Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Havne(u)vesenet

Debatt om losbåt: Kystverket ønsker at Longyearbyen havn skal stille med losbåt og selge tjenester til dem. Leserbrevforfatter Jon Sandmo er skeptisk. FOTO: Faksimile: sP 4. januar 2013

Havne(u)vesenet

Havne(u)vesenet

Tekst:

Publisert:

Brukerne av havnefasilitetene i Longyearbyen kan normalt deles opp i bare noen få grupper, og i tillegg til at trafikken over havna er sesongbetont, kan den heller ikke sammenliknes med tilsvarende havner av samme størrelse på fastlandet.

Desidert mest liggetid ved kai i ses­ongen (februar/mars-oktober) har «Nordsyssel», sannsynligvis fulgt av «Nordbjørn» og «Green Reefer»-båtene. Kortere opphold har andre, mer sporadiske fraktbåter, Kystvakta og et fåtall kullbåter.

Cruisebåter og forskningsskip utgjør et nesten daglig innslag på havna i en kort, men hektisk sommersesong, men med svært kort liggetid og dels oppankring på «bayen», er disse mer et praktisk problem da de blokkerer for annen adgang og binder resurser til vann og drivstoff.

De mindre, lokale turbåtoperatørene blir stort sett henvist til flytebrygger utenfor hovedanlegget, og tilreisende private båter blir, og ofte svært bryskt, henvist til ankringsplasser og landstigning på stranda.

Ser man på helheten i havneaktiviteten, er det ikke tvil om at Longyearbyen lokalstyre (LL), annen lokal forvaltning og saker som angår lokaladministrasjonen utgjør en liten, nærmest ubetydelig del av denne.
Staten, ved «Nordsyssel», private næring­sdrivende, (LNS, Coop, VVS, Store Norske og så videre) utgjør den altoverveiende del av inntekter og kostnader over havnen.

Inntekter til LL i form av avgifter ved anløp, los, vann og servicefunksjoner(?) utgjør sikkert en viktig nok post, men på langt nær hva man er forespeilet av utgifter ved en større havneutbygging.

De mer eller mindre tøvete nye forskrifter om losplikt, sikkerhetssoner, byråkrati og overbemanning vil på sitt beste gi en marginal inntekt til fellesskapet. Hvem betaler losene på fastlandet? Skal Longyearbyen havn i så fall være i en særstilling?

Konsekvenslista og Høyre har et sunt skeptisk syn og en riktig visjon når det gjelder fremtidig havneutbygging, og LL må snart lære seg å si nei til flere høytflygende prosjekter og planer. Store planer og store kostnader er for store, rike gutter (les: staten og næringslivet). Små og gjennomførbare oppgaver er for små fattige «kommuner».

Jeg er ellers svært imponert over havnesjefens uniform. Den overgår det meste jeg har sett av gull og striper på sjøkapteiner og havnesjefer på fastlandet.

Jon Sandmo
tidligere lokalpolitiker

Nøkkelord

Siste nytt i Leserinnlegg

Er det virkelig skadelig å ikke være fysisk aktiv?

Delplan for idrett og fysisk aktivitet, 2013 – 2023 (Planforslag 2013, Longyearbyen lokalstyre). Dokumentet inneholder en hel del fornuftige planer. Men blir disse planene omsatt til handling? Eller er det velmente ambisjoner uten praktiske tiltak?

Fremmed fugl

«Det var ingen god mottagelse den fikk, flyktningen, som kom til Svalbard etter en lang ferd mot nord.»

De første flyvningene til Longyearbyen

Passasjerfly til Svalbard på 1960-tallet: Flymeteorologiske forutsetninger.

Store Norske - samfunnsbygger og kulturbærer i 100 år

Store Norske jubilerer i år. Mye har skjedd siden Store Norske overtok gruveselskapet til J. M. Longyear.

«Uklarheter om hvem som eventuelt skulle ha sikret Lia ved skredforebygginger eller ha organisert overvåking og varsling av skredfare kan tyde på at ingen instans så langt har vært rettslig garantist med derav følgende plikter».

En reise mot Ultima Thule

Som et Ultima Thule ligger de der med sine hemmeligheter og myter.Vi snakker om brefrontene – bortenfor grensen av den kjente verden.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!