Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– En gang hadde vi et helt hundespann bak i flyet

Flykaptein Mikael Gelin fører postflyet ned mot flyplassen i Longyearbyen med flere tonn brev, pakker og ferskvarer. FOTO: Geir Barstein

– En gang hadde vi et helt hundespann bak i flyet

Postflyet må fram, men på verdens nordligste rute kan det være noen spesielle utfordringer.

Tekst:

Publisert:

– En gang hadde vi et helt hundespann bak der. 20 hunder. De oppførte seg fint, de, sier kaptein Mikael Gelin.

– Og noen ganger, dersom det har vært et dødsfall på Svalbard, må vi fly liket ned, sier han.

Klokka er 12.07 på en mandag, og postflyet til Svalbard har passert Sørkapp i 30.000 fots høyde og gjør seg klar for nedstigning i Longyearbyen.

Men som Gelin, en pilot for West Air Sweden med 25 års erfaring og utallige Svalbard-turer, antyder, utgjør brevene bare en liten del av den daglige lasten.

Frukt, grønnsaker, meierivarer og annen fersk mat til Coop-en og pakker til privatpersoner og bedrifter utgjør mesteparten av den 4,2 tonn tunge oppakningen i det lille jetflyet uten passasjerseter.

– Deilig å slippe maset fra passasjerne?

– Ha, ha. Det er jo et pluss, men samtidig savner man jo av og til det sosiale, sier svenske Gelin, som i dag flyr med styrmann og franskmann Laurent Perret du Cray.

Postflyet til Svalbard er en massiv operasjon, og arbeidet startet mange timer før. Bombardier CRJ100-maskinen kunne lette fra Tromsø.

Post til Svalbard har en lang vei å gå. Etter en lang kveld og natt med sortering av kolli fra hele verden, begynner brikkene å falle på plass ved Tromsø postterminal klokka 08.

– Dette er en såkalt gjennomgangsterminal, sier produksjonsleder Roger Tømmerholen.

Ni år i lufta

De fleste brevene, pakkene og matvarene med adresse Svalbard har blitt stablet i esker og på paller. I bakgrunnen hviner brevsorteringsmaskinen «Hjallis» mens den spyr ut konvolutter til ulike postadresser. Esker fores kontinuerlig inn med samlebånd.

– 99 prosent av alt kommer med tog fra Oslo til Narvik, hvor det lastes om til trailere og kjøres hit om morgenen. I tillegg får vi inn to fly om natta, klokka 01.00 og 01.45, fortsetter han.

Det aller første postflyet i ordinær rute til Svalbard landet 30. november 2006 klokka 11.18, til stor begeistring. Før dette kunne pakker blir liggende i ukesvis i Tromsø, mens daværende SAS Braathens heller prioriterte å få opp passasjerer.

Nå har det avgang seks dager i uken. Men det er fortsatt en sårbar rute.

– Været kan by på utfordringer. For en tid tilbake måtte flere turer innstilles på grunn av tåke, og da får vi problemer. Forsendelsene hoper seg opp, og vi må be om assistanse fra en større maskin som kan ta ekstra mye last straks det blir flyvær, sier Tømmerholen.

Prioriterte flyvninger

Siden det ikke finnes noen andre veier inn, blir Svalbard prioritert høyt dersom noe skulle forsinke leveringene.

– Det er mye som må fraktes så fort som mulig, som sykehusutstyr, blodprøver, medisiner, linser og sånt, sier han.

Klokka 09.30 er lasten til Svalbard ferdig sikkerhetssjekket. Siden det skal opp i lufta blir hver eneste tralle kjørt i en gjennomlysningsmaskin, på jakt etter gjenstander som kan true flysikkerheten. Det kjøres om bord to lastebiler som setter kursen mot Tromsø lufthavn, Langnes. Flyet fores i begge ender. Lasten sikres og kaptein Gelin signerer det nødvendige papirarbeidet.

- Cleared for takeoff.

10.45 brøler motorene nordover med elektronikk og fersk melk til tørste svalbardianere.

