Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Eksamen i Høy-Arktis

 

Eksamen i Høy-Arktis

Det er i alles interesse at evalueringen skjer gjennom særdeles kritiske briller.

Denne uka ble den største øvelsen i sitt lag noensinne på Svalbard gjennomført. Det skjedde etter mange måneder med forberedelser, hvor flere departementer, direktorater, Forsvaret, Sysselmannen, UNN, helsepersonell og andre lokale krefter har deltatt. Oppramsingen kunne vært lang, men summen er at hundrevis av mennesker i hele Norge har testet beredskapen lengst nord til det ytterste. Dette er viktig fordi marginene er små når ulykka er ute, og at Svalbard-samfunnet alene ikke er rustet til å håndtere større ulykker.

I 1989 hadde vi en hendelse med det russiske cruiseskipet «Maxim Gorkij». Deltakere i redningsaksjonen beskriver synet som møtte dem, med passajerer og mannskap stående på et isflak, som uvirkelig. Det var også klart at skipet var velsignet med flaks, for det kunne gått adskillig verre. 29. august 1996 skjedde den verste luftfartsulykken på norsk jord da en Tupolev-maskin fra Vnukovo Airlines fløy inn i Operafjellet og 141 mennesker mistet livet på tragisk vis. I begge tilfellene ble beredskapen satt på prøve. Dessverre vet vi at det kommer til å skje nye ulykker. Vi vet bare ikke hvor, når og hvordan.

Med økt aktivitet i Høy-Arktis som følge av issmelting og bedre tilgjengelighet, øker også faren for at noe kan gå galt. Dette er en del av prisen for den økte trafikken i nord. Dermed er det rimelig å forvente at apparatet som skal trå til, rustes deretter. Derfor er det også i alles interesse at evalueringen av ukas storøvelse skjer med særdeles kritiske briller. Utgangspunktet er at oppdraget ble utført, men vi har først svaret når alle ledd er gjennomgått og vurdert opp mot hverandre.

Svalbard har aldri vært strategisk viktigere, enn øygruppa er nå. Vi vet i dag at flere turister og tilreisende vil finne veien hit i framtida. Det samme gjelder skipstrafikk mellom øst og vest, der Longyearbyen er en siste havn før Nordøstpassasjen. Men det er også mulig å se for seg at Svalbard vil få en viktig rolle dersom petroleumsnæringen trekker enda lenger nord. Oljenæringen er selv ansvarlig for egen beredskap, men også her vil det være viktig å teste grensene under virkelige og krevende forhold. Kanskje er det nettopp det neste øvelse ved Svalbard skal ta for seg.

Siste nytt i Leder

Viktig arena

Debatten må være basert på riktig fakta.

Erfaringsoverføring er viktig

Åremål kan være formålstjenlig i noen få maktposisjoner, men i hovedsak bør den avskaffes.

Må sikre lokal beredskap

Ukens lederartikkel i Svalbardposten.

Sekken full

Meldingen som legges fram bør være mer konkret på hva staten faktisk vil og kan bidra med.

Svalbardmelding på dagsorden

– Nå er det viktig at innbyggerne engasjerer seg

Folk og isbjørn

Sysselmannen må sørge for tiltak som gjør at konfliktnivået mellom isbjørn og mennesker blir lavest mulig.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!