslogger i Kongsfjorden, viste seg å ha vært på «sommerferie» ved Afrikas vestkyst, flere steder ute i havet, og ved Mexico-gulfen. Underveis stjeler den nok mat fra andre, slik den gjør hjemme på Svalbard.

Også tyvjo følger et bestemt mønster under sin sesongvandring. De kjenner luftstrømmene, og vet hvor de skal være for å få maksimal hjelp av naturkreftene, sier Kjetil Sagerup.
Også polarlomvi drar mot Grønland i vintersesongen, det samme gjør alkekongen, som oppholder seg til havs under hele sin ferie fra Svalbard. Ærfuglen trekker mot Island, mens rypa er den eneste av de 30 hekkende artene som er på Svalbard året rundt.

Se bildet større

Også krykkjene forlater Svalbard vinterstid, og oppholder seg blant annet sør i Barentshavet. Kommende sommer skal flere krykkjer merkes for å få vite mer om deres vandring. FOTO: Ole Magnus Rapp

Se bildet større

Ærfugl, her med en praktærfugl, foretrekker området mellom Grønland og Island vinterstid. FOTO: Ole Magnus Rapp

Se bildet større

Etter kurtise og hekking på Svalbard, flyr rødnebbterna 35.000 kilometer sørover til Antarktis og Australia. FOTO: Ole Magnus Rapp

Se bildet større

Tyvjo hekker på Svalbard og fortsetter sine tyverier langs østkysten av Amerika og Mexico-gulfen mens vinteren regjerer i nord. FOTO: Ole Magnus Rapp

Siste nytt i Magasin

Kald sovepose ødela ikke camp-opplevelsen

Rekorddeltagelse på Camp Svalbard.

Henter trærnes forgjengere

To fossilsteiner fra Longyearbyen skal fortelle trærnes utviklingshistorie i Botanisk hage i Oslo.

Gjør «Oden» klar til å tygge is

Mens Norges forskningsisbryter fremdeles er under bygging, blir alt lagt til rette for at svenskenes «Oden» skal finne ny kunnskap i isen.

Et trygt rede blant 800 kubikk

Under panseret på en knallrød Polaris 800 har snøspurvparet bygd byens tryggeste rede.

Gruve 7-kull skal drive veteranlok på fastlandet

Tertitten-banen er fire kilometer lang.

Intervju av intervjuerne

Lasse, Live og Pia har spisset blyantene og stilt inn mikrofonen. Svalbardposten får konkurranse av rykende fersk avis.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!