– Er det der Bjørnøya? spør styrmann Laurent Perret du Cray.

En grønn flekk avtegner seg på radaren.

– Hm. Ja, det må nesten være det, svarer kapten Gelin.

Tida da brevene ble kastet ut i sekker over de arktiske utpostene er forlengst over. Nå blir alt med inn til Longyearbyen, hvor et stort apparat med få folk settes i sving når flyet lander klokka 12.24.

Les også: Postflyhavariet på Bjørnøya i 1954

Kaster seg rundt

Maskinen losses av Arne Holmberg og Runar Bråthen fra postkontoret, som én time senere har fraktet alt inn til sentrum.

De mange pallene med ferskvarer til Svalbardbutikken kjøres rett inn på bakrommet og klargjøres for salg. Alt av pakker, brev og annet gods går til postkontoret for sortering.

14.00 går sommervikar Bråthen i gang med å kjøre ut pakker til bedrifter, mens daglig leder Oddny Slatlem sorterer brevene.

– Det som skal til for eksempel Bjørnøya legges til side og sendes videre med KV «Svalbard». Brev til folk som har postkasse sorteres på område. De får det ikke utlevert før i morgen, mens alle med postboks får det nå i ettermiddag, sier hun og flikker konvoluttene drevent inn i de ulike boksene.

Det meste er unnagjort – for i dag.

Klokka 09 tirsdag morgen: Arne Holmberg setter seg i postbilen for kjøre ut til adresser i Longyearbyen, siste rest gårsdagens postflylast. Etter å ha reist 1000 kilometer er det de siste få centimeterne som kan by på de største problemene.

– Jeg skulle ønske folk var flinkere til å merke kassene sine. Det kan være vanskelig å skjønne hvem som bor hvor, humrer han, før han gjør seg klar til å ta imot nye tonn med forsendelser til flyplassen.

– Posten stopper aldri.

Se bildet større

Alle forsendelser til Svalbard samles opp på Tromsø postterminal, forklarer produksjonsleder Roger Tømmerholen. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Sorteringsarbeidet i Tromsø pågår døgnet rundt. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Flyet mates med last i begge ender på flyplassen i Tromsø. 4,2 tonn last skal opp denne mandagen. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Pallene med brev og bananer er på plass i flyet før avgang fra Tromsø. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Arne Holmberg lossen en tv som skal videre til Ny-Ålesund. Folk her på øya bestiller stadig flere varer fra ut- så vel som fastland. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Runar Bråthen, sommervikar i Posten, kjører ut pakker til hver enkelt bedrift. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Mesteparten av lasten om bord postflyet er ferskvarer til Svalbardbutikken. De utleveres umiddelbart. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Brev som skal leveres på hjemmeadresser sorteres og kjøres ikke ut før dagen derpå. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Klokka 14.48, litt over fem timer fra avgang Tromsø, er bakken til Rabisbua levert. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

Først morgenen etter kjøres brevene ut til private postkasser omkring i byen. FOTO: Geir Barstein

Se bildet større

De siste brevene er i boks dagen etter at postflyet kom. FOTO: Geir Barstein

Siste nytt i Magasin

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Gammel bus tilbake til start

Håvar Fjerdingøy skal tilbake til denne «hængfetta» og Gruve 3 hvor han lærte å krype på nytt i 1982. Kanskje blir han gruvesjef denne gangen.

100-åringens godt bevarte hemmelighet

Ny-Ålesund er mye mer enn verdens nordligste bygd med en tragisk gruveulykke.

Spent trio klar med fersk CD

En fornøyd gjeng er tilbake etter CD-lansering i Oslo. Rundt hundre personer var med på slippfesten av «Det blå loftet» på den brune puben Asylet på Grønland.

Oppdaget «gull» i Sverdrups dagbøker

Og skrev boka «Kongen av Spitsbergen»

Optimister i hviletid

Örjan Bäcklund tar farvel med fjellet etter 2,5 år. På sitt siste skift åpner han busens oppholdsrom for turistene.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!