Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Galleri, kunsthall og gjesteprogram

Livskraftig: Forfatteren av innlegget håper etbleringen av Kunsthall Svalbard ikke går på bekostning av arbeidet til Galleri Svalbard. Her fra utstillingen til grafikeren Alexander Stub. FOTO: Eirik Palm

Leserinnlegg:

Galleri, kunsthall og gjesteprogram

"Spørsmålet mitt er da; Hva skal man da med en ny kunsthall og ikke minst et nytt gjesteprogram i regi av Nordnorsk kunstmuseum?"

Tekst:

Publisert:

I utgangspunktet så skulle man juble og være kjempeglad, men dessverre viser dette bare at det er for mye penger i systemet og at noen tenker kun å skape et ettermæle for å få etablert noe i sitt virke som lokalstyreleder. Nye hoder i lokalstyret, bør bety også nye tanker om økonomistyring også der.

Galleri Svalbard har nå eksistert i over 20 år, og har vist at det har livets rett. Longyearbyen kunst- og håndverkssenter har eksistert i snart 19 år, og har vist at også det har livets rett. Siden oppstarten av håndverksenteret i 1997, har det vært en mulighet for kunstnere å komme og bo til en rimelig penge på Svalbard, og la seg bli inspirert og kanskje stille ut i Galleri Svalbard i etterkant av oppholdet.

Se bildet større

Galleribestyrer John W. Olsen under en utstillingsåpning 17. mai 1998. FOTO: Steinar Ulrichsen

I 1997 ble det inngått avtaler med Norges kunstnerforbund om det såkalte Svalbard-stipendet. Dette var et stipend kunstnere kunne søke på for å få dekket et opphold på kunst- og håndverksenteret for å bli inspirert. Dette ble initiert av daværende administrerende direktør i Svalbard Næringsbygg, Thor Bendiksen. Senere ble dette inkludert i det ordinære stipendet, men det var likevel muligheter til å komme og benytte seg av tilbudet Galleri Svalbard kunne tilby.

På samme tid jobbet vi med å få til et samarbeid med NIFCA (Nordic Institutte of Contemperary Art) i Finland om den samme muligheten. Dette ble etter hvert en suksess som gjorde at flere internasjonale kunstnere kom til øya vår og fikk muligheten til bli inspirert, stille ut i Galleri Svalbard og ikke minst å synliggjøre kunsten fra Svalbard «world wide».

Hva som er skjedd etter at undertegnede forlot øya i 2007, vet jeg ikke, men dette var høyst oppegående muligheter for kunstnere å komme til Svalbard for å la seg bli inspirert.
I tillegg har man kunstnerhytta i Ny-Ålesund, hvor også kunstnere kan få opphold til en rimelig penge.

Spørsmålet mitt er da; Hva skal man da med en ny kunsthall og ikke minst et nytt gjesteprogram i regi av Nordnorsk kunstmuseum? Det må være et ønske om å realisere seg selv og sin egen institusjon. Dette er, hva jeg er blitt informert om, et samarbeid med tidligere lokalstyreleder og nåværende (avtroppende) administrerende direktør for Nordnorsk kunstmuseum.

Jeg håper Galleri Svalbard fortsatt oppebærer disse avtalene og viderefører det som ble bygget opp og etablert. Hva Nordnorsk kunstmuseum angår, så vet jeg ikke hva som tenkes derfra. Jeg håper Sparebank1 Nord-Norge, som er inne på tilskuddssiden, ser at dette er muligheter som eksisterer på Svalbard og bruker sine penger på en mer fornuftig måte, for eksempel investerer i allerede eksisterende system.

Måtte The Art of the ARcTic leve lenge slik at kunsten fra Svalbard blir gjort kjent over hele verden.

John W. Olsen
Galleribestyrer Galleri Svalbard 1995-2007

Siste nytt i Leserinnlegg

Er det virkelig skadelig å ikke være fysisk aktiv?

Delplan for idrett og fysisk aktivitet, 2013 – 2023 (Planforslag 2013, Longyearbyen lokalstyre). Dokumentet inneholder en hel del fornuftige planer. Men blir disse planene omsatt til handling? Eller er det velmente ambisjoner uten praktiske tiltak?

Fremmed fugl

«Det var ingen god mottagelse den fikk, flyktningen, som kom til Svalbard etter en lang ferd mot nord.»

De første flyvningene til Longyearbyen

Passasjerfly til Svalbard på 1960-tallet: Flymeteorologiske forutsetninger.

Store Norske - samfunnsbygger og kulturbærer i 100 år

Store Norske jubilerer i år. Mye har skjedd siden Store Norske overtok gruveselskapet til J. M. Longyear.

«Uklarheter om hvem som eventuelt skulle ha sikret Lia ved skredforebygginger eller ha organisert overvåking og varsling av skredfare kan tyde på at ingen instans så langt har vært rettslig garantist med derav følgende plikter».

En reise mot Ultima Thule

Som et Ultima Thule ligger de der med sine hemmeligheter og myter.Vi snakker om brefrontene – bortenfor grensen av den kjente verden.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!