På tide å få et selvstendig pol

Det er viktig å finne fram til løsninger som er minst mulig konkurransevridende.

Publisert

Striden om å ha egen inngang til Nordpolet er ikke ny. I 2010 fylte saken spaltene i Svalbardposten og var også oppe til politisk debatt uten at det ble en endring på ordningen den gangen. Nå er det på nytt blåst liv i saken i forbindelse med delplanarbeidet for sentrum.

Matvarebutikker som snuser på mulighetene til å starte opp i Longyearbyen hevder de ikke vil satse her så lenge Nordpolet er en del av Coop-butikken og har samme inngang. Eiendomssjefen i Amfikjeden mener det gir en uheldig konkurransemessig situasjon. Det har også flere av kjedene som har vurdert å etablere seg her gitt uttrykk for. Han avventer nå hva politikerne vil gjøre med saken.

Kampen om å få polutsalget til sin egen kommune eller til sitt kjøpesenter er et kjent stridstema om et offentlig gode mange steder. Så lenge det bare er én matbutikk i Longyearbyen, har det vært både praktisk og kostnadsbesparende å ha Nordpolet i samme lokalitetene som Coop. Med et befolkningsgrunnlag på litt over 2000 har det vært nødvendig med ordninger som ikke har vært fordyrende for selve driften.

Nordpolets styre argumenterte i 2010 med at hvis driftsutgiftene økte på grunn av flytting til egne lokaler så ville også andelen korkpenger, penger til kulturelle tiltak, bli redusert. Den politiske debatten stilnet og saken ble parkert etter det.

Å endre Nordpolet sin driftsform og få en egen inngang vil øke kostnadene når det gjelder utgifter til bemanning, men det må likevel kanskje til for at det statlige monopolselskapet Vinmonopolet, som eier Nordpolet, ikke skal bidra til en ordning som for mange andre forretningsdrivende føles urettferdig. Debatten er uansett viktig å ta opp igjen så lenge en monopolordning hindrer andre i å etablere tilsvarende utsalg.

Det er viktig at næringslivet kan utvikles videre med likest mulig konkurransevilkår. For forbrukerne og de som bor i Longyearbyen vil det helt klart være en fordel å ha mer enn en matbutikk, det vil skjerpe konkurransen om kundene. Det er viktig å finne fram til løsninger som er minst mulig konkurransevridende og til beste for alle som bor i byen.

Powered by Labrador CMS