Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Tilgjengeligheten

 

Tilgjengeligheten

Gjør reiselivet jobben sin, styrker det i sin tur grunnlaget for et godt flytilbud og fortsatt konkurranse.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.03.2014 kl 09:43

Reiselivet på Svalbard jubler. Og med god grunn, for veksten det siste året har vært stor, og større enn i landet for øvrig. I forrige utgave av Svalbardposten fortalte reiselivsaktører om en mangedobling. Svalbard Husky stikker nok fingeren litt i lufta når selskapet melder om en tidobling, men det er ingen tvil om at det har skjedd merkbare endringer siden i fjor. Paraplyorganisasjonen Svalbard Reiseliv opplyser at overnattingbedriftene har hatt en økning i belegget på 37 prosent bare i januar, og reiselivssjefen lurer på om Svalbard rett og slett har blitt trendy.

Det har i hvert fall blitt adskillig enklere og billigere å komme seg hit. Det er nemlig rimelig å tenke seg at det går et tidsskille en gang etter febuar 2013, da Norwegian gjenopptok flyvningene på Svalbard. Dermed har vi igjen en situasjon med flere avganger, men ikke minst konkurranse om passasjerene, som i sin tur presser prisene til et nivå som gjør en tur til Arktis overkommelig for de fleste lommebøker. Dette, sammen med utallige reportasjer og dokumentarfilmer, har antakelig skapt stor interesse og gjort Svalbard til et sted «alle» snakker om. Når reisen også er innenfor økonomisk rekkevidde, og reiselivsoperatører kjører kampanjer, blir valget enkelt. Summen er at Svalbard aldri har vært nærmere i fysisk og mental forstand.

Nå er bruk av prosenter i statistikk relativ fordi de har ulikt utgangspunkt. Det er på det rene at belegget har vært forholdsvis lavt, og ikke minst i møketidssesongen. Fakta er imidlertid at det kommer flere turister og andre tilreisende, og at hotellene har økt belegget med en tredel siden i fjor. Reiselivet jobber sannsynligvis godt og målrettet, og paraplyorganisasjonen har helt klart et poeng i at Svalbard er i ferd med å lykkes med reiselivet. Men reiselivsnæringen er helt og holdent avhengig av god adkomst. Uten den kan man markedføre seg til kassa er tom. Det viser igjen poenget med hvor avgjørende det er med konkurranse og tilgjengelighet blant transportørene, herunder SAS og Norwegian.

Reiselivsnæringen er av Regjeringen utpekt som en av de tre offisielle pillarene i Svalbard-samfunnet. Det er således også viktig for flere enn næringen selv at den lykkes. Men det er reiselivet som må være framoverbøyd og konstant på jakt etter forbedring og gode ambassadører. Gjør den jobben sin, betyr det i sin tur at enda flere vil oppleve verdens nordligste bosetninger i isbjørnens rike. Det styrker i sin tur grunnlaget for transportørene til å fortsette konkurransen, noe som er – for å bruke den utslitte frasen – en vinn-vinn-situasjon. Det virkelig interessante i statistikken er at mørketiden er i ferd med å oppdages også her nord.

Sannsynligheten for at vi kommer til å se en økt tilstrømming av turister og andre gjester, slik vi har gjort i Nord-Norge, er stor. Det er ikke lenge siden Hurtiguten ASA oppdaget at mørketid og nordlys langs norskekysten var særdeles salgbar vare. Og Hurtigruten eier som kjent det største reiselivskonsernet på Svalbard.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Viktig arena

Debatten må være basert på riktig fakta.

Erfaringsoverføring er viktig

Åremål kan være formålstjenlig i noen få maktposisjoner, men i hovedsak bør den avskaffes.

Må sikre lokal beredskap

Ukens lederartikkel i Svalbardposten.

Sekken full

Meldingen som legges fram bør være mer konkret på hva staten faktisk vil og kan bidra med.

Svalbardmelding på dagsorden

– Nå er det viktig at innbyggerne engasjerer seg

Folk og isbjørn

Sysselmannen må sørge for tiltak som gjør at konfliktnivået mellom isbjørn og mennesker blir lavest mulig.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!