Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Siste tokt for Lynx 235

Det siste oppdraget for Lynx 235 var å forsyne Hopen meteorologiske stasjon med helifuel. FOTO: Espen Halvorsen

Siste tokt for Lynx 235

Etter 9.322 timer i lufta, takker et trofast Svalbard-helikopter for seg.

Tekst:

Publisert:

Lynx 235 har avsluttet sitt siste tokt i Barentshavet etter over 30 års tjeneste. Det snart pensjonerte helikopteret har imidlertid ikke kunnet nyte sine siste timer i kystvakten på latsiden i en oppvarmet hangar. Høststormer, snøbyger og kulde har gitt maskinen noen harde tak i luften over Barentshavet også på dette siste toktet. Møte med KV «Nordkapp» sitt helikopterdekk i bevegelse krever også sitt.

Lynx-helikoptrene utfører viktig beredskap og sikkerhet for alle som har sitt yrke i det svært så tøffe Barentshavet, og da spesielt i den mørke årstiden. Lange avstander, minusgrader, isingsfare, mange lavtrykk, og dårlig sikt er noen av utfordringene for helikopteret og også flydekksbesetningen på KV «Nordkapp», som må takle elementene ute på helikopterdekket.

Det er nok mange blandede følelser rundt dette helikopteret blant de som har og har hatt sitt virke i Barentshavet. Mange vil huske synet av 235 som positivt i forbindelse med utallige ambulanse- og redningsoppdrag. Andre vil nok kanskje forbinde 235 med et grep i nakken av lovens lange arm når fiskeriinspektørene plutselig har stått på dekket. At 235 har bidratt på mange måter er nok alle enige om.

KV Andenes hentet det første helikopteret på Themsen i London, og Westland Lynx ble operativt i kystvakten 1983. Det ble anskaffet seks maskiner av typebetegnelse Lynx MK 86 Aircraft. 235 er den første av disse som fases ut for godt. Lynxen har 2 turbinmotorer, maks fart på 305 km/t, og flytid på 4 timer med ekstra tank. Helikopteret er et raskt helikopter med gode manøveregenskaper, og er spesialutrustet for å lande under tøffe forhold på fartøy.

235 har 17.000 landinger totalt hvorav 10.000 på fartøy, og hadde flydd rundt 9.322 timer da det landet etter sin siste tur. Moderne bruk, kunnskap om drift, stell av helikopteret og dyktige teknikere oppgis som årsak til at det har vært mulig å få forlenget levetiden på helikopteret. Det var opprinnelig designet for 7.000 timer, men har blitt levetidsforlenget til 9.025 timer. Nå er det imidlertid definitivt slutt for 235.

I 2001 ble det vedtatt å anskaffe åtte nye NH 90 helikopter for å erstatte luftforsvaret/kystvakten sine seks Lynx-maskiner. Vi ser frem til å få ombord helikoptrene som skal avløse Lynxen. I mellomtiden takker vi av Lynx 235 for lang og tro tjeneste og gir en honnør til 337-skvadronen for at de har tatt godt vare på denne maskinen gjennom mer enn 30 år.

Nøkkelord

Siste nytt i Leserinnlegg

Hallvard Holm gjør rett i å kritisere  - men det er god kvalitet på guidene

Ronny Brunvoll kommer Hallvard Holm i møte i kritikken av turistguidene i Longyearbyen, men hevder allikevel at kvaliteten jevnt over er god. Turistnæringen arbeider kontinuerlig med god opplæring av sine ansatte.

UNIKT, TRYGT OG  SKAPENDE - FOR ANDRE ENN LOKALSTYRE SELV ?

Leserinnlegg: Lokalstyres avslag av søknad om bygging av flytebrygge på Hotellneset, hemmer næringsutviklingen.

Else Christie  Kielland – Kunstner i mellomkrigstidens Svalbard

Leserinnlegg: Else Christie Kielland hadde flere kunstneropphold i Longyearbyen på 30-tallet. Hun ønsket seg stadig tilbake til øya hvor hun hentet inspirasjon til sin kunst.

Longyearbyen  – et historieløst samfunn

Leserinnlegg: Hallvard Holm oppfordrer turistnæringen til grundigere opplæring av guidene på øya.

Retten til å dø på Svalbard

Leserinnlegg: Leif Magne Helgesen knuser noen av mytene som eksisterer om livet på Svalbard.

Møte i Arktisk forening

Leserbrev: Søndag 16. oktober inviterte Arktisk forening til ei markering i forbindelse med at Store Norske er 100 år.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!