Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Stor, større, størst

"MSC Splendida" til kai i Longyearbyen. FOTO: Geir Barstein

Stor, større, størst

"Når 2.000 turister inntar Longyearbyen sentrum på én gang har de i realiteten ikke sett byen."

Det ruvet i bybildet, cruiseskipet «Splendida», det besøkte Longyearbyen for første gang denne måneden. Med sine 333 meter fra hekk til baug og 18 dekk får skipet selv gasstankerne som frakter gass fra Melkøya i Finnmark og ut i verden, til å fortone seg som små. At kaia bare er noen og åtti meter og at avstanden mellom pullertene er vesentlig kortere enn skipet, gjør ikke besøket mindre imponerende. Fartøyet, som har kapasitet til 4.300 passasjerer og et mannskap på 1.300, kommer tilbake ikke mindre enn to ganger denne sommeren.

Kanskje gir det et innblikk i framtidas cruisefart til Svalbard: færre, men større skip med flere passasjerer ankommer Isfjorden. Slik har i hvert fall trenden vært de siste par årene. Det gir i så fall utfordringer for mottakelseskomiteen på land, for det nytter lite med store skip og mange mennesker om apparatet på land ikke makter å gi et tilbud. Turistmaskineriet har et begrenset tidsvindu å handle i, og tilbudet må være så godt at rederiet planlegger lengre liggetid. Når skipene blir av en slik størrelse, holder det ikke med noen timer ved kai i Longyearbyen. I hvert fall ikke med dagens logistikk og tilbud.

Utfordring nummer to er dermed å spre turistene

Nylig skrev vi om den nye Masterplanen for reiselivet på Svalbard. Reiselivssjefen slo i en oppfølgende kronikk fast at Svalbard ikke skal bli et sted for masseturisme. Det er et godt mål, for få – om noen – næringer sørger for så store miljøavtrykk som nettopp reiselivet. Dessuten er Svalbard avhengig av at de tilreisende opplever besøket her som tildels eksklusivt og svært annerledes. På den andre siden kommer tilretteleggingen for de tilreisende, og ikke minst aktiviteter som frister og er mulig å ta del i. Det kan godt hende sherpastier til fjelltoppene, fangststasjoner og opplevelsestilbud i Adventdalen og Bjørndalen er et godt bidrag til passasjerene om bord på «Splendida», men en stor del av de som reiser slik, har begrenset erfaring med å ta seg ut i naturen. Kunsten må være kombinasjonen av god tilrettelegging og autentisitet.

Utfordring nummer to er dermed å spre turistene, for når 2.000 turister inntar Longyearbyen sentrum på én gang har de i realiteten ikke sett byen. Den gode nyheten under det første besøket til gigantskipet, er at mange av passasjerene benyttet seg av dagsturtilbud til Barentsburg. Forhåpentligvis blir det mer vanlig.

Nøkkelord

Se bildet større

Eirik Palm, redaktør

Siste nytt i Leder

Viktig arena

Debatten må være basert på riktig fakta.

Erfaringsoverføring er viktig

Åremål kan være formålstjenlig i noen få maktposisjoner, men i hovedsak bør den avskaffes.

Må sikre lokal beredskap

Ukens lederartikkel i Svalbardposten.

Sekken full

Meldingen som legges fram bør være mer konkret på hva staten faktisk vil og kan bidra med.

Svalbardmelding på dagsorden

– Nå er det viktig at innbyggerne engasjerer seg

Folk og isbjørn

Sysselmannen må sørge for tiltak som gjør at konfliktnivået mellom isbjørn og mennesker blir lavest mulig.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!