Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Endelig greide vi det

Polakkene Ryszard Siwecki (63), Piotr Szuca (41), Paweł Paździor (34) og Adam Siwecki (31) gjennomførte i sommer det som trolig er den første turen rundt Spitsbergen i gummibåt. Ekspedisjonsmedlemmene, som alle er eller har vært forskere, var ute på et vitenskapelig så vel som personlig eventyr. De tilbrakte tilsammen 95 timer om bord de 15,5 fot lange Zodiac-ene, som for anledningen var utstyrt med mindre motorer enn vanlig. Det gjør det enklere å dra båtene på stranden. FOTO: Adam Siwecki

Kjørte Spitsbergen rundt i gummibåt:

– Endelig greide vi det

Ville finne ut hva tanglopper kan si om klimaendringer.

Tekst:

Publisert:

Polske Ryszard Siwecki (63) var ung student i et undertrykkende kommunistregime, og møtte for 40 år siden friheten på Svalbard for første gang. Nå er han tilbake i Longyearbyen og har gjennomført sitt livs store prosjekt.

– Endelig greide vi det, sier han, tydelig rørt og blank i øynene.

Sammen med sønnen Adam Siwecki (31) og to forskervenner, har programvareutvikleren og den tidligere vitenskapsmannen rundet Spitsbergen i to Zodiac-er. 28 dager og 1550 kilometer i en åpen, liten båt i all slags vær.

Dette er – så vidt tidligere Svalbardposten-redaktør og Zodiac-entusiast Birger Amundsen kan huske – første gang at noen har kjørt øya rundt i gummibåt på dette viset.

To ganger tidligere har Siwecki blitt snytt for rundturen.

– Drømmen har vært der lenge. I 1980 var jeg medlem av et team som forberedte en ekspedisjon i småbåter rundt Spitsbergen, men jeg fikk ikke fri fra jobb. De kom seg ikke helt rundt, og organiserte en ny tur noen år senere. Men da hadde jeg møtt kona, og kunne ikke bli med, smiler han.

Turen hadde to formål: Eventyr og vitenskap. Siwecki innleder med å fortelle om hvordan tanglopper, de små skalldyrene som spreller febrilsk når du løfter en stein i fjæra, kan si noe om klimaendringer.

– Vi så på to interessante arter. Den ene lever i varmt, atlantisk vann, mens den andre holder til i kaldt, arktisk vann. Her på Svalbard kan vi se hvor grensen mellom dem går, sier Siwecki.

– Og den den grensa flytter seg nordover, etter hvert som det blir varmere.

Ekspedisjonen samlet med jevne mellomrom tanglopper når de gjorde strandhogg. De skal sendes inn til Det polske vitenskapsakademiet, som leder det såkalte Svalbard Intertidal Project, for analyser.

– Nå har vi samlet data fra én sesong rundt hele Spitsbergen. Det har aldri blitt gjort før. For 40 år siden fant vi ut at grensa mellom de to artene gikk ved Sørkapp. I fjor var det i Isbukta på Østkysten. Hvor går de nå? spør han.

Prosjektet fikk i år tildelt 185.000 kroner fra Svalbards miljøvernfond.

Resten ble betalt fra deltakernes egen lomme. Siwecki blir nok en gang blank og drømmende i øynene, mens han greier ut om det andre målet med turen – eventyret med gode venner.

I Hamburgbukta, like sør for Magdalenefjorden, møtte de dårlig vær og Kjell Glendrange, en pensjonert brannmann som også var ute for å forfølge sin drøm: Å ro så langt nord han kunne komme.

– Han var helt alene i en liten båt, skjøt en sel og tilberedte biffer. Den polske yacthen «Solanus» kom innom, og vi fikk en veldig morsom fest, selv om det var dårlig vær. Ei binne med unge kom og spiste resten av selen, sier han.

Å kjøre Zodiac i de utsatte farvannene på Svalbard er verken tørt, varmt eller komfortabelt.

Men de har én stor fordel, nemlig at de kan påmonteres hjul og kjapt dras opp på stranda. Det er ikke bare kjekt etter en lang dag, men også en trygghet dersom forholdene plutselig forverres. Men to ganger kunne det gått galt sier han.

– Første gang var da vi gikk fra Verlegenhuken til Sorgfjorden. Det var veldig kraftig vind fra øst og høye bølger. Vi hadde ikke noen drivstoffdepoer liggende ute, men en avtale med «Solanus» om å få fra dem. De ventet på oss, og vi måtte bare kjøre på. Det var hardt og litt farlig, men det gikk, sier han.

Den andre episoden fant sted i det trange Heleysundet mellom Øst-Spitsbergen og Kükenthaløya. Her oppstår det kraftige tidevannsstrømmer.

– Vi møtte svære isberg som kom susende mot oss. Det var som å kjøre i feil kjørebane på motorveien, humrer han.

Mye har forandret seg i Longyearbyen siden 1975, da Siwecki besøkte øygruppa for første gang. Men noen ting er konstante.

– Folk er forskjellige; forholdene er forskjellige. Men det er fortsatt så vakkert og fritt. Polen var et kommunistland på den tida, og det var litt av et sjokk å oppleve dette.

– Jeg elsker virkelig Spitsbergen. Det er et av favorittstedene mine på jorda, avslutter han.

Se bildet større

Teamet poserer på Verlegenhuken, det nordligste punktet på Spitsbergen. F.v.: Paweł, Piotr, Ryszard og Adam. FOTO: Adam Siwecki

Se bildet større

På Østkysten møtte de områder med mye sjøis og sterk strøm. Her passer de seg for flakene mellom Kapp Payer og Heleysundet. FOTO: Adam Siwecki

Se bildet større

Ryszard Siwecki (63) har hatt lyst til dette i 30 år. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

De forlot Longyearbyen 22. juli og dro nordover. 18. aug. var de tilbake. FOTO: Delorme

Se bildet større

I Hamburgbukta møtte de Kjell Glendrange som var på solotur. Han bød på selbiff. Ei binne med unge sa ikke nei takk til restene. Foto: adam siwecki FOTO: Adam Siwecki

Siste nytt i Magasin

Den største gaven veier ni tonn

100- og 50-års jubileene i Ny-Ålesund skal feires fire dager til ende, minst. En av gavene veier ni tonn.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Gammel bus tilbake til start

Håvar Fjerdingøy skal tilbake til denne «hængfetta» og Gruve 3 hvor han lærte å krype på nytt i 1982. Kanskje blir han gruvesjef denne gangen.

O jul med din glede…

Snøen og julestemninga kom akkurat i tide til første søndag i advent.

100-åringens godt bevarte hemmelighet

Ny-Ålesund er mye mer enn verdens nordligste bygd med en tragisk gruveulykke.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!