Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Irriterende gjester og plagsomme guider

Ta hensyn: Gjestene gir omsetning og sikrer arbeidsplasser i Longyearbyen, skriver forfatteren av innlegget. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Leserinnlegg:

Irriterende gjester og plagsomme guider

Da er vi i gang igjen.

Tekst:

Publisert:

Vintersesong 2016 har startet, og med dette også «kampen» om de beste spor, løypene og det å dra på tur. Guidefølge vs lokalbefolkning, let the games begin. Og det gjorde det med et pangstart sist helg. Nydelig vær, den første solglimten og byen som er på utfart med plan om å kose seg.

Om det da ikke hadde vært for de mange rekkene med guida følger fra alle de forskjellige turoperatørene. Gud noe så irriterende, at de alltid må være i veien for meg og mine.
Jeg skal være den første som innrømmer at jeg også liker å kjøre noe fortere privat enn det jeg gjør i jobbsammenheng. Og ja, jeg har også blitt frustrert skuteren plutselig dukker opp like foran meg akkurat der jeg ligger i en skikkelig deilig cruisefart et langt turfølge med flagg.

Men, istedenfor å irritere meg, blir jeg nå glad. Glad for at alle disse mennesker har valgt Svalbard som sitt reisemål. De har gledet seg i mange måneder og noen i flere år for å komme hit. De har planlagt, kjøpt inn utstyr, gledet seg og gått med store forventinger om bord på flyet for å reise hit. Turene dem har booket er ofte nøye planlagt, og veldig mange av dem har aldri vært på en skuter før. Så da står de, klare for avgang og ser på oss guider med store forventningsfulle øyer og regner med at vi tar dem trygt fram og tilbake. Og det er et ønske vi svært gjerne vil oppfylle. Men det innebærer at vi har et godt samarbeid med de lokale i løypene hvor alle tar hensyn til hverandre og ikke presser fram livsfarlige situasjoner. Er det noen som har tenkt på hva som skjer når en kjører forbi i høy fart og gjesten skvetter til.

I en tid der gruvedriften er på randen av et økonomisk sammenbrudd, er vi her på våre lille øy avhengig av andre inntektskilder. Det er nemlig disse som er med på å betale våre lønninger og sørger for at vi fortsatt kan være her. Vi ønsker å styrke turismen slik at vi har et nytt levegrunnlag nå der gruvedriften er på vei til å forsvinne. Det jobbes mye med dette og alle vi innenfor næringen prøver å gjøre vårt beste for at gjestene skal få et fint opphold og ønsker å komme tilbake. Vi ønsker at de skal sette seg på flyet igjen med et smil rundt munnen, og drømmerseg bort i de fine opplevelsene de har hatt.

Jeg tenker at vi alle burde dra i samme retning. Tiden har endret seg, vi er ikke aleine i løypene lengre. Det finnes mange flere scootere med sterkere motorer og farten øker mer og mer. Så ta mitt ord om jeg sier at vi guider ikke går bevist inn for å ødelegge din tur. Men vi jobber veldig hard for å vise fram denne fantastiske øy, de fantastiske mennesker som lever her og den flotte naturen. Vi jobber hver dag for å skape et smil rundt munnen hos våre gjester, og skape en opplevelse de sent vil glemme.

Så kjære alle sammen, kan vi finne en måte å eksistere ved siden av hverandre? Kan vi heller bli glad når vi ser alle de mennesker som har valgt Svalbard som sitt reisemål? Kan vi se positive ringvirkninger av de grupper vi møter? Den økte omsetningen og at gjestene legger igjen penger her i byen og dermed skaper arbeidsplasser og inntekt til oss alle?

Så neste gang dere møter oss plagsomme guider med våre irriterende skutergjester ta og smil. Nyt heller naturen et par minutter ekstra, ikke stress når du kjører forbi og les situasjonen. Ikke skap trafikkfarlige situasjoner bare for å ankomme målet fire minutter før oss. Da kommer det å bli en flott vinter 2016.

Med ønske om en flott tursesong, side om side både på skuter, med hundeslede, på ski eller til fots.
Doreen Lampe
guide, Spitzbergen Adventures AS
Irriterende gjester og plagsomme guider

Nøkkelord

Siste nytt i Leserinnlegg

Hallvard Holm gjør rett i å kritisere  - men det er god kvalitet på guidene

Ronny Brunvoll kommer Hallvard Holm i møte i kritikken av turistguidene i Longyearbyen, men hevder allikevel at kvaliteten jevnt over er god. Turistnæringen arbeider kontinuerlig med god opplæring av sine ansatte.

UNIKT, TRYGT OG  SKAPENDE - FOR ANDRE ENN LOKALSTYRE SELV ?

Leserinnlegg: Lokalstyres avslag av søknad om bygging av flytebrygge på Hotellneset, hemmer næringsutviklingen.

Else Christie  Kielland – Kunstner i mellomkrigstidens Svalbard

Leserinnlegg: Else Christie Kielland hadde flere kunstneropphold i Longyearbyen på 30-tallet. Hun ønsket seg stadig tilbake til øya hvor hun hentet inspirasjon til sin kunst.

Longyearbyen  – et historieløst samfunn

Leserinnlegg: Hallvard Holm oppfordrer turistnæringen til grundigere opplæring av guidene på øya.

Retten til å dø på Svalbard

Leserinnlegg: Leif Magne Helgesen knuser noen av mytene som eksisterer om livet på Svalbard.

Møte i Arktisk forening

Leserbrev: Søndag 16. oktober inviterte Arktisk forening til ei markering i forbindelse med at Store Norske er 100 år.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!