Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

 Longyearbyen  og cruiseturismen

Cruise-turismen er i vekst, noe som kan komme Longyearbyens befolkning til gode. Et godt samarbeid er nøkkelen til økt verdiskapning. FOTO: Jarle Rossland

Longyearbyen og cruiseturismen

«I don’t do cruising anymore, I do expeditions», kunne en voksen amerikaner godt kledd for den arktiske sommeren fortelle meg da han kom innom turistinformasjonen i teltet på Bykaia i sommer.

Tekst:

Publisert:

Han hadde vært noen dager i Longyearbyen - bodd på hotell, vært med på bysightseeing og hundekjøring med vogn, besøkt et par lokale restauranter - og nå var han på vei om bord på et av ekspedisjonsskipene som lå for anker i Adventfjorden for å være med på en ukestur rundt Svalbard. Et av de oversjøiske cruiseskipene lå fortøyd til Bykaia.

I sommer besøkte nær 42 000 oversjøiske cruisepassasjerer Longyearbyen. På halvannen måned hadde de et direkte forbruk på rundt 30 millioner kroner hos oss. Med direkte forbruk menes det de brukte da de var i land i Longyearbyen, som organiserte utflukter, shopping, servering og transport. I tillegg kommer havnens inntekter for leie av kaiplass, supplering av vann og salg av relaterte tjenester.

Fra mai til september hadde vi besøk av ca. 12 000 ekspedisjonscruisepassasjerer. Verdiskapingen i dette segmentet omfatter i tillegg Svalbardbutikkens inntekter i forbindelse med supplering av forsyninger til ekspedisjonskipene, logistikktjenester som følger av denne virksomheten og ikke minst hotellovernatting for mange ekspedisjonscruisepassasjerer som kommer til Longyearbyen noen dager før cruiset starter.

Det er naturlig å skille mellom disse to gjestegruppene siden de har ulik bruk og ulik betydning for lokalsamfunnet vårt:

De oversjøiske cruisepassasjerene er på to-ukers cruise som gjerne starter i København, Hamburg eller London. Svalbardanløpet er gjerne mellom Island og Nord-Norge, og skipene har nesten to sjødager før og etter Longyearbyen før passasjerene igjen får fast grunn under føttene. I gjennomsnitt ligger skipet 10 timer til kai i Longyearbyen og ca. 50% av gjestene bestiller organisert utflukt for å bli kjent med Longyearbyen og våre nærområder.

Ekspedisjonscruisepassasjerene reiser i hovedsak med fly til og fra Longyearbyen. Noen blir skysset med buss rett fra Longyearbyen flyplass om bord i skipet, noen får en sightseeing med museumsbesøk og mulighet for litt shopping i byen før de bringes til ekspedisjonscruiseskipet, og noen har bestilt hotellovernatting for å lære Longyearbyen å kjenne før de seiler rundt øygruppa.

Cruisepassasjerenes forbruk bidrar til å sikre helårlige arbeidsplasser både i og utenfor den tradisjonelle reiselivsnæringen. Resultatet av en undersøkelse gjennomført av Menon Economics på vegne av Kystverket i forbindelse med konseptvalgsutredning av ny kai i Longyearbyen i sommer ventes å foreligge i løpet av oktober. Her vil vi få oppdatert kunnskap om både de oversjøiske og ekspedisjonscruisepassasjerenes forbruk av lokale varer og tjenester, deres tilfredshet med opplevelsene vi tilbyr i form av organiserte utflukter, attraksjoner, shopping, servering og transport, og deres opplevelse av vår vertskapsrolle.

Som følge av tungoljeforbudet for verneområdene på Svalbard er det nå kun Isfjorden som er tilgjengelig for skip med slikt drivstoff om bord. Dette var bakgrunnen for at det er igangsatt et arbeid med å utvikle et cruisekonsept i Isfjorden som erstatning for anløp blant annet i Magdalenefjorden og Ny-Ålesund. Allerede i år har SAGA Cruises og Fred. Olsen Cruises tilbragt flere dager i Isfjorden og anløpt både Pyramiden og Barentsburg. MSC Splendida tok en ekstratur inn til Billefjorden etter alle sine tre anløp i Longyearbyen i sommer for å se nærmere på mulighetene ved Pyramiden og Nordenskiöldbreen. Med konseptet ”Slow Cruising Isfjord” ønsker vi på en kontrollert måte å tilby flere opplevelser i vårt nærområde. Dette vil være med på å øke verdiskapingen for næringslivet i hele Longyearbyen. Slow Cruising Isfjorden gjør Svalbardbesøket mer attraktivt og gir oss større fleksibilitet når det gjelder tilgang til kai og opplevelser i Longyearbyen.

