Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Mangelfulle kart

 

Mangelfulle kart

Det har vært en tankevekker å stå på skipsbrua i sommer.

Tekst:

Publisert:

Kartverket avsluttet nylig årets tokt ved Svalbard. I løpet av noen hektiske uker har «Hydrograf» drevet med kartlegging i Hinlopenstretet, Dicksonfjorden og Ekmanfjorden, i tillegg til området fra Hornsund til Sørkapp. Til nå i år er det meldt inn 300 nye– eller endrede grunner ved Svalbard. Årsakene er flere, blant annet at det skjer endringer i fjordene som følge av at sedimenter flytter seg, at nye områder blir tilgjengelige eller at områder ikke har vært tilstrekkelig kartlagt tidligere. Det er ingen tvil om at Kartverkets arbeid er viktig, men det skjer langsomt. Altfor langsomt ifølge lostjenesten, som har som ansvar å sørge for sikker sjøtrafikk.

Når Kystverket trekker fram mangefulle sjøkart på Svalbard som en utfordring for lostjenesten og bruker utsagn som akutt, skal man lytte. På egne nettsider skriver lostjenesten at det i dag ikke finnes fullverdige oppmålinger for sjøkart for Svalbard-området. Selv om Kartverket i sommer laget oppdaterte digitale sjøkart for enkelte områder av Isfjorden, er det fremdeles lenge til det er tilfredsstillende. «Det er rett og slett store sjøområder som er tomme i kartet», skriver Kystverket i en artikkel publisert denne måneden. Kystverket slår videre fast at det vil «ta årtier før kartene ved Svalbard er fullgode», og at gode kart er et viktig redskap for å kvalitetssikre kunnskapen og dermed tjenesten, erfarne loser til tross.

Det har vært en tankevekker å stå på brua på turistbåter og forskningsskip i sommer og se kartplotteren vise at vi befinner oss langt inne på en isbre. I noen tilfeller har det dreid seg om at brefronten har trekt seg tilbake en kilometer. Da er det lettere å forstå hvorfor turistbåten «Langøysund» som har dagsturer fra Longyearbyen, grunnstøtte i Borebukta i mai i år.

Men det er også klart at vi snakker om en potensiell risiko, og det er nettopp denne risikoen man ville til livs da losplikten ble innført i 2012. En annen side er at skipstrafikken øker, og at det gjelder skip i alle størrelser. Lostjenesten forbereder seg til 2015 og er nå i ferd med å lære opp nye loser i tillegg til de ti som i dag har Svalbard som arbeidsområde. Kartverket er opptatt av å fortelle om sine aktiviteter på Svalbard, og er også avhengig av å opplyse om nye resultater fra toktene. Skal vi tolke Kystverket er det imidlertid en kamp mot klokka, og under alle omstendigheter et høyst langvarig oppdrag. Det krever prioritering av ressurser og trafikkerte områder.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Viktig å minnes  i fellesskap

Også tragedier er en viktig del av vår historie

Gratulerer

Store Norske har betydd mye for mange.

Klarere retning

Nå må det settes fart i det videre arbeidet.

Ikke prioritert nok en gang

Det er en stor jobb å prioritere hva som er riktig pengebruk.

Været gjør  noe med oss

Selv om dette har vært en hendelse vi helst skulle vært foruten, så har det vært en læringssituasjon som kan være nyttig.

Ble hørt

Om de konkluderer med at noen skal straffes eller ikke er det uansett viktig at etterforskningen gir flere svar.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!