Minneord om
Olaf Inge Rønning

Publisert: - Oppdatert: 11.04.2018 kl 10:36

Det var med vemod vi mottok meldingen om at Olaf Rønning er død, skriver Thor Bjørn Arlov og Gunnar Sand.

Hvor er mine containere?

Leserbrev:

Hvor er mine containere?

Publisert: - Oppdatert: 05.04.2018 kl 14:52

Freia er på leit etter sine konteinere som etter planen skulle vært levert til hennes tyske adresse i oktober i fjor.

Kapten Kenth Grankvist gick ur tiden, den 20. mars 2018

Minneord:

Kapten Kenth Grankvist gick ur tiden, den 20. mars 2018

Publisert:

Kenth var delägare och kapten på de svenska skeppet Origo, som varje sommar sedan tidigt 90-tal har gått i trafik på Svalbard. M/S Malmö och M/S Freja hörde också till hans isförstärkta flotta.

Kampen mot det onde i verden

Svalbardprestens påskebudskap:

Kampen mot det
onde i verden

Publisert: - Oppdatert: 02.04.2018 kl 09:50

Sokneprest Leif Magne Helgesen refser den tidligere Svalbardministeren for hennes angrep mot Arbeiderpartiet og volden i Gaza de siste dagene.

Til Svalbard-guidene

Leserbrev:

Til Svalbard-guidene

Publisert: - Oppdatert: 23.03.2018 kl 15:35

Takk til Svalbardposten og til Svalbard-guidene for å ta opp et svært viktig tema i lokalsamfunnets endringstid her nord.

Et velorganisert arbeidsliv er grunnlaget for familiesamfunnet

Leserbrev:

Et velorganisert arbeidsliv er grunnlaget for familiesamfunnet

Publisert:

Svalbardmeldingen er spesielt tydelig hva reiseliv angår, og næringen gis et betydelig rom for utvikling og ekspansjon i forhold til andre næringer.

UHU som barnehage?

Leserinnlegg:

UHU som barnehage?

Publisert: - Oppdatert: 19.03.2018 kl 15:05

Tirsdag skal politikerne behandle sak om UHU skal gjøres om til barnehage. Ungdommene er imot.

Kull og CO2 er ikke farlig!

Leserinnlegg:

Kull og CO2
er ikke farlig!

Publisert: - Oppdatert: 14.03.2018 kl 14:32

«Jeg mener beslutningen om lukning av Svea er ufornuftig».

Åpning av Solfestuka 2018

Leserinnlegg:

Åpning av Solfestuka 2018

Publisert: - Oppdatert: 19.03.2018 kl 08:20

Longyearbyen lokalstyre produserer en rekke arrangementer gjennom et år – der de største arrangementene er Solfestuka, KunstPause Svalbard og fra i fjor også Longyearbyen litteraturfestival.

Leserinnlegg:

Hva skjer når
Sveagruva stenges?

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:54

Freia om Sveagruvas skjebne.

Økonomisk vekst mot økologisk bereevne?

Leserinnlegg:

Økonomisk vekst mot
økologisk bereevne?

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:55

Lesarbrevet av Berit Våtvik (Svalbardposten 22. februar 2018) reiser spørsmål.

Vi har en plan

Leserinnlegg:

Vi har en plan

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:56

Svalbardposten påstår 22. februar at regjeringen ikke har noen plan for Svea. Det stemmer ikke.

Heller utvikling enn innviklet avvikling

Leserinnlegg:

Heller utvikling enn
innviklet avvikling

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:57

En seks uker gammel næringsminister har besøkt oss og Svalbardposten oppsummerer på forsiden at han har ingen plan.

Et stort stykke Norge

Leserinnlegg:

Et stort stykke Norge

Publisert: - Oppdatert: 02.03.2018 kl 09:13

«Svalbard er et testvindu og et forbilde for den omstillingen hele Norge er midt oppe i», skriver næringsministeren i dette innlegget.

Funken Longyearbyen  - et sted som har mistet sjelen

Leserinnlegg:

Funken Longyearbyen - et sted som har mistet sjelen

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 14:13

«Intensjonene har kanskje vært de aller beste, men etter min mening har man slått barnet ut med badevannet», skriver Peter J. Brugmans.

Kjære Sylvi Listhaug

Leserinnlegg:

Kjære Sylvi Listhaug

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 11:21

Skal Svalbard bli arktis sitt svar på Kanariøyene?, spør Britt og Øivind Lundh i dette innlegget.

Er dagens utvikling framtidsrettet?

Leserinnlegg:

Er dagens utvikling framtidsrettet?

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 11:21

Vår sivilisasjon går på fossilt brensel. Vi må avkarboniseres. Forskere har opplyst oss om de forferdeligste konsekvenser om vi ikke tar affære.

Stengte veier

Leserinnlegg:

Stengte veier

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 11:22

Sokneprest Leif Magne Helgesen om trygghet i mørketiden.

Menneske eller automat på Hopen?

Menneske eller
automat på Hopen?

Publisert: - Oppdatert: 07.02.2018 kl 14:30

Automatisering vil svekke tryggleiken, meiner innsendaren av innlegget.

Lysforurensning – enda en kilde til bekymring

Lysforurensning – enda
en kilde til bekymring

Publisert: - Oppdatert: 01.02.2018 kl 13:55

For organismer som er aktive i mørket, enten om natten på sørlige breddegrader eller i polarnatten lenger mot nord, kan kunstig lys faktisk være til stor ulempe.

La Van Mijenfjorden være

La Van Mijenfjorden være

Publisert: - Oppdatert: 24.01.2018 kl 13:35

Flere ganger har vi sett isbjørn med unger i kikkerten fra hytta, som reiser seg og løper bort, tydelig stresset av turistfølger som kjører på isen inn mot Paulabreen.

Plass til to butikker?

Plass til to butikker?

Publisert: - Oppdatert: 10.01.2018 kl 16:53

Svalbardbutikkens förslag om byscene och – inte minst – Svalbardpostens senaste Gallup aktualiserar frågan om Rema 1000. Många tycks vilja ha två matbutiker i Longyearbyen. Varför?

Gruvedrift og julebord

Gruvedrift og julebord

Publisert: - Oppdatert: 20.12.2017 kl 14:09

Råvarene er elendige og maten smaker dårlig. Dyrt ble det og, faktisk litt dyrere enn det første julebordet. Det verste er at det kanskje forurenser mer også.

Avvikling av gruvedrifta

Avvikling av gruvedrifta

Publisert:

Jeg er skuffet over Arbeiderpartiet sin behandling av denne saken. Ap skal være arbeidernes parti og stå på for opprettholdelse av arbeidsplasser.

Frivillig eller kommersielt?

Frivillig eller kommersielt?

Publisert:

Leserinnlegg om korkpengeutdelingen.

ANNONSE
Annonse