Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Om en bedrøvelig praksis på Svalbard

Fikk ikke vite: Turister på tur med «Polar Girl» er på besøk i Pyramiden. Toril Moi er ikke fornøyd med at hun ikke fikk informasjon om denne turen fordi den ble arrangert av et konkurrende selskap til hotellet hun bodde på. FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Om en bedrøvelig praksis på Svalbard

«Én ting kastet en skygge over den fine opplevelsen, nemlig følelsen av å bli systematisk ført bak lyset når vi ba hotellet vårt om turistinformasjon», skriver Toril Moi.

Tekst:

Publisert:

Mannen min og jeg hadde et fabelaktig opphold på Svalbard i begynnelsen av juni. Begeistringen lever i oss ennå, og vi tenker på å komme tilbake. Det var bare én ting som kastet en skygge over den fine opplevelsen, nemlig følelsen av å bli systematisk ført bak lyset når vi ba hotellet vårt om turistinformasjon. Jeg vil ikke nevne navnet på hotellet, for vi forsto snart at dette ikke handler om enkeltbedrifter eller enkeltpersoner, men om en bevisst politikk.

Vi oppdaget nemlig at dersom en bor på et hotell som er en del av Spitsbergen Travels nettverk, bør en gå ut fra at betjeningen har fått beskjed om systematisk å underslå informasjon om at det finnes både spisesteder og turer utenfor dette nettverket.

Jeg forstår godt at en bedrift forsøker å selge sine egne produkter først. Men jeg forstår ikke at en seriøs turistbedrift ikke begriper at stilltiende undertrykking av informasjon om andre tilbud, selv på direkte spørsmål, skaper et inntrykk av uærlighet og et ønske om kynisk manipulering av uvitende turister.
Da vi spurte om det finnes gode restauranter i Longyearbyen, nevnte resepsjonisten en rekke steder som også blir nevnt i Spitsbergen Travels brosjyre. Dagen etter oppdaget vi at Huset, som ikke står i den brosjyren, faktisk er rangert som en av Norges aller beste restauranter. Heldigvis rakk vi å få med oss en utrolig smaksopplevelse før vi reiste. Men hva ville vi ha følt om vi først hadde oppdaget sannheten etter at vi var kommet hjem igjen?

Vi ankom en onsdag. Samme dag spurte vi etter en tur til Pyramiden på lørdagen. Svaret var at det bare fantes turer til Barentsburg den dagen. Vi gjorde det veldig klart at vi opplevde dette som skuffende, men booket likevel, litt motstrebende, turen til Barentsburg, siden den ble presentert som den eneste muligheten. Dagen etter traff jeg tilfeldigvis en annen turist som nevnte at hun skulle til Pyramiden på lørdagen.

Da jeg gikk tilbake til hotellet og spurte om hvorfor vi ikke hadde fått høre noe om dette, var svaret at turen gikk med et selskap, Polar Charter, hvis turer de «ikke solgte». Vi kunne heller ikke få bytte tur, for Spitsbergen Travel forlangte full betaling ved kansellering så kort tid på forhånd.

Siden vi nå var blitt ganske opprørte over å ha blitt fanget i noe vi oppfattet som en ganske kynisk felle, gikk vi til Spitsbergen Travels kontor og la fram saken. Der møtte vi heldigvis full forståelse, fikk pengene tilbake og hjelp til å booke turen vi egentlig ville ha. Det var skvært gjort, og vi er evig takknemlige, for dagen etter hadde vi en fullstendig uforglemmelig tur med MS «Polar Girl» til Pyramiden.

Men selv om alt ordnet seg, fikk vi jo en masse bryderi på grunn av den opprinnelige feilinformasjonen. Dessuten satt vi igjen med en følelse av at vi var blitt utsatt for et system som ikke oppfatter en turist som et medmenneske og en ønsket gjest, men kun som en naiv kilde til fortjeneste. Slike holdninger er ikke Svalbard verdig. Om de får utvikle seg fritt, vil det på sikt undergrave inntrykket av Svalbard som et sted som tilbyr noe helt annet enn den vanlige masseproduserte turistindustrien. Kort sagt: Noen bør sørge for at alle Svalbards hoteller og gjestehus gir turister full og klar informasjon om alle tilbud.

Toril Moi
Durham, DC
USA

Siste nytt i Leserinnlegg

Hallvard Holm gjør rett i å kritisere  - men det er god kvalitet på guidene

Ronny Brunvoll kommer Hallvard Holm i møte i kritikken av turistguidene i Longyearbyen, men hevder allikevel at kvaliteten jevnt over er god. Turistnæringen arbeider kontinuerlig med god opplæring av sine ansatte.

UNIKT, TRYGT OG  SKAPENDE - FOR ANDRE ENN LOKALSTYRE SELV ?

Leserinnlegg: Lokalstyres avslag av søknad om bygging av flytebrygge på Hotellneset, hemmer næringsutviklingen.

Else Christie  Kielland – Kunstner i mellomkrigstidens Svalbard

Leserinnlegg: Else Christie Kielland hadde flere kunstneropphold i Longyearbyen på 30-tallet. Hun ønsket seg stadig tilbake til øya hvor hun hentet inspirasjon til sin kunst.

Longyearbyen  – et historieløst samfunn

Leserinnlegg: Hallvard Holm oppfordrer turistnæringen til grundigere opplæring av guidene på øya.

Retten til å dø på Svalbard

Leserinnlegg: Leif Magne Helgesen knuser noen av mytene som eksisterer om livet på Svalbard.

Møte i Arktisk forening

Leserbrev: Søndag 16. oktober inviterte Arktisk forening til ei markering i forbindelse med at Store Norske er 100 år.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!