Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Utvikling av reiselivet

Karl Våtvik og kona Berit har drevet Svalbard Villmarkssenter i en årrekke. De bor ved hundegården i Adventdalen. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Utvikling av reiselivet

Leserinnlegg: Almenningens tragedie er i ferd med å bre om seg innen turismen.

Tekst:

Publisert:

Allmenningens tragedie er en kjent spillteoretisk situasjon som oppstår når en felles ressurs ødelegges fordi alle brukerne av ressursen handler til sitt eget beste, selv om de dermed på lang sikt skader seg selv. Allmenningens tragedie beskriver flere ressursproblemer som vannmangel, overfiske, global oppvarming, avskoging og så videre.

På Svalbard er dette i ferd med å bre om seg innen turismen. Med forskernes og embetsverkets velsignelse får den motoriserte turismen forrang foran den ikke-motoriserte. Det siste er at ikke-motorisert ferdsel blir pålagt restriksjoner med hensyn til avstand til revehi, en art som ikke er truet. Motorisert ferdsel har ingen slike restriksjoner, tvert imot. Med motorisert kan du farte forbi så mange revehi og så nært du bare måtte ønske da hiene ikke er registrert langs traseene. Med motorisert fremkomstmiddel kan du kjøre gjennom kolonier med ringsel i yngleperioden uten at noen reagerer. Du kan kjøre inn i områder med bjørnehi i den mest sårbare perioden for isbjørnunger. Hvor er logikken? Når vi så vet at det i flere stortingsmeldinger er presisert at det skal legges spesielt til rette for ikke-motorisert ferdsel, uten at noen ting har skjedd i den retningen, da må man forvente at ingen ting skjer før «Allmenningens tragedie» er et faktum. Beskjeden fra forvaltningen er utvetydig. Ingen ting skjer til fordel for ikke-motorisert reiseliv før reiselivet selv ber om det, og det kan ta tid, noe som er urovekkende.

Når det gjelder de nye endringene i motorferdselsforskiften, er ikke det mest sårbare området innenfor område 10 nevnt med et ord. Rindersbukta, som ikke bare har den tetteste bestanden av ringsel på den tilgjengelige delen av vestkysten, men som i tillegg kan skilte med isbjørnhi, er ikke nevnt med et eneste ord. Her kan det se ut som lobbyister for reiselivet har gjort en jobb for fritt å kunne utvikle reiselivet i sin nåværende form ut fra Svea.

Siste nytt i Leserinnlegg

Snøskred farligere enn isbjørn

Vi tror kanskje at isbjørnangrep er den største faren på Svalbard. Men snøskred tar flere liv enn isbjørn gjør. Snøskredforskere og teknologer jobber med å finne løsninger på problemet.

Stiller spørsmål ved manglende måleinstrumenter.

Den blå time

Vi er inne i den fagreste tiden på året, men også den farligste. Det er viktig at vi ser hverandre og bryr oss slik at ingen isolerer seg og blir værende i mørket

 
Sverdrupbyen i brann

En kommentar til bildet av brenning av Sverdrupbyen (Historisk bilde, Svalbardposten 3. utgave, 20.01.2017).

Isbjørnens hegemoni

Berit Våtvik om Longyearbyens fremtid.

Svalbard kan bli starten på et nytt norsk energieventyr

Thorium-basert kjernekraft i kompakt småskala utførelse, er et alternativ som bør utredes for å dekke et fremtidig behov for kraft og varme på Svalbard.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!