Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Gode posttjenester

"Ved full liberalisering av brevposten, risikerer vi en konkurranse som vil tvinge frem dårligere posttjenester for folk og næringsliv, spesielt i distriktene."

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.05.2014 kl 14:47

En viktig del av norsk politikk har vært at man skal ta hele vårt langstrakte land i bruk. En forutsetning for dette er selvfølgelig god infrastruktur, blant annet posttjenester som er like, enten man bor i Longyearbyen, Tromsø, Stjørdal eller på Majorstua. Enhetsportoen (samme porto over hele landet) har vært en bærebjelke for å sikre nettopp dette viktige distriktspolitiske virkemiddelet.

Statsråd Vidar Helgesen (H) er bestemt på at posten skal liberaliseres. Fri konkurranse og EUs tredje postdirektiv skal innføres, koste hva det koste vil. Til tross for at han har flertallet av det norske folk og nær sagt hele Distrikts-Norge, inkludert flertallet av landets ordførere og lokalpolitikere, mot seg. Utviklingen i land som har åpnet for konkurranse viser at liberalisering er feilslått politikk. Tenk deg for eksempel Nederland, med tre ganger flere innbyggere enn Norge og et areal som er mindre enn noen av våre fylker, klarer ikke å opprettholde fungerende posttjenester. Resultatet av noen år med fri konkurranse.

Ved full liberalisering av brevposten, risikerer vi en konkurranse som vil tvinge frem dårligere posttjenester for folk og næringsliv, spesielt i distriktene. Konkurransen vil kun komme i de tettest befolkede områdene av Norge, og det betyr i realiteten i Oslo-området. Der bor halvparten av befolkningen og det er der postdistribusjon er lønnsom. Taperne blir dermed de som er avhengige av gode og forutsigbare posttjenester utenfor dette området.

Til og med EU selv tviler. Nylig har EU-kommisjonen lagt fram en rapport som konkluderer med at både posttjenestene og arbeidstakernes rettigheter er svekket av liberaliseringen. Her hjemme har Tidligvarslingsutvalget i Utenriksdepartementet advart den norske regjeringen mot utviklingen.

Høyre og Frp hevder ufortrødent at de vil sørge for gode posttjenester i hele landet ved å subsidiere den brevposten som er ulønnsom. Men hva er logikken i å innføre en konkurranse som vil føre til at staten, og til syvende og sist, skattebetalerne, du og jeg, sitter igjen med regninga?


Asle Ramfjord
Distriktstillitsvalgt, Postkom

Nøkkelord

Siste nytt i Leserinnlegg

Den blå time

Vi er inne i den fagreste tiden på året, men også den farligste. Det er viktig at vi ser hverandre og bryr oss slik at ingen isolerer seg og blir værende i mørket

Sverdrupbyen i brann

En kommentar til bildet av brenning av Sverdrupbyen (Historisk bilde, Svalbardposten 3. utgave, 20.01.2017).

Isbjørnens hegemoni

Berit Våtvik om Longyearbyens fremtid.

 
Svalbard kan bli starten på et nytt norsk energieventyr

Thorium-basert kjernekraft i kompakt småskala utførelse, er et alternativ som bør utredes for å dekke et fremtidig behov for kraft og varme på Svalbard.

Reisemålsutvikling i et grønt perspektiv

Visit Svalbard og medlemsbedriftene tar «grønn omstilling» på alvor, skriver reiselivssjef Ronny Brunvoll i dette innlegget.

Spitsbergen Travel blir til Hurtigruten Svalbard

Fra 1. januar 2017 endret Spitsbergen Travel navn til Hurtigruten Svalbard.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!