Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tilgjengeligheten

 

Tilgjengeligheten

Gjør reiselivet jobben sin, styrker det i sin tur grunnlaget for et godt flytilbud og fortsatt konkurranse.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.03.2014 kl 09:43

Reiselivet på Svalbard jubler. Og med god grunn, for veksten det siste året har vært stor, og større enn i landet for øvrig. I forrige utgave av Svalbardposten fortalte reiselivsaktører om en mangedobling. Svalbard Husky stikker nok fingeren litt i lufta når selskapet melder om en tidobling, men det er ingen tvil om at det har skjedd merkbare endringer siden i fjor. Paraplyorganisasjonen Svalbard Reiseliv opplyser at overnattingbedriftene har hatt en økning i belegget på 37 prosent bare i januar, og reiselivssjefen lurer på om Svalbard rett og slett har blitt trendy.

Det har i hvert fall blitt adskillig enklere og billigere å komme seg hit. Det er nemlig rimelig å tenke seg at det går et tidsskille en gang etter febuar 2013, da Norwegian gjenopptok flyvningene på Svalbard. Dermed har vi igjen en situasjon med flere avganger, men ikke minst konkurranse om passasjerene, som i sin tur presser prisene til et nivå som gjør en tur til Arktis overkommelig for de fleste lommebøker. Dette, sammen med utallige reportasjer og dokumentarfilmer, har antakelig skapt stor interesse og gjort Svalbard til et sted «alle» snakker om. Når reisen også er innenfor økonomisk rekkevidde, og reiselivsoperatører kjører kampanjer, blir valget enkelt. Summen er at Svalbard aldri har vært nærmere i fysisk og mental forstand.

Nå er bruk av prosenter i statistikk relativ fordi de har ulikt utgangspunkt. Det er på det rene at belegget har vært forholdsvis lavt, og ikke minst i møketidssesongen. Fakta er imidlertid at det kommer flere turister og andre tilreisende, og at hotellene har økt belegget med en tredel siden i fjor. Reiselivet jobber sannsynligvis godt og målrettet, og paraplyorganisasjonen har helt klart et poeng i at Svalbard er i ferd med å lykkes med reiselivet. Men reiselivsnæringen er helt og holdent avhengig av god adkomst. Uten den kan man markedføre seg til kassa er tom. Det viser igjen poenget med hvor avgjørende det er med konkurranse og tilgjengelighet blant transportørene, herunder SAS og Norwegian.

Reiselivsnæringen er av Regjeringen utpekt som en av de tre offisielle pillarene i Svalbard-samfunnet. Det er således også viktig for flere enn næringen selv at den lykkes. Men det er reiselivet som må være framoverbøyd og konstant på jakt etter forbedring og gode ambassadører. Gjør den jobben sin, betyr det i sin tur at enda flere vil oppleve verdens nordligste bosetninger i isbjørnens rike. Det styrker i sin tur grunnlaget for transportørene til å fortsette konkurransen, noe som er – for å bruke den utslitte frasen – en vinn-vinn-situasjon. Det virkelig interessante i statistikken er at mørketiden er i ferd med å oppdages også her nord.

Sannsynligheten for at vi kommer til å se en økt tilstrømming av turister og andre gjester, slik vi har gjort i Nord-Norge, er stor. Det er ikke lenge siden Hurtiguten ASA oppdaget at mørketid og nordlys langs norskekysten var særdeles salgbar vare. Og Hurtigruten eier som kjent det største reiselivskonsernet på Svalbard.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Jubilerer med storfeiring

Sykehuset har både før og nå stor betydning for de som bor eller besøker byen. Det betyr trygghet for egen og andres helse.

Ut av dvalen

Det er få eller ingen små lokalsamfunn på størrelse med denne byen som kan vise til en slik lang liste med kultur- og sportsarrangement gjennom året.

Må ta lærdom

De to timene ute på havet i en båt som tok inn vann opplevdes som veldig dramatisk for de som var med, dette skulle aldri ha skjedd.

 
Kina ser mot Svalbard

Kinas posisjonering i nordområdene og Arktis er en utvikling som Norge bør følge våkent med på og ivareta sine interesser.

Bjørnen sover Ikke

I ettertid må vi være veldig glad for at isbjørnbinna og de to ungene møtte på en erfaren bjørnekjenner som selv ordnet opp og jaget bjørnene ut av boligområdet.

Sunt med mer konkurranse

«En konkurrerende matbutikk vil være positivt for forbrukerne»

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!