Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Svar til Yngve Kristoffersen

Svar til Yngve Kristoffersen

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.04.2013 kl 11:29

Norsk Polarinstitutt (NP) sin vurdering fra 2008 ble utarbeidet som svar på en forespørsel fra Sysselmannen om å gi «en faglig vurdering av potensielle miljøeffekter av bruk av luftputefartøyer på Svalbard». Oppdraget var å gi en generell faglig vurdering av potensielle miljøeffekter på miljøverdier på Svalbard. Det omfattet derfor ikke vurdering av potensielle miljøeffekter ved bruk av luftputefartøyer på åpent hav. Den omfattet heller ikke en konkret vurdering av miljøkonsekvensene av én spesifikk type luftputebåt benyttet i et spesifikt angitt område og tidsrom.

Les Yngve Kristoffersens leserbrev her.

NP kan ikke ta ansvar for bruk av vurderingen i en annen sammenheng enn det den er utarbeidet for.
 
Vi er gjennom vår instruks underlagt de samme fagetiske regler og krav om interne kvalitetssikringsmekanismer som øvrige direktorater i Norge. Vi er forpliktet å legge til grunn den best tilgjengelige kunnskap i vår rådgivningskapasitet. NP benytter således både egengenerert kunnskap og annen relevant tilgjengelig kunnskap som fremkommer i vitenskapelig baserte publikasjoner og utredninger i vår rådgivningsrolle. Vi benytter intern kontroll og godkjenningsrutiner i forbindelse med våre utredningsoppgaver, og sikrer det faglige innholdet gjennom disse prosessene.

Når en forsendelse går fra NP i underskrevet stand er det NP som avleverer råd, ikke den enkelte saksbehandler som har sammenstilt dokumentasjonen.
 
 Jan-Gunnar Winther
Direktør i Norsk Polarinstitutt

Siste nytt i Leserinnlegg

Er det virkelig skadelig å ikke være fysisk aktiv?

Delplan for idrett og fysisk aktivitet, 2013 – 2023 (Planforslag 2013, Longyearbyen lokalstyre). Dokumentet inneholder en hel del fornuftige planer. Men blir disse planene omsatt til handling? Eller er det velmente ambisjoner uten praktiske tiltak?

Fremmed fugl

«Det var ingen god mottagelse den fikk, flyktningen, som kom til Svalbard etter en lang ferd mot nord.»

De første flyvningene til Longyearbyen

Passasjerfly til Svalbard på 1960-tallet: Flymeteorologiske forutsetninger.

Store Norske - samfunnsbygger og kulturbærer i 100 år

Store Norske jubilerer i år. Mye har skjedd siden Store Norske overtok gruveselskapet til J. M. Longyear.

«Uklarheter om hvem som eventuelt skulle ha sikret Lia ved skredforebygginger eller ha organisert overvåking og varsling av skredfare kan tyde på at ingen instans så langt har vært rettslig garantist med derav følgende plikter».

En reise mot Ultima Thule

Som et Ultima Thule ligger de der med sine hemmeligheter og myter.Vi snakker om brefrontene – bortenfor grensen av den kjente verden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!