Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vår gode venn, elektrisiteten

Energiverket i Longyearbyen slipper ut CO2 når det produserer elektrisitet. Forfatteren stiller spørsmål ved batterirevolusjonen og utslippene når batterier skal lades opp. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Leserinnlegg:

Vår gode venn, elektrisiteten

"Heldigvis er jeg oppsagt på grunn av nedbemanning som følge av lave kullpriser."

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.11.2015 kl 21:31

El-bil er kjempebra for miljøet, så den blir subsidiert «opp stolper og ned vegger» for at flest mulig skal kjøre den. Det er en sannhet. At den blir subsidiert altså. Men hvor sann er den miljøvennlige siden av vår venn egentlig? Er det kanskje slik at dette bare er en slags konspirasjon satt i scene av andre venner slik at elektrisiteten blir godt likt i gjengen? Man leser jo stadig om at batteripakkene i disse bilene blir produsert på en slik måte at de skaper en ekstrem CO2-gjeld. Og gjeld vet jo vi, som har dette i banken, må jo betales tilbake. Med rente.

Hvis man ser på gjelden som antall kilometer denne bilen må tilbakelegge, og renten er ekstra CO2-utslipp det miljømessig koster å produsere elektrisitet for å lade opp batteriene, hvordan blir da regnestykket?

I utgangspunktet bør man jo kjøre minst mulig bil selvfølgelig, men med el-bil blir det vel slik at jo mer man kjører jo mindre effektiv rente får man? I Norge er nok renten ganske lav i og med at vi har vannkraft-generert elektrisitet, som kun har den miljømessige ulempen at den ødelegger vassdrag og lokalsamfunn, men andre steder i verden er vel renten en del høyere da man bruker kull- og kjernekraftverk. Et slikt kraftverk genererer i seg selv en ganske formidabel CO2-gjeld i fasen mot oppstart, for ikke å snakke om nedleggingen av det, spesielt for kjernekraft. Og driften er vel heller ikke helt ren?

Jeg jobber for Norges eneste kullgruve, på Svalbard, så jeg vet litt om hva som kreves av energi for å vriste kullet ut fra moder jord, langt inne i moder jord. Så det må vel tas inn i regnestykket som renters rente kanskje?

Heldigvis er jeg oppsagt på grunn av nedbemanning som følge av lave kullpriser, så renters rente vil jo gå litt ned, og snart står bare igjen de kullprodusentene som kan levere billig, altså lavkostland som Kina og Colombia hvor jeg neppe ville jobbet, uansett rente.

Tilbake til den mulige konspirasjonen; gjeld, rente og renters rente. Det verserer en del regnestykker rundt dette, men jeg kan ikke huske å ha sett ett eneste som kommer fra dyktige medarbeidere eller godt betalte innleide konsulenter i AS Norge. Hadde det ikke vært på sin plass og satt opp dette regnestykket en gang for alle, på en slik måte at vi alle hadde forstått det. Forstått grunnen til gratis parkering, gratis fergebilletter, gratis bomringpassering og muligheten til å kjøre en bil helt alene i et kollektivt kjørefelt?

Eller er det slik at de som bestemmer dette i AS Norge bare ble med på flott grønn bølge når denne revolusjonerende tanken om batterier istedenfor illeluktende oljebasert drivstoff flommet inn over oss, er litt redde for hvordan regnestykket blir i praksis? Kan de være litt korrupte, eller i beste fall korrumperte, da de fleste nettopp kan bevege seg helt alene i et kollektivt felt for allmennheten? Jeg har ikke svaret, men jeg føler det er et betimelig spørsmål.

Siste nytt i Leserinnlegg

Den blå time

Vi er inne i den fagreste tiden på året, men også den farligste. Det er viktig at vi ser hverandre og bryr oss slik at ingen isolerer seg og blir værende i mørket

Sverdrupbyen i brann

En kommentar til bildet av brenning av Sverdrupbyen (Historisk bilde, Svalbardposten 3. utgave, 20.01.2017).

Isbjørnens hegemoni

Berit Våtvik om Longyearbyens fremtid.

 
Svalbard kan bli starten på et nytt norsk energieventyr

Thorium-basert kjernekraft i kompakt småskala utførelse, er et alternativ som bør utredes for å dekke et fremtidig behov for kraft og varme på Svalbard.

Reisemålsutvikling i et grønt perspektiv

Visit Svalbard og medlemsbedriftene tar «grønn omstilling» på alvor, skriver reiselivssjef Ronny Brunvoll i dette innlegget.

Spitsbergen Travel blir til Hurtigruten Svalbard

Fra 1. januar 2017 endret Spitsbergen Travel navn til Hurtigruten Svalbard.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!