Kunnskap og bærekraft

Det må legges stor vekt på bærekraft og en sunn utvikling av reiselivsnæringa med høy verdiskaping, trygge arbeidsplasser og et attraktivt reisemål i ett av verdens mest unike villmarksområde.

Publisert

UD har bevilget 8 millioner kroner til Visit Svalbard for å utvikle Longyearbyen som grønt reiselivsmål. Det vil få fortgang i allerede eksisterende planer om å utvikle bynære opplevelser og bedre infrastrukturen. Pengene skal bidra til flere stabile arbeidsplasser innen helårsturismen. Prosjektet skal samordne forskning, forvaltning og turistindustri innenfor bærekraftige rammer.

Veksten i reiselivsnæringa er en betydelig faktor for å utvikle samfunnet videre, men det er samtidig viktig at denne utviklingen blir slik at Svalbard forblir attraktiv både for de som bor her og for de turistene som skal komme hit. Utviklingen må bygges på en kunnskapsbasert forvaltning. Det er viktig å ta vare på de unike kvalitetene ved Svalbard som reisemål og ta vare på miljøet. Visit Svalbard fungerer som sekretariat for en samlet reiselivsnæring og skal markedsføre og fremme salg av Svalbard både nasjonalt og internasjonalt. De har satt seg som mål å doble antall årsverk i reiselivsnæringen innen 2025. Det innebærer at også antallet turister må økes betraktelig i samme tidsperiode.

Flere og flere melder seg på i kampen om turistene. Store Norske har gått i kompaniskap med Spitsbergen Travel for å utvikle turismen i Svea. Benjamin L. Vidmar er i gang med å produsere kortreist mat, også i turistøyemed. Både Barentsburg og Pyramiden jobber med å utvikle sine reisemål videre. Nye ideer og nye aktører vil helt sikkert komme i tiden framover.

For at det ikke skal bli som i ordtaket: når krybba er tom bites hestene, så må tallet på besøkende til Svalbard økes. Den aller beste måten å få det til på er å ha fornøyde gjester som kan fortelle om sine opplevelser her. Fornøyde turister er et ansvar hele lokalsamfunnet har, enten man jobber i kiosken, på flyplassen eller bare møter på turister på gata som spør etter veien. De som har hatt en unik opplevelse her er den aller beste reklamen og vil generere mer trafikk.

Det må uansett legges stor vekt på bærekraft og en sunn utvikling av reiselivsnæringa med høy verdiskaping, trygge arbeidsplasser og et attraktivt reisemål i ett av verdens mest unike villmarksområde.

Powered by Labrador CMS