Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ingeniør Holtes vei

Ingeniør Holtes vei

Tekst:

Publisert:

Det var nå engang slik her på øya at gjorde du et kukstøkke, ja, da fikk du fort et klengenavn. Og i noen tilfeller behøvde du ikke gjøre noe som helst, men bare være deg sjøl. Og det er faktisk mange som blir husket for akkurat det, at de ikke gjorde noe som helst. Året rundt.

Av de som fikk klengenavn var for eksempel Louis Nielsen så forbanna fordi han ikke opparbeidet seg et klengenavn mens han jobba i gruva, at han fant på sitt eget, «Hiawatha». Og det ble respektert. Og ikke minst brukt. Selv den dag i dag. «Kommer-og-går» fikk navnet fordi han gjorde akkurat det. Veldig ofte. En annen var «Porno», som fikk sitt navn på grunn av sine legendariske filmfremvisninger av dårlige voksenfilmer, som i dag antagelig hadde blitt stoppet av Mattilsynet. Filmene ble vist med 8 mm filmfremviser i mørketiden på naboens husvegg.

Men så var det Holte da. Holte er jo ei trivelig dame med et klokt hode og ellers skrudd sammen helt riktig, og jobber som ingeniør i Bydrift med ansvar for vei, vann og avløp. Og det er det med vei som setter meg litt ut. For utenfor mitt kontorvindu, rett foran hovedinngangen til min arbeidsplass hos JM Hansen, har det til min store forskrekkelse kommet en nesten én meter høy vei. En vei som stenger JM Hansen inne og umuliggjør på mange måter det å være en produksjons­bedrift med kabelvogner, lift, biler og tilhengere. Min ellers greie hverdag ble jo ikke bedre da min øverste sjef og eier var på besøk fra hovedkontoret i Tromsø og fikk live-oppdatering av veiens fremdrift. Hun, for det er en meget bestemt hun, lurte på hvor i Herrens navn jeg hadde vært, eller ikke vært, som ikke hadde protestert på veien. Hadde jeg flytta inn i kjemikalierommet?

Men jeg hadde jo protestert skriftlig til Bydrift for lenge siden. Men da i mot at den eksisterende veien etter ønske fra Leonhard Nilsen & Sønner skulle stenges med en bom borte ved dem. Ingen i denne verden hadde sagt, trodd eller spådd at veien skulle løftes nesten én meter opp i været.

Ifølge tidligere vedtak og planer skulle veien opprinnelig svinge ned ved Svalbard Auto. Men da Svalbard Auto bygget ut, forsvant muligheten til dette. Og bare sånn plutselig kommer da altså det jeg for alltid vil kalle Ingeniør Holtes vei. I godt selskap med Hilmar Rekstens vei. For det skal de ha både Reksten og Holte: De gjorde da noe, men den sitter langt inne. Og da er det ennå ikke blitt vinter. Med snø og brøyting.

Torfinn Hjalmar Johansen
Longyearbyen

Nøkkelord

Siste nytt i Leserinnlegg

Er det virkelig skadelig å ikke være fysisk aktiv?

Delplan for idrett og fysisk aktivitet, 2013 – 2023 (Planforslag 2013, Longyearbyen lokalstyre). Dokumentet inneholder en hel del fornuftige planer. Men blir disse planene omsatt til handling? Eller er det velmente ambisjoner uten praktiske tiltak?

Fremmed fugl

«Det var ingen god mottagelse den fikk, flyktningen, som kom til Svalbard etter en lang ferd mot nord.»

De første flyvningene til Longyearbyen

Passasjerfly til Svalbard på 1960-tallet: Flymeteorologiske forutsetninger.

Store Norske - samfunnsbygger og kulturbærer i 100 år

Store Norske jubilerer i år. Mye har skjedd siden Store Norske overtok gruveselskapet til J. M. Longyear.

«Uklarheter om hvem som eventuelt skulle ha sikret Lia ved skredforebygginger eller ha organisert overvåking og varsling av skredfare kan tyde på at ingen instans så langt har vært rettslig garantist med derav følgende plikter».

En reise mot Ultima Thule

Som et Ultima Thule ligger de der med sine hemmeligheter og myter.Vi snakker om brefrontene – bortenfor grensen av den kjente verden.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!