Svikter byen

Sysselmannen, lokalstyre og sykehuset i Longyearbyen har ikke vært informert under prosessen. Dette er sterkt beklagelig. Den 14. november samles direktørene i de regionale helseforetakene for å beslutte fremtidig ambulansefly-struktur.

Publisert

I mai varslet Luftambulansetjenesten sin anskaffelse av to nye og robuste jetfly. Et av dem skulle stasjoneres i Tromsø, noe de mente ville bedre beredskapen for Svalbard med et «kvantesprang». Nå ser det ut som det ikke blir noe jetfly plassert i nord i det hele tatt. Sammenlignet med dagens propellfly har jetfly bedre lastekapasitet for utstyr, personell og pasienter. I tillegg har det betydelig raskere responstid og tåler mer ekstreme værforhold. Behovet for beredskap ble tydelig illustrert i forrige vinters tragiske skredulykke. Da måtte det tre propellfly til for å få opp tilstrekkelig personell og utstyr. Et jetfly ble i tillegg sendt fra Sverige. Sykehuset i Longyearbyen har bare en akuttberedskap ved større hendelser og er helt avhengig av rask assistanse fra fastlandet.

Årsaken til at helseledelsen nå snur og kutter det planlagte jetflyet i Tromsø med et pennestrøk er manglende økonomi og press fra finnmarkinger. En slik prioritering kan ikke aksepteres stilltiende. Sysselmannen, lokalstyre og sykehuset i Longyearbyen har ikke vært informert under prosessen. Dette er sterkt beklagelig. Den 14. november samles direktørene i de regionale helseforetakene for å beslutte fremtidig ambulansefly-struktur. Økt aktivitet på Svalbard er villet politikk. I Svalbardmeldingen legges det opp til mer turisme og forskning. I tillegg ser vi en økning i cruisetrafikken. Ekstreme værforhold og lange avstander til fastlandet gir lokalsamfunnet vårt ekstra store utfordringer. I rapporten som kom i etterkant av skredulykken, pekte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) på et endret risikobilde. DSB mener flere beredskapsressurser lokalt på Svalbard kan være en måte å møte de nye utfordringene ved økt aktivitet. Forebygging og bedre kapasitet på fastlandet til å raskt kunne bistå i krisesituasjoner er også vektlagt.

Et ambulanse-jetfly i Tromsø er et fornuftig svar på de umiddelbare utfordringene.Helse Nord har istedet valgt å lytte til innspill fra fagmiljøer i Finnmark og dropper jetfly i Tromsø. Et problem er at flere flyplasser i Finnmark har for korte rullebaner til å ta ned denne type jetfly. Men det vil uansett være propellfly og helikoptere tilgjengelig for finnmarkingene. I innstillingen som nå ligger på bordet blir jetflyet lagt til Oslo-gryta hvor avstandene tross alt er kortere og sykehusberedskapen er god. Det blir ikke lagt nok vekt på de unike geografiske og klimatiske utfordringene i nord – og da spesielt på Svalbard. Et spørsmål er om den statlige pengesekken skal være med på å begrense sikkerheten og beredskapen til folk i Longyearbyen. Svaret på det er nei.

Powered by Labrador CMS