Forsømmelse

Leder – 5. oktober 2012

Publisert

Det er utrolig hvor dårlig Store Norske har stelt seg i Longyearbyen. Særlig med tanke på de enorme inntektene kullselskapet har hatt siden driften i Svea Nord kom i gang for ti-tolv år siden. Ja, selv i Svea, midt i kullstrømmen, har selskapet forsømt seg. Å gi svar på hvorfor selskapet har havnet i en slik situasjon, er ikke enkelt. Ikke minst fordi Store Norske har hatt tre direktørskifter i perioden, en ødeleggende brann og en alvorlig ulykke som begge lett kunne ført til kroken på døra.

At selskapet med nærmere 100 års kullvirksomhet bak seg de to siste årene har slitt med noe så banalt som å få kullet fra Gruve 7 om bord på lastefartøy, er betegnende for situasjonen. Ja vel, så ble lastetårnet på Hotellneset ødelagt i en heftig storm i mars i fjor. At det sto dårlig til med lasteanlegget var imidlertid ikke ukjent. Heller ikke at kullkaia for lengst hadde sett sine beste dager. Hele anlegget på Hotellneset hadde hanglet i en årrekke, mens fokus var på Svea. Etter gullårene, med store overskudd og raus fordeling av pengestrømmen, befinner Store Norske seg i dag i en slik stilling at selskapet knapt har råd til å bygge kai for å få skikk på kullastingen.

Svalbardposten har tidligere skrevet om hvordan kull fra Svea Nord-gruva transporteres fram og tilbake mellom renseverk og lasteanlegg i Svea, og at det koster Store Norske millioner av kroner ekstra. Også det som et resultat av forsømmelse. Selv om Store Norske-ledelsen, og alle andre med en viss kontakt med den rike kullforekomsten i Svea Nord, var klar over at en dag ville kullstrømmen minke. Det skjedde for et par år siden, samtidig med et stadig større innslag av stein i kulla. Beslutningen om å bygge renseverk ble tatt minst ett år for sent. At tidligere Store Norske-direktør Robert Hermansen etter sin avgang har stilt seg tvilende til verdien av å investere i et kostbart renseverk, forklarer hvorfor det ikke ble bygd i hans tid.

Problemet for Store Norske er at alt bråket de siste årene har ledet oppmerksomheten bort fra det som er aller viktigst for selskapet; å produsere kull. I årene Bjørn Arnestad satt som administrerende direktør var han mest opptatt med å rydde opp i rotet Robert Hermansen hadde stelt i stand. Samtidig som dette pågikk, mistet Store Norske en rekke sentrale medarbeidere med kunnskap om kulldrift. Etter hvert oppsto et underskudd på fagfolk i selskapet. Det hullet er nåværende direktør i gang med å plugge igjen.

Det finnes ingen annen utvei for styret i Store Norske, når de samler seg i slutten av måneden, enn å gå inn for ny kai på Hotellneset. Ingen med kjennskap til selskapet er i tvil om at det kommer til å skje. Ikke bare for at selskapet skal slippe å søle rundt med kullet i Longyearbyen, men også for at Store Norske har signalisert at selskapet vil satse på å bli en viktig aktør i framtidens Svalbard. Med et skrått blikk inn i krystallkula, er det mye som tyder på en fornyet og styrket allianse mellom Store Norske og LNS Spitsbergen. Nå som striden er bilagt. Et topp moderne anlegg på Hotellneset vil kunne knytte de to selskapene enda tettere sammen. Det lover godt for framtiden. For oss alle.

Birger Amundsen

Powered by Labrador CMS