Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ingen vet hvor flybussen stopper

Ingen vet hvor flybussen stopper

Tekst:

Publisert:

Jeg har i flere år ansett flybussen for å være et godt og pålitelig alternativ når jeg skulle ut og reise, og dermed måtte ha transport til flyplassen.

I løpet av vinteren 2013 har imidlertid flybussen lagt om ruta si for å plukke opp/levere eventuelle passasjerer ved Svalbard Hotell nedenfor Kroa.

Nå vet ikke jeg hvem som har bestemt dette: Om det er busselskapet, næringslivet, byråkrater eller lokalpolitikere, men det kan ikke være mange meterne forskjell om turistene går til høyre eller venstre når de kommer ned trappa på Svalbard Hotell. Det som er poenget, er at vi som bor fra Vei 222 til Vei 226 er blitt litt akterutseilt i forbindelse med flybussen. En ting er at vi må kjøre rundtur opp til Nybyen når vi tar bussen fra flyplassen og inn til byen, men det er verre når man skal andre veien.

Mandag 10. juni fulgte jeg med i vinduet for å sjekke at flybussen virkelig svingte oppom Vei 222 og så videre. Og det gjorde den. Tirsdag 11. juni gikk jeg ned til veien og stilte meg opp i krysset nedenfor Perleporten for å vente på flybussen. Bussen kom ned fra Funken helt presis, men svingte ikke opp mot Vei 222. Den kom derimot opp til Hilmar Rekstens vei nede ved Kroa. Jeg tenkte da at den kom en ekstra runde for å dekke opp Vei 226 til Vei 222, men der tok jeg feil. Det siste jeg så av den, var bakenden på tur ned mot Polarhotellet Radisson Blu.

Heldigvis lot det seg gjøre å bestille taxi på kort varsel denne dagen, og flyplassen ble ankommet i god tid før flyavgang.

Har imidlertid blitt advart mot akkurat dette med flybussen av flere av mine venner og arbeidskollegaer som bor i området Vei 226 til Vei 222. Men sta som jeg er, så måtte jeg jo oppleve det selv for å kunne forstå det.

Men når dette er sagt, så må flybussen for min del kjøre hvor den vil. Så lenge det finnes drosjer i Longyearbyen, vil jeg heretter bruke disse til flyplassen. De er i hvert fall forutsigbare.

Roger Svinsaas
Longyearbyen

Siste nytt i Leserinnlegg

Er det virkelig skadelig å ikke være fysisk aktiv?

Delplan for idrett og fysisk aktivitet, 2013 – 2023 (Planforslag 2013, Longyearbyen lokalstyre). Dokumentet inneholder en hel del fornuftige planer. Men blir disse planene omsatt til handling? Eller er det velmente ambisjoner uten praktiske tiltak?

Fremmed fugl

«Det var ingen god mottagelse den fikk, flyktningen, som kom til Svalbard etter en lang ferd mot nord.»

De første flyvningene til Longyearbyen

Passasjerfly til Svalbard på 1960-tallet: Flymeteorologiske forutsetninger.

Store Norske - samfunnsbygger og kulturbærer i 100 år

Store Norske jubilerer i år. Mye har skjedd siden Store Norske overtok gruveselskapet til J. M. Longyear.

«Uklarheter om hvem som eventuelt skulle ha sikret Lia ved skredforebygginger eller ha organisert overvåking og varsling av skredfare kan tyde på at ingen instans så langt har vært rettslig garantist med derav følgende plikter».

En reise mot Ultima Thule

Som et Ultima Thule ligger de der med sine hemmeligheter og myter.Vi snakker om brefrontene – bortenfor grensen av den kjente verden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!