Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Flyplassarbeidene går efter programmet

Bildet er tatt i slutten av juni 1974, mens byggingen av den nye flyplassen pågikk. FOTO: Herleiv Alvheim

Flyplassarbeidene går efter programmet

Den engang så fredelige og vakre tundraen vest for Hotellneset er omskapt til en støvete og hektisk arbeidsplass.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.07.2014 kl 17:27

Svalbard Flyplass, Longyearbyen Lufthavn, eller hva nå navnet vil bli på lufthavnen, som nå holder på å ta form.

Store lastebiler kjører uavbrudt masse til oppfylling, dozere og valsere sørger for utplanering og nedvalsing av massene. På nordsiden a rullebanen begynner skuldrene å ta form, man aner konturene fra plassen slik man vil se den fra sjøsoden når den er ferdig.
Hangarbygg og tårn vil komme til å ruve godt i det flate tundralandskapet.

Uanfektet av det hele beiter reinsdyrene langs anlegget, mener de det er grønnere gresanger på den andre siden, rusler den ufortrødent over plassen, innhyllet i sandstøv når de store lastebilene raser fremover banen og hvirvler opp en sky av brun finsand.
Vi besøkte byggeleder Inge Berg forleden for å få rede på hvordan man lå an i byggeprogrammet. Berg kunne da fortelle at man nå har 77 personer ansatt der ute, inklusive administasjonen. Halvparten av mannskapsstyrken arbeider på banelegemet, de øvrige på hangarbygget.

På rullebanen holder man nå på med fullføring av forsterkningslaget. På banens vestende har man lagt ca. 400 meter knust pukk som bærelagsmasse. Dette laget vil ha en tykkelse på 20 cm.

Steinknuseriet går uavbrudt, og for å skaffe nok egnet stein må man i dag kjøre helt til Lövö-broen i Longyeardalens øvre ende. Berg regner med at man må hente 20 – 30.000 kubikk stein herfra.

Man er ferdig med fundamenteringen til hangar og tårn, og holder nå på å støpe dekket, eller gulvet til disse to bygningene.

Arbeidene går efter planen, været har vært tilfredsstillende, og man har solid mannskapsstyrke. Hittil har man ikke hatt noen uhell eller avbrekk i arbeidet for noen av de ansatte.

I midten av juli skal mannskapsstyrken økes til ca. 100 mann. Dette skyldes at underentreprenørene vil gjøre sin entre. I første omgang er det elektrikerne og asfaltverkarbeiderne som kommer. Asfaltverket skal efter planen være i drift i månedsskiftet juli/august.

Det er trangt om plassen på neset nå. En del av de ansatte må bo inne i byen. For å få plass til alle der ute skal en ny seksjonsbrakke oppføres. Fundamentet til denne er ferdig, og man vil få brakkeseksjonene nordover med båt i nær fremtid. Dette nybygget vil gi 38 nye sengeplasser, og skal stå efter at flyplassen er ferdig.
(Blir dette det nye hotellet?)

Det prosjekterte målet for denne sesongens arbeide på flyplassen er at man skal ha 1.600 meter asfaltgrus-dekke ferdig til vinterens flyvninger og at hangar og tårn skal være under tak primo november.

Mannskapene på flyplassen arbeider 12 timers skift. Det blir en lang og hard arbeidsdag. I fritiden blir det helst å sove, fortalte en av arbeiderne. Litt ser man kanskje på TV, kanskje blir det også lesing, men med en så lang arbeidsdag er det største behovet å hvile ut og være i form til neste skift.

(Saken sto på trykk i Svalbardposten nr 39 i 1974)

Nøkkelord

Se bildet større

Rullebanen er under bygging. FOTO: Herleiv Alvheim

Tilbakeblikk

Gjennom sommeren vil vi presentere gamle artikler fra Svalbardpostens arkiv.

Siste nytt i Magasin

Året som gikk

2016 i Arktis, punktvis.

Fortsatt uenig om hvem som kom først

Norge og Russland ikke enige om historien på Svalbard.

Prest og venn midt i katastrofen

Sokneprest Leif Magne Helgesen mistet en av sine gode venner i skredet. Han lot seg selv gå inn i sorgen sammen med hele Longyearby-samfunnet.

Savner den morsomme pappaen

Det er ett år siden Bendik (13), Mali (11) og Rasmus (9) mistet pappaen sin, Atle Husby (42). Når de snakker om ham, kommer det både tårer og latter.

Draumen om Nordpolen

I 1964 var eg med på Bjørn Staib sin nordpolekspedisjon som vart ein fiasko. Nokon av oss andre ville gjera eit nytt forsøk.

Nordpolekspedisjon med Kon-Tiki

Per Johnson var hundekjører på en ekspedisjon sammen med Torstein Raaby som var telegrafist på Kon-Tiki-ferden. Der fikk han høre historier som ikke før er fortalt.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!