Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Drageløperne i Adventdalen

Skaper samfunn: Noe av målet til Rim Budas (t.v.) og Paal André Lund er å skape et samfunn rundt kiting i Longyearbyen. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Drageløperne i Adventdalen

Rim Budas har lært en prins å kite. Nå vil han og kompisen Paal André Lund lære deg det samme.

Det hele startet som en mørke­tidsidé. Svenske Rim Budas (25) hadde vært i Longyearbyen i ett års tid. Han ble slått av at selv med gunstige vindforhold, var det ingen som kitet. Han begynte å tenke.

– Det er lett å bli filosof når det er mørkt hele døgnet, sier Budas.

Han hang opp en plakat et par steder i Longyearbyen. Kitekurs, sto det. Meld fra på Facebook hvis det er noen interesse.

På kort tid fikk han og kameraten Paal André Lund (31) over 100 påmeldinger.

Lærte opp en prins
Den siste uka har det vært mange kursdager i Adventdalen. Den grønne og røde øvelseskiten smeller i bakken med jevne mellomrom, men står av og til også stødig opp mot vinden mens den skuer utover Operafjellet.

Budas er veteranen. Svensken begynte å kite som 14-åring, og har opp gjennom årene kitet verden rundt mens han har jobbet på kiteskoler. Det har også ført til møter med kjendiser som rager høyt.

– Jeg har lært prins Carl Philip å kite, sier han.

Lund er inne i sin andre sesong. Men selv om han er en slags fersking, tar han det igjen når det kommer til kontroll over skiene. Han har nemlig vært profesjonell skikjører i ti år, og tok med Budas ut for å vise ham hvor det var bra å kjøre ski rundt Longyearbyen.

– Som takk for hjelpen, ble jeg introdusert for kiting, sier Lund, som nå er helfrelst.

Gutta jobber kveldsvakter på Polarhotellet, noe som åpner for mye kjøring på dagtid. Det var også erfaringene fra kveldsjobbingen som var en av grunnene til at de startet opp kiteskolen.

– Kiting er mer enn en sport, det er også et samfunn. Vi tenkte at det kunne være positivt å skape et slikt samfunn på et sted der mange har mye fritid og henger litt for mye i baren, sier Budas.

Mindre i baren
Det er ikke mer enn fire deltakere per kurs. Det er for at folk skal få god oppfølging av instruktørene. I samarbeid med leverandøren Kitecamp har de fått opp en del utstyr som elevene kan benytte seg av.

– Det er stor interesse. Vi ser at mange stopper bilene sine og sitter og ser på oss når vi er ute og kjører og trener i Adventdalen, sier Budas.

Unngår kast
Nettopp Adventdalen er helt klart det enkleste og sikreste stedet å kjøre – så lenge det er nok snø, riktignok. Men ifølge Budas og Lund er det også bra å kjøre bak Kjell Henriksen Observatoriet, i Sassendalen eller i Grøndalen og Colesbukta. En vindstyrke på rundt 9-10 meter i sekundet er visstnok det perfekte.

– Kast er det siste du vil ha. Dagen vi startet opp kursene var det opp mot 30 meter i sekundet i kastene. Det blir for heftig for nybegynnere, sier Lund.

Ekstremsport
Budas understreker at kiting er en ekstremsport, og at det er noe folk bør ha i bakhodet når de kjøper seg utstyr.

– Det er ikke bare å stikke ut og begynne. Først er det viktig å lytte til og lære av erfarne folk, sier han.

Svalbard Kiteskole skal holde på ut april, eller så lenge snøen holder seg godt i Adventdalen. Selv om pågangen har vært stor, oppfordrer gutta alle som vil lære å kite til å ta kontakt via Facebook-sidene.

Det ser ikke ut som vinden gir seg med det første heller.

Nøkkelord

Se bildet større

I det blå: Rim Budas (t.v.) viser en elev hvordan han skal styre kiten for at den skal oppføre seg som ønsket. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Siste nytt i Magasin

Kald sovepose ødela ikke camp-opplevelsen

Rekorddeltagelse på Camp Svalbard.

Henter trærnes forgjengere

To fossilsteiner fra Longyearbyen skal fortelle trærnes utviklingshistorie i Botanisk hage i Oslo.

Gjør «Oden» klar til å tygge is

Mens Norges forskningsisbryter fremdeles er under bygging, blir alt lagt til rette for at svenskenes «Oden» skal finne ny kunnskap i isen.

Et trygt rede blant 800 kubikk

Under panseret på en knallrød Polaris 800 har snøspurvparet bygd byens tryggeste rede.

Gruve 7-kull skal drive veteranlok på fastlandet

Tertitten-banen er fire kilometer lang.

Intervju av intervjuerne

Lasse, Live og Pia har spisset blyantene og stilt inn mikrofonen. Svalbardposten får konkurranse av rykende fersk avis.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!