Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Beviset som må fram

 

Beviset som må fram

Et selskap som kjøper tjenester av et annet som ikke har alt på stell, har på kort og lang sikt en dårlig sak.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.07.2014 kl 11:31

Det skapte store overskrifter da Nork Sjømannsforbund med LO i ryggen aksjonerte mot rederiet som eier turistbåtene «Billefjord» og «Langesund». Bakgrunnen var mistanke om at de ansatte ikke hadde samme lønnsvilkår som norske sjøfolk. Dessuten oppfyller ikke «Billefjord» kravet om å ha skipsfører fra et EØS-land, slik forskriftene tilsier. Aksjonen var en oppfølger av aksjonen Sjømannsforbundet gjennomførte tidligere i år. Her kom det fram at mannskap manglet norske kontrakter, og dette ble ordnet opp i. Når forbundet er tilbake to måneder senere er det for å følge opp at vilkårene etterfølges. I tillegg er det tenkelig at de har mottatt tips om at tingene ikke er som de bør være.

Det har imidlertid blitt en tilspisset situasjon mellom rederi og forbund etter aksjonen, hvor reder Stig Henningen har nektet å fremlegge dokumentasjon på lønnsutbetalingene. I stedet viser han til at han betaler hyre til bemanningsbyrået i Manila, som i sin tur overfører penger til mannskapet. Hva dette byrået betaler ut i lønn, er uklart, men det er et viktig prinsipp at arbeidere som utfører arbeid i Norge skal honoreres etter norske vilkår. Fagforeningen kaller det sosial dumping og LO-leder Gerd Kristiansen var ikke sen med å fordømme det. Likevel er det gråsoner, blant annet ved å la andre ha arbeidsgiveransvaret. Når Sjøfartsdirektoratet har satt ned farten, tyder det også på en sak med flere fasetter. Det kan til og med hende at rederiet driver lovlig.

Likevel blir rederiet nødt til å legge fram dokumentasjon. Hurtigruten ASA som et av landet største og mest profilerte rederier kan ikke være bekjent av å ha en uavklart situasjon. Selskapet er eneeier av Spitsbergen Travel som igjen kjøper tjenester fra Hennings-rederiet. Heller ikke dette destinasjonselskapet kan leve med et uavklart forhold som dette, og har sannsynligvis fått et klart råd om å be rederiet rydde opp. Spitsbergen Travel er uforskyldt havnet i denne situasjonen. Men spørmålet om avlønning og arbeidsvilkår stikker også så dypt blant folk flest at administerende direktør Knut Harald Holst-Hansen ikke kan la være å be om å få se dokumentasjon på at det er ryddet opp i. Et selskap som kjøper tjenester av et annet som ikke har alt på stell, har på kort og lang sikt en dårlig sak. Det gjelder egentlig begge parter.

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Viktig arena

Debatten må være basert på riktig fakta.

Erfaringsoverføring er viktig

Åremål kan være formålstjenlig i noen få maktposisjoner, men i hovedsak bør den avskaffes.

Må sikre lokal beredskap

Ukens lederartikkel i Svalbardposten.

Sekken full

Meldingen som legges fram bør være mer konkret på hva staten faktisk vil og kan bidra med.

Svalbardmelding på dagsorden

– Nå er det viktig at innbyggerne engasjerer seg

Folk og isbjørn

Sysselmannen må sørge for tiltak som gjør at konfliktnivået mellom isbjørn og mennesker blir lavest mulig.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!