Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hektisk for Kystvakten

Fiskebåten «Plutonas» i Hinlopenstretet sist torsdag. FOTO: Håkon Kjøllmoen

Hektisk for Kystvakten

Oppdragene har stått i kø for kystvaktskipet «Svalbard» i desember.

KV «Svalbard» har denne måneden vært ute på førjulstokt i Barentshavet og på Svalbard. Blant oppdragene er rutineoppdrag som helikopterøvelser, samt flyving av gods og personell til Hopen og Bjørnøya.

Brann på Energiverket

Toktet har imidlertid også bydd på flere uventede oppdrag, ikke minst da Energiverket i Longyearbyen tok til å brenne fredag for to uker siden.

«KV «Svalbard» ligger like utenfor kaiområdet og kan stille 20 røykdykkere, samt ledere og varmesøkende kamera til disposisjon for å bistå lokalt brannvesen. 8 timer senere er situasjonen under kontroll. Fartøyets røykdykkere og havariledelse har fått nok en nyttig erfaring i brannbekjempelse sammen med erfarne brannfolk på land», skriver helikopterkontrolloffiser Håkon Kjøllmoen til Svalbardposten.

Bøyer og beinrester

Skipet dro også til Akselsundet for å ta opp navigasjonsbøyene som står i sundet.

«Dette er en årlig hendelse som må gjøres før isen tar bøyene med seg. Det er mye strøm i området, så de må tas når det er strømstille», skriver offiseren.

I nærheten har et linefartøy fått beinrester i garnet. Beinrestene er en ryggrad, og skipslegen ser på det interessante funnet. Det viser seg å være en sel.

Trøbbel i Hinlopen

Før sist helg, deltok skipet også i en redningsaksjon i Hinlopenstretet. En litauisk fiskebåt, «Plutonas», har fått trålen i propellen og driver nær land. 14 timer senere er «Svalbard» på plass. Fiskebåten er da kun 700 meter fra land, og Kystvakten får slept den inn til tryggere farvann i Sorgfjorden.

«Alle fartøyets dykkere blir overført og starter straks arbeidet med å fjerne trål fra propellen. En stund etterpå kontakter havaristen oss, og sier de har en pasient som trenger legehjelp. Legen konstaterer alvorlige hjerte- og lungeproblemer. Pasienten må evakueres umiddelbart til Longyearbyen. SuperPumaen til Sysselmannen kommer like etter og heiser om bord pasienten», skriver Kjøllmoen.

Nok å gjøre

Dykkerne får imidlertid ikke reparert propellen, og «Plutonas» må slepes til Longyearbyen. Tross en slepefart på over ti knop, tar det et døgn. Båtene kom til Longyearbyen sist søndag.

Sjefen om bord «Svalbard», orlogskaptein Roar Lund, konstaterer at de ikke blir arbeidsledige på en stund.

– Det er godt å se at vi er til stede der det trengs, sier kapteinen og ønsker alle god jul på vegne av ham og besetningen.

Se bildet større

Kystvakten flyr medisinsk assistanse til en hjertesyk pasient på fiskebåten «Plutonas» i Hinlopenstretet sist fredag. FOTO: Håkon Kjøllmoen

Se bildet større

Mandag 10. desember bisto Kystvakten med å ta opp navigasjonsbøyene i Akselsundet for vinteren. FOTO: Håkon Kjøllmoen

Se bildet større

Kystvakten tar opp navigasjonsbøyene i Akselsundet for vinteren. FOTO: Håkon Kjøllmoen

Se bildet større

Slik så brannen ved Energiverket ut fra Kystvaktens perspektiv. FOTO: Kystvakten

Siste nytt i Magasin

Kald sovepose ødela ikke camp-opplevelsen

Rekorddeltagelse på Camp Svalbard.

Henter trærnes forgjengere

To fossilsteiner fra Longyearbyen skal fortelle trærnes utviklingshistorie i Botanisk hage i Oslo.

Gjør «Oden» klar til å tygge is

Mens Norges forskningsisbryter fremdeles er under bygging, blir alt lagt til rette for at svenskenes «Oden» skal finne ny kunnskap i isen.

Et trygt rede blant 800 kubikk

Under panseret på en knallrød Polaris 800 har snøspurvparet bygd byens tryggeste rede.

Gruve 7-kull skal drive veteranlok på fastlandet

Tertitten-banen er fire kilometer lang.

Intervju av intervjuerne

Lasse, Live og Pia har spisset blyantene og stilt inn mikrofonen. Svalbardposten får konkurranse av rykende fersk avis.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!