Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hel ved skal varme folket

Veddungen på Hotellneset var enorm. LNS Spitsbergen ville heller kjøre den ut til folk enn frakte den til fjernvarmeanlegg i Sverige. FOTO: Christopher Engås

Hel ved skal varme folket

LNS Spitsbergen har funnet ut hvordan de skal spare penger, og varme folket.

Det er lørdag formiddag på Hotellneset. Fem mann er i sving i den kolossale dungen med treverk som har blitt til overs etter renovering av to kaier i Longyearbyen. Med solbriller under visiret og ei kraftig motorsag i hendene, kan Ronny Johnsen knapt se mer macho ut. Han gyver løs på tørre kaistokker som er opptil 40 centimeter i diameter.

– Noen er så tjukke at sagbladet ikke går gjennom. Da må jeg sage fra begge sider, sier han etter å ha stoppet saga og lett fram sigarettpakken.

Enorm pågang

Tre sager, en løfter stokkene fram med en maskin og en kjører lastebil i skytteltrafikk mellom Hotellneset og ulike adresser i byen. Bestillingene er mange, og det er mer enn nok ved å ta av.

– I dag har vi elleve lass som skal ut. Det kjøres ved ut til både byen og til hyttefeltene i Adventdalen, sier Tore Larsen og viser fram ei bestillingsliste.

Helga før kunne folk hente ved selv på Hotellneset, men det minket veldig lite i dungen av at noen små tilhengere og lasteplan ble fylt med ved. Derfor bestemte selskapet seg for å få fart i sakene ved å sette av en lastebil til arbeidet, og levere ved på døra til de som ønsket det.

Alle tjener

Frank Robert Jakobsen i LNS Spitsbergen har god grunn til å yte denne servicen til Longyearbyens befolkning.

– Alternativet er å sende veden på båt til fastlandet, og det vil koste mye mer enn å sette av litt ressurser til å fordele veden lokalt til folk som vil ha den, sier han.

Jakobsen er dessuten skeptisk til miljøregnskapet ved frakte veden bort.

– Jeg fikk høre at det ville bli aktuelt å frakte veden til Stockholm slik at det kunne bli brukt i et fjernvarmeanlegg. Miljømessig ville det etter mitt skjønn være helt vanvittig. Veden skal jo brennes uansett, og da er det bedre at det skjer her på Svalbard enn at det først fraktes langt bort, sier han.

Karene som jobber med veden på Hotellneset er kjent med argumentasjonen.

– Det er greit at ting skal tas hånd om på en miljøriktig måte. Men det er også lov å bruke huet, sier Tore Larsen.

– Kjempeinitiativ

Troels Ørsted Yttredal smiler bredt der han dirigerer lastebilen til rett sted ved Longyearbyen skole. Lars Breistrand tømmer lasset ved siden av skoleplassen.

– Dette er et kjempeinitiativ av LNS. Det har vært vanskelig å få tak i ved på øya i en periode nå, og derfor kommer dette beleilig, sier han.

Skolen har bruk for veden i flere sammenhenger. Fangstmannshytta som står på sørsiden er vedfyrt, og det samme er lavvoen som står på andre siden.

– Og så har vi bruk for ved til bål nå og da. Vi forsøker å ha en friluftsprofil på skolen, sier Yttredal.

– Men først må du vel kappe og klyve en god del drøye stokker?

– Ja. Man skal i grunn være forsiktig med hva man ønsker seg, sier Troels Ørsted Yttredal og klør seg litt bak øret.

Nøkkelord

Se bildet større

Det er ikke akkurat småpinner Ronny Johnsen og LNS Spitsbergen deler opp. Stokkene har støttet opp de gamle kaiene i mange år. Nå bliri de til varmeenergi for Longyearbyens befolkning. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Skolen har bruk for ved i mange sammenhenger. Nå må bare lærer Troels Ørsted Yttredal kappe og klyve de drøye stokkene til passelig størrelse. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Forrige helg hadde de elleve lass å fylle med ved. Og det er enda mer igjen. Fra venstre: Hans Inge Sivertsen, Ronny Johnsen og Tore Larsen. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Magasin

Kald sovepose ødela ikke camp-opplevelsen

Rekorddeltagelse på Camp Svalbard.

Henter trærnes forgjengere

To fossilsteiner fra Longyearbyen skal fortelle trærnes utviklingshistorie i Botanisk hage i Oslo.

Gjør «Oden» klar til å tygge is

Mens Norges forskningsisbryter fremdeles er under bygging, blir alt lagt til rette for at svenskenes «Oden» skal finne ny kunnskap i isen.

Et trygt rede blant 800 kubikk

Under panseret på en knallrød Polaris 800 har snøspurvparet bygd byens tryggeste rede.

Gruve 7-kull skal drive veteranlok på fastlandet

Tertitten-banen er fire kilometer lang.

Intervju av intervjuerne

Lasse, Live og Pia har spisset blyantene og stilt inn mikrofonen. Svalbardposten får konkurranse av rykende fersk avis.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!