Dårlig signal

Som kjent er det også de andre som bestemmer hva de skal mene og tro om oss.

Publisert

Meldingen om guider som forstyrret en flokk hvalross har vakt reaksjoner. En turist som deltok på et ekspedisjonscruise i sommer, har meldt fra til Sysselmannen om det hun opplevde som en handling med hensikt til å skaffe gode fotomotiver for cruisegjestene. I epostvekslingen som Svalbardposten gjenga 3. oktober, hevder hun at guidene var svært nær hvalrossene og at det ble laget lyder som fikk sjøpattedyrene til å reagere.

Svalbardmiljøloven slår fast at alle som oppholder seg eller driver virksomhet på Svalbard skal vise hensyn og opptre varsomt slik at naturmiljø og kulturminner «ikke påføres unødig skade eller forstyrrelse» (§ 5). I tillegg slår loven fast at ingen må jage eller skremme fauna. Det er dette som er utgangspunktet til turisten som valgte å varsle Sysselmannen.
Operatørene har både lovgivningen, forskrifter og veiledningen fra Aeco, en sammenslutning av operatører som driver ekspedisjonscruise i polare områder. Aeco har varslet at organisasjonen vil følge opp hendelsen, og har krevd en skriftlig forklaring fra operatøren før saken blir behandlet. Den indre justisen er med andre ord på plass, noe som er helt nødvendig, både av hensyn til natur, dyreliv, kjøreregler – og tilliten til næringen som driver reiselivsvirksomhet i sårbare omgiveler. Forhåpentligvis var dette et enkelttilfelle, men vi vet det ikke med sikkerhet. Det er også problemet. Et dårlig omdømme fester seg fort og det kreves stor innsats for å rette det opp igjen når skaden har skjedd.

Derfor gir også den uformelle spørreundersøkelsen som Svalbardposten gjenomførte i etterkant av hendelsen, grunn til bekymring for næringen. Av tre alternativer trodde nesten halvparten at det er vanlig praksis å skape situasjoner for å få gode motiver. 40 prosent mener at slikt skjer, men sjelden. Kun én av ti tror slikt ikke skjer. Jeg tror de som driver i reiselivsnæringen i hovedsak følger reglene samvittighetsfullt. Men likevel; næringen har en utfordring, for dette er et dårlig signal fra folk flest. Som kjent er det også de andre som bestemmer hva de skal mene og tro om oss. Vår mulighet til å påvirke det, er gjennom ord og handling. Det er i beste fall skadelig for omdømmet om et slikt inntrykk får feste seg, og det er ikke lett å riste av seg. Derfor er det bra at Aeco med tydelighet viser at de tar dette alvorlig, og at operatøren må sikre at slikt ikke skjer igjen.

De reisende er godt opplyste om Svalbard og Arktis, og de forventer at kjørereglene overholdes av de som tar dem med på ferden.

Powered by Labrador CMS