Myte for fall

«Opplevelsene og inntrykket er det turistene som eier.»

Redaktør Eirik Palm.
Publisert

I juli var det omtrent så mange overnattinger på Svalbard som overnattingsstedene i det hele tatt hadde kapasitet til å ta seg av. Tallene fra Visit Svalbard, paraplyorganisasjonen for reiselivsbedriftene, omfatter alt fra hoteller til camping. Med et belegg på rundt 90 prosent har man i realiteten nådd taket. En annen oppløftende utvikling er at veksten i de øvrige sommermånedene fortsetter, om enn i noe mer beskjedent omfang. Innrapporteringen viser dessuten at september har vært bra, og at det ser mer positivt ut når mørketiden setter inn.

Tallene tar ikke for seg cruisenæringen, men gjelder folk som kommer med fly for å oppleve høy-Arktis. Lett tilgjengelighet er en viktig forutsetning for suksess, og det kreves ikke store kunnskaper for å forstå at flere flyavganger med to konkurrerende selskap og dermed lavere billettpriser, har gjort terskelen for å reise til Svalbard rekordlav. Kombinert med en pågående annonsekampanje fra Hurtigruten-eide Spitsbergen Travel, utfordres myten om at det koster skjorta og gjerne mer å besøke Svalbard. Vær sikker, dette kommer også det øvrige reiselivet til å trekke veksler på. Summen er dessuten at dette er en god indikasjon på at det er plass til flere aktører, som gjerne utfordrer hverandre.

De mørkeste månedene har tradisjonelt vært utfordringen, men med tilgjengelighet, iherdig markedsarbeid og et godt rykte, er målet om helårsturisme innen rekkevidde. Det siste må for øvrig de som driver med overnatting, opplevelser og butikker selv sørge for. Når reiselivssjef Ronny Brunvoll peker på at bedriftene må bli flinkere til å anbefale hverandre, har han helt rett. Bakgrunnen er innlegg som sto på trykk i Svalbardposten i sommer, hvor turister ikke var fornøyde. Det er imidlertid bare reiselivet selv som kan gjøre noe med det - ved å spille hverandre gode. For opplevelsene og inntrykket er det turistene som eier.

Powered by Labrador CMS