Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Verdifullt besøk

 

Verdifullt besøk

Sannheten er at de fleste turistene sannsynligvis befinner seg i villmarka i samme øyeblikk som de går ut av 737-eren etter landing.

Tekst:

Publisert:

Når sesongen starter og det første cruiseskipet legger til kai i midten av juni, markerer det også starten på siste sesongen med anløp i Ny-Ålesund og Magdalenefjorden, nordvest på øya. Turen til verdens nordligste bosetning og videre inn i Magdalenefjorden skal være spektakulær og et minne for livet når forholdene ligger til rette for det. Dette har vært indrefileten i Svalbard-besøket for cruiseturistene som har tatt turen nord for 78 grader. Jeg har ikke vært der selv, ennå, men har ingen vanskeligheter med å tro at det må være tvers igjennom fantastisk. Det er imidlertid mange fantastske steder for en som er relativt fersk på øya. Sannsynligvis er det også slik for turister som aldri har satt sine føtter her før. Slikt er lett å glemme, når bekymringene for cruisefarten framover tar overhånd.

Nylig hadde vi en uformell undersøkelse i Svalbardposten om konsekvensen av tungoljeforbudet som trår i kraft med full tyngde på Svalbard fra 1. januar 2015. Forbudet innebærer at cruiseskip som fyrer med tungolje – og det er de aller fleste – ikke lenger har lov til å gå andre steder enn inn Isfjorden. Over 60 proent av de spurte tror cruiseturismen vil stupe, eller i det minste gå merkbart ned. Kanskje har de rett, men samtidig er det potensielt like spektakulært inne i Isfjordbassenget med bifjordene, fjellformasjoner og isbreer. I oktober i fjor varslet rederiet MSC Cruises at det vurderte å kutte ut anløp på Svalbard på grunn av tungoljeforbudet. Nå viser det seg at det samme rederiet trolig setter inn et av sine aller største cruiseskip til Svalbard neste sesong. Skipet er ifølge registeret 30 meter lengre enn verden største gasstanker og mer enn tredobler antallet mennesker i Longyearbyen i løpet av de timene det skal ligge her.

Da gjelder det for butikker og reiselivsbedriftene å gjøre hjemmeleksa si, for her er det inntekter å hente. Cruiseskipet «Costa Pacifica» som er noe mindre, omsetter for rundt en kvart million kroner på havna. I tillegg kommer 150 kroner for hver passasjer til Svalbards Miljøvernfond. Men det bør ikke stoppe her, næringslivet bør være sultne og sørge for aktiviteter, opplevelser og hyggelige handler. Selv om cruisetrafikken skulle vise seg å gå litt ned er det likevel mye å hente med litt oppfinnsomhet. Dersom det går slik organisasjonen Cruise Northern Norway & Svalbard (CNNS) tror med de kommende snuhavnene, kan cruiseskipene til og med bli nødt til å seile til Svalbard eller Russland på grunn av lovverk. CNNS er forpliktet til å være optimiter, men sannsynligheten er stor for at det har noe for seg.

Jeg leste en interessant eksemplifisering nylig. Poenget her var at guidene trekker turistene med seg lengre og lengre vekk for å oppleve villmark. Årsaken er at guiden kjeder seg eller tror det må være slik. Sannheten er imidlertid at de fleste turistene sannsynligvis befinner seg i villmarka i samme øyeblikk som de går ut av 737-eren til SAS eller Norwegian etter landing. Trolig er det også slik at de fleste cruiseturistene aldri har vært her før og har en like stor opplevelse i Isfjorden som de som har vært i Magdalenefjorden.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Gratulerer

Store Norske har betydd mye for mange.

Klarere retning

Nå må det settes fart i det videre arbeidet.

Ikke prioritert nok en gang

Det er en stor jobb å prioritere hva som er riktig pengebruk.

Været gjør  noe med oss

Selv om dette har vært en hendelse vi helst skulle vært foruten, så har det vært en læringssituasjon som kan være nyttig.

Ble hørt

Om de konkluderer med at noen skal straffes eller ikke er det uansett viktig at etterforskningen gir flere svar.

Svikter byen

Sysselmannen, lokalstyre og sykehuset i Longyearbyen har ikke vært informert under prosessen. Dette er sterkt beklagelig. Den 14. november samles direktørene i de regionale helseforetakene for å beslutte fremtidig ambulansefly-struktur.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!