Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Beredt

Leder – 8. februar 2013

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.03.2013 kl 12:37

Aktiviteten i luften trappes betraktelig opp neste år. Årsaken er at Lufttransport overtar den lukrative helikopterkontrakten for Sysselmannen fra og med 1. april 2014. Fra da av vil det være to store redningshelikopter stasjonert på basen i Longyearbyen, mot et stort og et middels i dag. To store helikoptre i beredskap, betyr økt sikkerhet for alle som roter rundt mellom fjellene. Enten de nå er villfarne turister eller overmodige fastboende. Kravet i dag er at Airlift skal være i lufta innen én time etter at de har mottatt en alarm. Som regel klarer de det i løpet av en halvtime. Airlift rykker ut på rundt 60 redningsoppdrag i året, og antallet er voksende. Ifølge Sysselmannen deltar helikopter i 75 prosent av redningsaksjonene på Svalbard, mot 15 prosent på fastlandet.

Svalbard er et krevende stykke land å drive luftaktivitet i. Det aller meste er ubebodd villmark uten noen form for fasiliteter. Det er mørkt, kaldt og til tider særdeles heftig med vind. Mannskapene som flyr her skal være godt kjente, og kunne beherske selv de vanskeligste forhold. Det gjør dagens helikoptermannskap. Da det ble klart at Airlift var veid og funnet for lett til å være med å konkurrere om en ny helikopterkontrakt for Sysselmannen, var det en nedtur for de i selskapet som ønsket å fortsette på Svalbard. Etter hvert ble det klart at Justisdepartementet og Sysselmannen stilte som krav overfor selskapet som skulle overta, at de av flymannskapene i Airlift som ønsket å fortsette, skulle få gjøre det.

Når det så i desember ble klart at kontrakten gikk til Lufttransport, ble det godt mottatt på Svalbard. Det skyldes at selskapet har lang fartstid her nord. Inntil Airlift overtok i 1996, var det Lufttransport som fløy for Sysselmannen. Selskapet er Tromsø-basert, og opererer med helikopter og fly over hele landet. Blant annet en flåte ambulansefly.

I tillegg til tidligere tiders helikopterflyging, har selskapet i årevis operert med to Dornier-fly fra sin base i Longyearbyen. Flyene går i skytteltrafikk til Svea og Ny-Ålesund, og gjør seg nå og da også en tur utover havet for Kystvakta. Nå utvider selskapet kraftig på Svalbard, samtidig som Airlift takker for seg om 14 måneder.

Det skal bli spennende å se hvordan lufttrafikken utvikler seg på Svalbard. De senere årene har det vært en del trafikk over havet til Nordøst-Grønland. Alt tyder på at den vil fortsette, og kan hende også utvikle seg. Det er atskillig enklere å fly dit via Svalbard, enn nordover på Grønland. Airlift har sågar dratt hele veien vestover, og så langt nord som det er mulig å komme på Grønland, på redningsoppdrag. Også det viste seg langt enklere enn å få hjelp fra sør på Grønland. Svalbard ligger i det hele tatt svært gunstig til for så mangt.

Birger Amundsen

Nøkkelord

Siste nytt i Leder

Felles ansvar

Liten eller stor bedrift. Det er ikke det som skal avgjøre om en arbeidstaker skal ha ordnede og anstendige arbeidsvilkår. Det bør være et krav både i den minste og den største bedriften.

Viktig arena

Debatten må være basert på riktig fakta.

Erfaringsoverføring er viktig

Åremål kan være formålstjenlig i noen få maktposisjoner, men i hovedsak bør den avskaffes.

Må sikre lokal beredskap

Ukens lederartikkel i Svalbardposten.

Sekken full

Meldingen som legges fram bør være mer konkret på hva staten faktisk vil og kan bidra med.

Svalbardmelding på dagsorden

– Nå er det viktig at innbyggerne engasjerer seg

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!