Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Om penger, havn og kull

Økt satsing på havn og skipsfart skal ikke gå på bekostning av kulldriften, understreker Svalbard Arbeiderparti. Her fra et cruiseanløp ved Bykaia i fjor sommer. FOTO: Helle Gannestad

Om penger, havn og kull

Leserbrev fra Svalbard Arbeiderparti:

Tekst:

Publisert:

Det har de siste ukene vært et gledelig, statlig pengedryss over Longyearbyen. Først 200 millioner fra Nasjonal transportplan til ny, og høyst påkrevd, havneutvikling i Longyearbyen. Så kom Grete Faremo til øyen med 800.000 kroner til ny næringsanalyse i bagasjen. Og det er flere gode nyheter i vente!

Dette er ikke midler som kommer av seg selv, det er fruktene av hard og utrettelig samhandling overfor og med bevilgende myndigheter i Oslo. Som kjent får vi, til forskjell fra kommunene på fastlandet, våre midler direkte fra departementene. Derfor må vi også være til stede der departementene er.

Samtidig antyder Svalbardposten den 19. april på lederplass at økt fokus på havn betyr at kulldriften nå skal svekkes. Store Norske er mottaker av mer enn 50 prosent av alt gods som losses over Bykaia gjennom året. Kapasitetsbegrensningene på kaia gjør lossingen unødvendig tidkrevende og dyr. Store Norske er derfor kanskje den virksomheten i Longyearbyen som har aller størst interesse av at havnen utvikles.

Svalbard Arbeiderparti vil også understreke at kullvirksomhet er og fortsatt skal være del av fremtiden i Longyearbyen. Store Norske med samhandlingspartnere står for mer enn 40 prosent av næringslivet i Longyearbyen, i tillegg til å være leverandør av vår egen energi. Det er også en næringsaktør med stor forsknings- og utviklingsaktivitet, høy andel fagbrev og er, sammen med LNS Spitsbergen og andre, en viktig leverandør av kompetanse til videregående opplæring i Longyearbyen, blant annet. Dette er et syn vi har massiv støtte for i Arbeiderpartiet, i regjeringsapparatet og blant partiets representanter på Stortinget. Det er også nedfelt i programmet som ble vedtatt på Arbeiderpartiets landsmøte 2013.

For øvrig har Svalbard Arbeiderparti tillit til at Sysselmannen på Svalbard også i fremtiden vil forvalte regelverket på en samvittighetsfull måte og etter de politiske vedtak som er fattet.

Øyvind Snibsøer
leder, Svalbard Arbeiderparti

Se bildet større

Øyvind Snibsøer, leder i Svalbard Arbeiderparti. FOTO: Privat

Siste nytt i Leserinnlegg

Er det virkelig skadelig å ikke være fysisk aktiv?

Delplan for idrett og fysisk aktivitet, 2013 – 2023 (Planforslag 2013, Longyearbyen lokalstyre). Dokumentet inneholder en hel del fornuftige planer. Men blir disse planene omsatt til handling? Eller er det velmente ambisjoner uten praktiske tiltak?

Fremmed fugl

«Det var ingen god mottagelse den fikk, flyktningen, som kom til Svalbard etter en lang ferd mot nord.»

De første flyvningene til Longyearbyen

Passasjerfly til Svalbard på 1960-tallet: Flymeteorologiske forutsetninger.

Store Norske - samfunnsbygger og kulturbærer i 100 år

Store Norske jubilerer i år. Mye har skjedd siden Store Norske overtok gruveselskapet til J. M. Longyear.

«Uklarheter om hvem som eventuelt skulle ha sikret Lia ved skredforebygginger eller ha organisert overvåking og varsling av skredfare kan tyde på at ingen instans så langt har vært rettslig garantist med derav følgende plikter».

En reise mot Ultima Thule

Som et Ultima Thule ligger de der med sine hemmeligheter og myter.Vi snakker om brefrontene – bortenfor grensen av den kjente verden.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!