Det er ingen tvil om at Longyearbyen er «full av cruiseturister» når italienske MSC Splendida med sine 3 900 passasjerer legger til kai. Vi kan imidlertid være tilfreds med at mer enn halvparten av disse reiser direkte på tur med buss, båt eller til fots, i følge med en god lokal guide. Når gjestene blir spredt rundt til de lokale bedriftene, enten det er hundegårder, nedlagt gruve, kunstgallerier, lokale mat- og drikketilbydere eller attraksjoner, leveres unike opplevelser som verdsettes av våre gjester. God logistikk og fleksible samarbeidspartnere sørger for at gjestene ikke stimler sammen på ett sted og at alle som har tilbud til cruiseturistene får sjansen til å levere, også butikkene i sentrum. Vi samarbeider aktivt med havn og turoperatører for å spre trafikken og utvide sesongen slik at vi ikke har parallelle anløp som konkurrerer om ressursene i land.

Fremtidig planarbeid for byen omfatter bedre skilting, tilrettelagte stier og gangveier og mer tilgjengelige og attraktive byrom slik at våre gjester enda bedre kan orientere seg i byen vår. Det er plass til alle, og vi har rom for videre kontrollert vekst.

Det lokale samarbeidet som kommer til syne når et skip med flere tusen turister skal oppleve Longyearbyen er avgjørende for videre vekst i cruisetrafikken. Med støtte i Masterplan for Reiseliv på Svalbard mot 2025, Merket for bærekraftig reisemål og Longyearbyens øvrige planverk skal vi gjøre vårt for at utviklingen styres i ønsket retning, og at resultater måles og evalueres fortløpende. Ved hjelp av ulike tiltak som vertskapskurs, idemyldringer, ryddedugnader og fagseminarer bidrar vi til at utviklingen er avstemt og i tråd med våre verdier.

Det planlegges ny kai og havneinfrastruktur i Longyearbyen. Det er ikke bare cruiseturismen som har behov for oppgradert standard, det samme gjelder for andre næringer som benytter havnens tjenester, og ikke minst for planer om nye maritime næringer. I dette arbeidet vil vi i reiselivet bidra til at bærekraftige, energieffektive og smarte løsninger blir valgt. Høyt på vår ønskeliste står en trygg og tilgjengelig gangvei fra cruisekaia til byens sentrum.

Vi har alle kjent på den følelsen. Å komme hit for første gang, å bli bergtatt av naturopplevelser og møter med engasjerte mennesker, og å kjenne da vi reiste herfra at VI MÅ TILBAKE! I møte med hver eneste cruisepassasjer får vi i Longyearbyen muligheten til å være godt vertskap og derved bidra til å øke verdiskapingen i Longyearbyen. Svalbardmeldingen er tydelig på at reiseliv skal være en av fremtidens viktigste næringer på Svalbard; bl.a. for å opprettholde helårlige arbeidsplasser og et godt familiesamfunn.

Å reise på cruise er verdens beste visningstur! La oss ta vertskapsrollen på alvor og ønske cruiseturistene #WELCOMEBACK enten de kommer på et nytt oversjøisk cruise, oppgraderer til ekspedisjonscruise slik vår venn fra i sommer hadde gjort, returnerer som landbasert turist med fly- og hotellpakke, - eller kanskje til og med kommer som nye innbyggere i Longyearbyen. Det første oversjøiske cruisebesøket kan fort lede til flere verdifulle og lønnsomme opplevelser.

På Facebooksiden Reiselivet på Svalbard – intern bransjegruppe, vil vi i høst invitere til idémyldring om cruise- og annen turisme, vertskap og bærekraft. Her trenger vi din stemme, enten den er skeptisk eller entusiastisk. Det er vi sammen som bestemmer hvordan vi skal ta imot våre fremtidige cruisepassasjerer.

Svalbard Cruise Network / Visit Svalbard

Siste nytt i Leserinnlegg

Hallvard Holm gjør rett i å kritisere  - men det er god kvalitet på guidene

Ronny Brunvoll kommer Hallvard Holm i møte i kritikken av turistguidene i Longyearbyen, men hevder allikevel at kvaliteten jevnt over er god. Turistnæringen arbeider kontinuerlig med god opplæring av sine ansatte.

UNIKT, TRYGT OG  SKAPENDE - FOR ANDRE ENN LOKALSTYRE SELV ?

Leserinnlegg: Lokalstyres avslag av søknad om bygging av flytebrygge på Hotellneset, hemmer næringsutviklingen.

Else Christie  Kielland – Kunstner i mellomkrigstidens Svalbard

Leserinnlegg: Else Christie Kielland hadde flere kunstneropphold i Longyearbyen på 30-tallet. Hun ønsket seg stadig tilbake til øya hvor hun hentet inspirasjon til sin kunst.

Longyearbyen  – et historieløst samfunn

Leserinnlegg: Hallvard Holm oppfordrer turistnæringen til grundigere opplæring av guidene på øya.

Retten til å dø på Svalbard

Leserinnlegg: Leif Magne Helgesen knuser noen av mytene som eksisterer om livet på Svalbard.

Møte i Arktisk forening

Leserbrev: Søndag 16. oktober inviterte Arktisk forening til ei markering i forbindelse med at Store Norske er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!